HTM servicepartner van Makino

0
773

Makino wordt in Nederland al jaren vertegenwoordigd door Produtec. De Japanse machinebouwer heeft haar betrokkenheid in de regio echter uitgebreid en werkt nu ook op het gebied van service samen met haar nieuwe partner HTM Nederland uit Hengelo, nabij de Duitse grens. Doel van de samenwerking is een nog kortere reactietijd en het aanbieden van preventief onderhoud voor Makino gebruikers.

In Nederland werken Makino Europe en HTM (High Tech Maintenance) voor service nu samen. Sinds 1 januari bestaat de samenwerking uit service en preventief onderhoud van het aanwezige machinepark. De eerste lokale service engineers van HTM zijn inmiddels opgeleid aan de  Makino Trainingsacademie in Bratislava onder leiding van ervaren Makino service engineers. In de komende maanden worden de volgende mensen opgeleid.

Verkorting reactietijden
“Deze samenwerking helpt ons om de reactietijden in Nederland verder in te korten en in het geval van een servicebehoefte sneller bij de klant te kunnen zijn“, zegt Markus von Wichert, service manager bij Makino Noord-Europa. Verder merkt hij op dat de verschillende service- en onderhoudswerkzaamheden als voorheen onder de algemene leiding van Makino zullen staan.

“De samenwerking tussen het Nederlandse bedrijf HTM en Makino gaat echter verder dan de klassieke reactieve service”,  aldus André Jansen, directeur van HTM. Hij geeft aan dat door de toepassing van preventieve onderhoudsplanning, ongeplande stilstand tot een absoluut minimum beperkt kan worden. Het onderhoudswerk kan niet alleen beter gepland worden; preventieve onderhoudsplanning geeft bovendien in een vroeg stadium goed zicht op de daadwerkelijk te verwachten noodzakelijke  acties.

Voordeel voor de productie
Markus von Wichert stelt vast, dat ‘de trend bij onze klanten van reactieve maatregelen naar gestructureerde onderhoudsprogramma’s’ gaat. “Deze gestructureerde onderhoudsprogramma’s helpen de machinegebruikers om de totale operationele kosten beter te beheersen. Bovendien stellen de klanten steeds vaker vast dat preventief onderhoud beter is voor de productie en eraan bijdraagt de beschikbaarheid van de productiemiddelen op termijn op een hoger niveau te houden. Daarom kiezen steeds meer klanten voor preventieve  onderhoudscontracten omdat ze daardoor voor veel minder ongewenste verrassingen komen te staan en het risico op ongeplande productie-uitval significant gereduceerd wordt.”

Produtec, Standnummer 12 D86
HTM Nederland, Standnummer 12 D119