Tata Steel verduurzaamt transport schroot

Tata Steel in IJmuiden gaat een moderne, duurzame overslaghaven aanleggen voor staalschroot dat in de Staalfabriek wordt gerecycled. De locatie daarvan is de Staalhaven op het terrein van Tata Steel, die in open verbinding met het Noordzeekanaal staat.

Nu wordt  alle schroot nog per boot gelost bij Velserkom, vlakbij de veerpont aan de noordoever van het Noordzeekanaal. Vandaar wordt het in vrachtauto’s geladen om naar het fabrieksterrein te worden vervoerd. In de nieuwe situatie vaart een deel van de schepen met schroot, namelijk de binnenvaartschepen, rechtstreeks de Staalhaven in.

Dit levert in de toekomst winst op voor het milieu (minder uitstoot vrachtwagens) en voor omwonenden, aangezien er minder vaak geluid van schrootoverslag bij Velserkom te horen zal zijn. Tegelijkertijd zorgt het proces voor een efficiëntere logistiek. De planning is dat de overslaghaven, die samen met de firma Theo Pouw  wordt ontwikkeld, begin 2018 gereed is. De nieuwe overslaghaven komt mede tot stand met financiële steun uit de Regeling Duurzame Zeehavens van de Provincie Noord-Holland.
Terwijl de nieuwe overslaghaven wordt ontwikkeld, begint Tata Steel vanaf deze week al op kleine schaal (overdag in het weekend) met het lossen van schroot in de Staalhaven.
“Dit duurzaamheidsproject is een mooi voorbeeld van hoe je de bedrijfsvoering efficiënter kunt inrichten en tegelijkertijd winst voor het milieu en voor omwonenden kunt realiseren”, aldus Hans van den Berg, directeur van Tata Steel in IJmuiden.

Duurzaam en efficiënt
De duurzame overslaghaven in de Staalhaven wordt voorzien van elektrisch materieel, waaronder een elektrische kraan. Bij de bouw wordt zoveel mogelijk gebruikgemaakt van secundaire bouwmaterialen, zoals gerecycled beton. Het transport van het staalschroot vindt plaats met binnenvaartschepen, die een relatief beperkte uitstoot hebben. De Staalhaven van Tata Steel werd al langere tijd niet meer gebruikt om te laden of te lossen. Binnenvaart-schepen worden tegenwoordig met rollen staal beladen in de zogenaamde All Weather Terminal naast Velserkom. Daar kunnen ze volledig overdekt worden beladen en hebben ze ook de beschikking over walstroom. De logistiek van het schroottransport wordt zodanig ingericht dat het schroot zo veel mogelijk direct vanaf de boot die aanlegt in de overslaghaven naar de Staalfabriek wordt vervoerd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Droogvormproces voor blik

30-06 In een typische blikproductielijn worden eerst kleine stalen bakjes uitgestanst en vervolgens uitgerekt om…

Bedrijf en Economie

Tata Steel dient Milieu Effect Rapport in

30-06 In het rapport staat wat de milieueffecten zijn van de nieuwe fabrieken die Tata…

Materialen

Tata Steel Nederland lid van LESS

17-06 LESS leidt de ontwikkeling van ‘low emission steel’ standaardisering en het daaraan verbonden labeling-systeem.…

Transport en Logistiek

MetaalNieuws thema: Intern Transport & Logistiek

21-05 Wilt u uw noviteiten presenteren in deze speciale editie met een oplage van bijna…

Materialen

Tata Steel ontwikkelt sterk vervormbaar staal voor lichtere auto-onderdelen

21-05 Dat is belangrijk voor de auto-industrie, omdat fabrikanten voortdurend op zoek zijn naar lichtgewicht…

Materialen

Tata Steel zet hightech laser en AI in voor meer staalrecycling

26-03 Onder de naam ‘Digital Twins for Green Steel’ (DiGreeS) zoeken de drie instanties naar…

Materialen

Staalonderzoek in de ruimte voor groene transitie

05-02 Op dit moment wordt er in het ISS onderzoek gedaan naar staal. Het gaat…

MetaalNieuws Extra IM

Innovatieve manieren voor het transport van metaal

28-10 Binnen de huidige technieken wordt er veelal gekozen voor de onderstaande methoden en oplossingen,…

Metaalnieuws inBeeld

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek

28/10/2024

Nieuwe lasersnijmachine LVD in drie modulaire designs