J. v.d. Mortel heeft zijn eigen digitale leeromgeving

Jarenlang heeft Joan van de Mortel, oprichter en eigenaar van J. v.d. Mortel Hekwerken en Poorten in Deurne, iedereen die bij hem kwam werken zelf wegwijs gemaakt in zijn bedrijf. Maar nu dit in korte tijd is gegroeid van twintig naar dertig medewerkers, gaat dat gewoon niet meer. Bovendien is het niet meer van deze tijd. Daarom heeft hij samen met Brighter Legends een eigen digitale leeromgeving opgezet. Met duidelijke profielen en omschrijvingen van de werkzaamheden voor elke functie.

J. v.d. Mortel Hekwerken en Poorten beschikt dankzij Brighter Legends over een eigen digitale leeromgeving met duidelijke profielen en omschrijvingen van de werkzaamheden voor elke functie.

Hoe dat werkt? Neem Marcel. Een tijdje geleden is hij bij J. v.d. Mortel komen werken op de expeditie. Kort voor zijn eerste werkdag kreeg hij een mailtje toegestuurd met een inlogcode, zodat hij het handboek voor zijn functie kon inzien in de digitale leeromgeving van zijn nieuwe werkgever. Nou ja handboek…. Dat klinkt als een vuistdik boekwerk, maar niets is minder waar. Alle handboeken zijn kleine modules; hapklare brokken, die je in een kwartier á 20 minuten leest. Het zijn korte duidelijke teksten met plaatjes die de werkzaamheden – zoals het maken van een bon – verduidelijken. “Plaatjes zeggen het meest”, weet Joan van de Mortel.

Rust bij iedereen

Marcel bleek het handboek te hebben gelezen toen hij arriveerde. De voordelen daarvan werden direct duidelijk. “Als iemand al is voorbereid geeft dat rust bij iedereen”, zegt Van de Mortel. “De basisbegrippen zijn bekend, waardoor collega’s, die meestal druk genoeg zijn met hun eigen werk, niet steeds alles hoeven uit te leggen. De nieuwe werknemer kan ook altijd terugvallen op het handboek.”

Maatwerk in metaal

J. v.d. Mortel produceert al ruim 30 jaar hekwerken en poorten. Klanten kunnen ook bij het bedrijf terecht voor trappen, steenkorven, diverse tuindecoraties en een groot scala aan staalwerken. “We zijn sterk in maatwerk in metaal”, verduidelijkt Van de Mortel.

Van de dertig medewerkers werken de meesten in de werkplaats, waar ze kunnen beschikken over een machinepark voor alle metaalbewerkingen die nodig zijn om de producten te produceren. Daarnaast zijn er monteurs, mensen op expeditie, tekenaars, calculators/werkvoorbereiders en een bedrijfsleider in dienst.

Opleiden zit in DNA

Opleiden zit in het DNA van het bedrijf. Ieder jaar worden er zeker twee BBL’ers opgeleid om de jeugd kansen te geven. Het belang van opleiden neemt toe. Niet alleen omdat functies veranderen, maar ook omdat mensen zich willen ontwikkelen en uitgedaagd willen worden. Van de Mortel gelooft heilig in opleiden. “Als je je medewerkers iets biedt, geeft dat commitment. Wanneer iemand uit de werkplaats aangeeft dat hij wil leren tekenen om in de toekomst op de werkvoorbereiding te kunnen gaan werken, dan geven wij hem die kans.”

Praktijkgerichte (bij)scholing

Gezien het belang van opleiden besloot Van de Mortel om dit verder te professionaliseren. Hij is in zee gegaan met Brighter Legends. Deze online opleider voor maakbedrijven maakt praktijkgerichte (bij)scholing mogelijk op een manier waar mensen blij van worden. Met e-learnings, instructievideo’s of korte hapklare brokjes leerstof. Brighter Legends creëert samen met maakbedrijf een centrale plek waar medewerkers terecht kunnen voor hun persoonlijke ontwikkeling.

Modules toevoegen

J. v.d. Mortel is heel basic begonnen met het maken van modules, die de specifieke taken beschrijven van alle kantoorfuncties. En wat er nodig is aan vaardigheden om bijvoorbeeld te kunnen verkopen of calculeren. Vandaaruit wordt deze digitale leeromgeving verder ontwikkeld naar alle andere functies in bedrijf. Dat kan makkelijk, want de leeromgeving is dynamisch; modules kunnen telkens worden toegevoegd, uitgebreid en/of aangepast. Zo kan steeds dieper op de materie worden ingegaan.

Aantrekkelijk voor medewerkers

Joan van de Mortel is ervan overtuigd dat deze digitale leeromgeving zijn bedrijf verder gaat helpen. Als je het voor de mensen aantrekkelijk en makkelijk maakt om zich door te ontwikkelen, wakkert dat hun belangstelling aan. “Tot voor kort was er bij ons niemand enthousiast voor het werken met de robot. Nu hebben we iemand die het wel leuk vindt om daar opleidingen voor te volgen. Ombouwen, centreren en kalibreren beheerst hij al, de volgende fase is programmeren.”

Van de Mortel kan andere maakbedrijven een digitale leeromgeving zeker aanraden. “Je moet het wel goed en consequent aanpakken. Wij doen het echt samen met Brighter Legends. Ze hebben een hulplijn, kijken mee bij wat we doen en bewaken de voortgang. Het kost best veel tijd, maar dat is het dubbel en dwars waard. Voor ontwikkeling van mijn bedrijf én voor mijn medewerkers.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Recordbedrag aan innovatie-investeringen met WBSO-steun

24-05 Dat staat in het jaarverslag dat demissionair minister Micky Adriaansens (Economische Zaken en Klimaat)…

Toeleveren

Itter investeert in gezond binnenklimaat én stabiele temperatuurhuishouding

07-05 Itter is gespecialiseerd in de bewerking van aluminium. Het is dan ook het enige…

Toeleveren

Aftellen tot Maakindustrie Expo 2024

02-05 ‘Ook zorgt de uitbreiding met het aanbod in kunststof voor een groei van Maakindustrie…

Automatisering

Zuid-Holland werkt aan digitaal veilige keten

23-04 Doel van het cyberweerbaarheidscentrum is om ondernemingen binnen deze sector te ondersteunen bij het…

Toeleveren

ZIE draait om nieuwe technologie voor de maakindustrie

01-04 Hi Delta, netwerkorganisatie voor de technologische industrie in Zuid-Holland, en Mikrocentrum, platformorganisatie voor de…

Bedrijf en Economie

METAVAK 2024: Dé ontmoetingsplaats voor de metaalbewerkende maakindustrie

25-03 METAVAK 2024 belooft een inspirerende editie te worden met een focus op innovatie, educatie…

TechnishowNieuws

Bruisende TechniShow goed voor bijna 30.000 bezoekers

20-03 Ricardo Vivas, beursmanager, blikt terug op een succesvolle beursweek: “Het bruiste op de beursvloer.…

Toeleveren

JOOP kan concurrentie vanuit de hele wereld aan

04-03 Nog steeds bedient JOOP met alle plezier klanten die alleen productiecapaciteit nodig hebben voor…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV