De lasrobots staan praktisch niet stil

0

Lever ons een lasrobotsysteem waarmee we zoveel mogelijk trailers op een dag kunnen lassen. Deze heldere opdracht van Vlemmix Aanhangwagens aan Kuunders Technoworks heeft geresulteerd in een bijzondere lascel met een hoge inschakelduur. Twee robots lassen elke dag van ’s morgens 6.00 uur tot ’s avonds 23.00 uur. Het systeem is zo efficiënt geconfigureerd, dat ze al die tijd slechts een half uur tot een uur niet aan het lassen zijn. Bovendien is de lascel uitgerust met een carrousel, die de mal kan draaien, waardoor de trailer volledig kan worden gehecht en gelast. Lassen met de hand komt er niet meer aan te pas.

Deze lascel is een mooi voorbeeld hoe slimme automatisering ervoor zorgt dat de Nederlandse maakindustrie concurrerend kan produceren en werk kan terughalen dat ooit naar de lagelonenlanden is verdwenen. Want toen de vader van de huidige directeur Rick Vlemmix in 2006 startte als trailerbouwer, liet hij de chassis produceren in Polen. Later werden ze in elkaar gelast door Poolse lassers in Nederland en nu geschiedt dat lassen met één druk op de knop in het eigen bedrijf.

In de cabine staat een grote carrousel met aan weerzijden rails waarop twee lasrobots over de hele lengte van de cel kunnen bewegen.
In de cabine staat een grote carrousel met aan weerzijden rails waarop twee lasrobots over de hele lengte van de cel kunnen bewegen.

Productiecapaciteit zit vol

Vlemmix is door de jaren heen flink gegroeid en momenteel gaat de groei zelfs extreem hard. Het bedrijf is specialist in drie soorten trailers: boottrailers, machinetransporters en sinds enige tijd ook onderstellen voor tiny houses. Het zijn allemaal forse onderstellen; 2- en 3-assers met lengtes tot wel 10 meter en laadvermogens die richting de 3500 kilo gaan. De productiecapaciteit zit tot een eind in het nieuwe jaar helemaal vol. Rick Vlemmix verwacht dit jaar tussen de 2500 en 3000 trailers te produceren. Veel daarvan gaat direct naar de dealers, maar een deel wordt in Asten opgeslagen om altijd een minimale voorraad te hebben. Vlemmix verkoopt de trailers via zo’n honderd dealers, voornamelijk in Europa. De onderstellen voor tiny houses gaan de hele wereld over. “Als je in Europa een tiny house bestelt is het onderstel waarschijnlijk van ons. We willen hier marktleider zijn”, zegt Rick Vlemmix.

Moderne productietechnieken

Om die ambitie te kunnen waarmaken, is flink geïnvesteerd in modernisering en uitbreiding van de productiecapaciteit. Bijna 3 jaar geleden heeft Vlemmix een nieuw pand betrokken. Anderhalf jaar geleden is de productieruimte hier verdubbeld om ruimte te bieden aan een geautomatiseerde lascel met optimale logistiek. Deze cel paste in de omschakeling naar een veel moderner productieproces.

Voorheen kocht Vlemmix de chassis in bij een leverancier. Daar werden de onderdelen gezaagd en geboord en vervolgens handmatig gelast. De lastijd per chassis was 5 tot 6 uur. Besloten werd veel meer gebruik te gaan maken van moderne productietechnieken en deze voor een deel in eigen huis te halen. Het productieproces is nu als volgt: Vlemmix koopt het staal rechtstreeks bij de staalleverancier en laat dit afleveren bij toeleveranciers in de buurt. Zij snijden het staal op buislasers en vlakbedlasers, zo nodig buigen ze het op de kantbank. Alle onderdelen wordt aangeleverd bij Vlemmix. Daar staat nu een lascel. die de meeste frames binnen een uur helemaal last. Voor de grootste frames is 5 kwartier nodig.

Om ergonomische redenen is de carrousel in een put geplaatst: zo geschiedt het beladen van mal aan de voorzijde van de cel en het ontladen aan de achterzijde op een prettig werkbare hoogte.
Om ergonomische redenen is de carrousel in een put geplaatst: zo geschiedt het beladen van mal aan de voorzijde van de cel en het ontladen aan de achterzijde op een prettig werkbare hoogte.

