Emag verwacht veel van laserlastechniek

0
41

Machinebouwer Emag boekt al jaren succes met met laserlastechniek. Deze werd tot voor kort op de markt gebracht onder de naam Emag Automation, maar sinds 1 januari is de naam gewijzigd in Emag LaserTec. De Duitse machinebouwer wil hiermee aangeven dat lasertechniek toch echt centraal staat bij dit onderdeel en verwacht te kunnen scoren met complete turn key laser-oplossingen voor bijvoorbeeld de productie van onderdelen voor hybride auto’s.

 

Laserlassen zorgt bij de productie van veel complexe auto-onderdelen al voor minder gewicht en dalende kosten. De moderne aandrijflijn is een steeds complexere opdracht voor constructeurs en productieplanners. Bij gevestigde systemen zoals automatisch schakelen en dubbele koppelingsaandrijvingen neemt het aantal versnellingen toe. Parallel daaraan komen hybride aandrijvingen en assistentiesystemen op. Dat alles zorgt in eerste instantie voor extra componenten en daarmee extra gewicht, dat eigenlijk weer moet worden gereduceerd. Tegen deze achtergrond is het laserslassen in de moderne motorenproductie niet meer weg te denken: met deze techniek kunnen bouwdelen perfect met elkaar worden verbonden – en vervallen onnodig zware (en dure) schroefverbindingen. Bovendien ontstaan (bijvoorbeeld door de combinatie van een gesmede en aansluitend bewerkte naaf en een gevormd plaatdeel) koppelingscomponenten, die qua gewicht optimaal zijn. “In de kern verklaart dit het succes van onze techniek“, zegt directeur Andreas Mootz van Emag LaserTec. “Deze biedt grote mogelijkheden voor licht bouwen en zorgt voor dalende onderdeel-kosten. Ze moet echter in steeds completere oplossingen worden geïntegreerd. Daarom bieden wij de volledige techniek voor de installatie – van verspanen via het eigenlijke laserlassen tot het thermisch verbinden en de ultrasone controle. Hiermee onderscheiden we ons in de markt.“

Alle grote autofabrikanten
Meer dan 160 van deze klantspecifieke laserlassystemen zijn al uitgeleverd. Alle grote autofabrikanten gebruiken wel installaties met de afkorting ELC (Emag Laser Cell) en produceren hiermee palwielen, differentiëlen, koppelingscomponenten, motor- en stuuronderdelen et cetera. Al geruime tijd zijn deze Customized Solutions verreweg de grootste omzetaanjager van Emag. Daar komt bij dat de technologische ontwikkeling in zekere zin richting lasertechniek gaat. Zo groeit met de marktuitbreiding van hybride aandrijvingen aantal koppelingen, waarvan de componenten middels laserlassen worden verbonden. En de specialisten bij Emag breiden hun kennis van lasers en het gebruik daarvan continu uit. Zo hebben ze al installaties met lasersreinigingsprocessen geconstrueerd. Hierbij wordt een hoogvermogen laser ingezet, waarmee restanten van koelsmeermiddelen en conserveringsmiddelen effectief voor het lassen kunnen worden verwijderd. De methode is sneller als conventionele wasprocessen en makkelijker in het proces te integreren. Even interessant is het laserharden waarmee delen plaatselijk kunnen worden gehard.

emag laserlas
Een klassieke toepassing: de ELC 250 duo ingezet bij het lassen van differentiëlen met een een kroon- of sterwiel.

Nieuwe toepassingsmogelijkheden
Het nieuwe Emag LaserTec wil de komende jaren verder groeien. De kansen daarvoor lijken goed want de eisen van OEM‘ers voor dalende onderdeelkosten en effectief licht bouwen zorgen voor steeds meer nieuwe toepassingsmogelijkheden voor de laser- en verbindingstechniek, zoals actuele voorbeelden duidelijk maken – overigens ook buiten de klassieke productie van personenauto‘s. Zo construeren de specialisten van Emag momenteel de eerste ELC-machine voor differentieel aandrijvingen van een vrachtauto met werkstukgewichten van meer dan 100 kilo. Even interessant zijn de laserslas- systemen die bij de productie van rotorschijven of differentiëlen in de e-motoren worden ingezet.