Toeleveranciers ‘ruiken’ verbetering economie

0

 “We ruiken dat de economie weer aan gaat lopen.” Dat zei directeur Theo Koster van NEVAT, de branchevereniging van toeleveranciers, vorige week op de persconferentie ter gelegenheid van de Hannover Messe.

Aan deze grootste industriebeurs ter wereld, die van 8 tot en met 12 april wordt gehouden, doen meer dan honderd Nederlandse bedrijven mee. Ze bestrijken samen 3700 vierkante meter vloeroppervlak, waarmee het de grootste Nederlandse deelname is sinds 2002.

Koster baseert zijn uitspraak op signalen die hij opvangt bij de NEVAT-leden, maar ook vanuit de Duitse industrie, van oudsher een belangrijke motor voor de Nederlandse toelever-industrie. “Onze leden voelen gewoon dat ze aanwezig moeten zijn op deze Hannover Messe”, aldus Koster. “Als de economie eind dit jaar en volgend jaar aantrekt, moet je er helemaal klaar voor zijn. Want dan is het voor de toeleveranciers twee voeten op het gaspedaal.”
NEVAT had jarenlang moeite om het collectief, waarmee men al 34 jaar in Hannover present is, vol te krijgen. In de slechtste jaren telde de gezamenlijke presentatie nauwelijks meer dan tien deelnemers. Hoe anders is dat nu. Maar liefst 23 leden (en NEVAT zelf) zullen zich presenteren in hal 4 van Industrial Supply, één van de elf deelbeurzen van de Hannover Messe. Samen zijn ze goed voor vier eilanden (totaal 644 vierkante meter). Onder het motto ‘Qualität mit Schwung’  zullen zij de sterkten van de Nederlandse toeleveranciers uitdragen. Die sterkten hebben alles te maken met flexibiliteit, hightech en kleine series.
Als toeleverancier exposeren op de Hannover Messe is volgens Koster tegenwoordig heel wat anders dan een aantal jaren geleden. “Nog steeds geldt dat je eerst het vertrouwen moet winnen. Het is niet zo dat je na één ontmoeting al een order kunt noteren. Maar het lukt tegenwoordig niet meer met foldertjes uitdelen. Je moet de dialoog aangaan met de Duitse klant en hem gelijk aan kunnen geven wat je meerwaarde is. Je moet de klant kennen en als het ware over hem heen kunnen kijken. De Duitsers kijken volgens NEVAT directeur Koster geïnteresseerd naar het Nederlandse toelevermodel, waarbij uitbesteders steeds meer aan toeleveranciers overlaten. “Ze zien de groei aankomen en de vraag is dan of de Duitse bedrijven bij sterke groei flexibel genoeg zijn om alle technologieën in eigen huis te houden, of dat ze – zoals in Nederland – toelevernetwerken moeten inschakelen.”

Deelnemers NEVAT-collectief
De deelnemers aan het NEVAT-collectief zijn: Braakhuis Borne Group, Brinks Metaalbewerking, Boltjes Group, Staalbouw Boom, BOZ Groep, Contour, Cortexon Heurkens & Van Veluw Metaalindustrie, Machinefabriek Amersfoort, Metaalperswerk Van de Wetering, MFE, Nijdra Group, Phoenix 3D Metaal, Scherpenzeel, Stolle Nederland, United Springs, WBM, VDL Groep, Zorge Industrie, Eurotechniek, De Rooij Slijpcentrum, Romit.

Naast NEVAT is ook Holland High Tech nadrukkelijk aanwezig  op de Hannover Messe. Dit initiatief van FME, bedoeld om de Nederlandse hightech industrie in het buitenland op de kaart te zetten, was vorig jaar voor het eerst aanwezig. Dit jaar is men er opnieuw, maar nu veel uitgebreider. Onder de vlag van Holland High Tech presenteren zich de drie Nederlandse technische universiteiten, de nieuwe vereniging HighTech NL, Brainport Industries, TNO, NWO (met verschillende deelgebieden) en de bedrijven Stork Veco en Ceratec Technical Ceramics. Micha van Lin, Manager FME Internationaal Ondernemen: “We hebben zes doellanden, waarvan Duitsland het belangrijkste is. We hebben de Hannover Messe dan ook bestempeld als een strategische beurs, als een plek waar je niet kunt worden gemist. In samenwerking met de overheid en het postennetwerk geven we de beurspresentatie een upgrade met lounges en een mechatronica muziekband om de aandacht van het publiek te trekken.” Ook zal input gegeven worden aan netwerkevents. Zo zal namens Holland High Tech gesproken worden op het technologieforum. Tevens komt er een oranje lint tussen de verschillende Nederlandse inzendingen op de Hannover Messe, met als doel dat Nederlandse hightechbedrijven opvallen tussen de ruim zesduizend exposanten op de Hannover Messe.

Meer Nederlandse bezoekers
De beursorganisatie heeft overigens samen met haar Nederlandse partners de ambitie om ook het aantal Nederlandse bezoekers aan de Hannover Messe flink op te schroeven. De industriebeurs trok de afgelopen jaren telkens zo’n 3200 Nederlandse bezoekers, maar dat aantal moet de komende jaren boven de 4000 uitkomen.