Kwaliteitsslag

“We hebben de productie gemoderniseerd om de enorme groei bij te kunnen houden en omdat we altijd met de tijd mee willen gaan”, aldus Rick Vlemmix. “Dat betekent automatiseren en samenwerken met partijen die werken met nieuwe technieken. Zo verhogen we niet alleen de productiecapaciteit, maar maken we ook een kwaliteitsslag. Lasergesneden onderdelen zijn tot op de mm nauwkeurig, de zink- en montagegaten zitten er gelijk in. Toen de trailers nog handmatig werden gelast was de foutmarge veel groter. Regelmatig zat er een exemplaar tussen waar iets aan mankeerde. De robots maken geen fouten. De kwaliteit is een wereld van verschil, elke las is hetzelfde en heel strak.”
De lasinstallatie is ontworpen door Kuunders Technoworks in Bakel, een machinebouwer die innovatieve en kwalitatieve oplossingen ontwikkelt en bouwt voor technische vraagstukken. Vaak gaat het daarbij om automatisering en optimalisatie van een proces of productiehandeling. Voor de wens van Vlemmix om zo veel mogelijk trailers te kunnen lassen was er geen standaard oplossing. “We zijn samen gaan kijken hoe we een lascel konden realiseren die een flinke workload aan kan, flow in het proces brengt en schaalbaar is om te groeien”, aldus Willem Kuunders.

Grote carrousel

Hij en zijn medewerkers hebben een lascabine ontworpen voor het lassen van trailers met een lengte tot 10 meter en een maximale breedte van 2,55 meter. In de cabine staat een grote carrousel met aan weerzijden rails waarop twee lasrobots over de hele lengte van de cel kunnen bewegen. Om ergonomische redenen is de carrousel in een put geplaatst: zo geschiedt het beladen van mal aan de voorzijde van de cel en het ontladen aan de achterzijde op een prettig werkbare hoogte. Er is voor een carrousel gekozen omdat deze de mal met het chassis helemaal op de kop kan zetten. De carrousel bestaat uit vier ringen waarvan er twee zijn aangedreven. Deze draaien de hele mal in een halve minuut helemaal rond. Zo kunnen de robots de lassen aan de bovenzijde én aan de onderzijde van het chassis leggen. Doordat ze elkaar bovendien overlappen, kunnen werkelijk alle lassen onder elke hoek worden gelegd. “Dat is precies wat we wilden bereiken”, zegt Willem Kuunders. “Het moet niet zo zijn dat je laatste 10 procent nog met hand moet lassen.”

Met drie mallen, allemaal met een nauwkeurigheid van 0,5 mm, kan Vlemmix al haar trailers lassen.
Met drie mallen, allemaal met een nauwkeurigheid van 0,5 mm, kan Vlemmix al haar trailers lassen.

Drie mallen

Om een hoge inschakelduur te realiseren is veel aandacht besteed aan de mallen. Vlemmix maakt drie types trailers, in drie tot zes verschillende lengtes. Het uitgangspunt was om al die trailers in zo weinig mogelijk mallen te kunnen lassen om de insteltijden zoveel mogelijk te beperken. Door de trailers ook te re-engineeren is men uitgekomen op drie mallen, allemaal met een nauwkeurigheid van 0,5 mm. De mallen worden voor de cel opgespannen en dan in één minuut in de lascel gevoerd. Na het lassen wordt de mal er aan de andere kant ook weer in een minuut uitgevoerd. Aangezien de lastijd voor de meeste trailers een uur is, hebben de medewerkers een uur de tijd om een mal te beladen en te ontladen.

Toekomstbestendig

Volgens Willem Kuunders beschikt Vlemmix nu over een modern productieproces, waarmee het klaar is voor de toekomst. Want de lascel is niet alleen ontworpen op de bestaande modellen en de huidige productie-aantallen, ook is rekening gehouden met de verwachte groei. Op de rails kunnen zo twee robots zo worden bijgezet. Dan gaat productiecapaciteit met 40 procent omhoog. Vlemmix dacht aanvankelijk de extra robots pas over een aantal jaren nodig te hebben, maar nu de groei zo hard gaat, zou het best in de loop van volgend jaar al zover kunnen zijn.

De lasrobots zijn van Panasonic en zijn geleverd door Valk Welding, één van de vaste partners van Kuunders Technoworks. Valk Welding heeft ook de programmering gedaan.
De lascel draait inmiddels ruim een half jaar en maakt zijn uren wel. Elke dag gaat er een vrachtwagen met zestien chassis naar de verzinkerij. Deze chassis komen terug en worden dan volledig geassembleerd. Zo is er sprake van een superefficiënt productieproces.