Boren en tappen in één beweging

0

Het Emuge-onderdeel Richard Glimpel heeft in samenwerking met Audi een nieuwe schroefdraadtechnologie ontwikkelt, die de tijd voor het produceren van tapgaten duidelijk reduceert. De conventionele productie van schroefdraad gaat in twee stappen: het volboren en aansluitend het inbrengen van de schroefdraad. Bij de nieuw ontwikkelde Taptor-techniek kunnen het volboren en de schroefdraad-productie in één doorgang gaan.

In één bewerking

Het doel van deze ontwikkeling was om bij de productie van intern schroefdraad in blinde en doorlopende gaten een grote tijdsbesparing te bereiken. De boring van kerngat en schroefdraad worden door het Taptor gereedschap simultaan in één bewerking gerealiseerd. De door Audi voor patent aangemelde methode voltrekt zich feitelijk in twee stappen. In de eerste stap correspondeert de beweging van het gereedschap met het synchrone tappen. De voeding van de boor per omwenteling komt daarbij overeen met de draadspoed. In de tweede stap snijdt het gereedschap zich vrij op de boordiepte. Hierbij creëren de schroefdraadtanden een circulaire ondersnede. Daarna wordt de Taptor door het gegenereerde schroefdraad weer teruggetrokken.

Audi past het Taptor proces toe in de serieproductie van motoronderdelen uit gietaluminium.
Audi past het Taptor proces toe in de serieproductie van motoronderdelen uit gietaluminium.

Tijdsvoordeel

Het tijdsvoordeel bestaat uit meerdere elementen. Zo valt de totale voorboorcyclus weg, inclusief alle paden, positioneringen en gereedschapswissel. De hoofdtijd van de enkele schroefdraadbewerking wordt gereduceerd door de spantangopname Speedsynchro Taptor, die met een haar geïntegreerde transmissie een hogere snijsnelheid mogelijk maakt. Dit levert bijvoorbeeld bij de bewerking van een cilinderkop kant met 26 schroefdraden M6 2xD in gietaluminium een tijdsbesparing op van 41 procent ofwel 2 seconden per tap.

De methode kan ingezet worden op elke machine die voor synchroon tappen geschikt is, over een spindel met draaimoment ondersteuning beschikt en over een gereedschappenmagazijn dat geschikt is voor de opname van de Speedsynchro Taptor.
Het Taptor proces werd afgelopen najaar gepresenteerd op de EMO in Hannover en was toen alleen nog maar bij Audi in de serieproductie van motoronderdelen uit gietaluminium in gebruik. Vanaf midden 2020 komt het proces voor iedereen beschikbaar.