Kunnen algen chroom-6 overbodig maken?

In het lab van dr. Santiago Garcia aan de faculteit Luchtvaart-en Ruimtevaarttechniek van de TU Delft werkt een onderzoeksgroep aan nieuwe oplossingen voor bestaande problemen op het gebied van vliegtuigmaterialen. Zo onderzoekt de groep momenteel het gebruik van algen bij de ontwikkeling van een veilige en milieuvriendelijke corrosiebeschermer ter vervanging van het kankerverwekkende chroom-6.

Als het aan de Europese Unie ligt wordt chroom-6 zo snel mogelijk uit alle chemische processen verbannen. Daarom zoeken veel wetenschappers naar alternatieven. Helaas blijkt het nog niet zo gemakkelijk om corrosie te voorkomen zonder chroom-6. Zeker in voertuigen, zoals vliegtuigen, die extreme en sterk wisselende omstandigheden moeten doorstaan.

Team Santiago Garcia aan de faculteit Luchtvaart-en Ruimtevaarttechniek TU Delft. (Foto: Guus Schoonewille)

Daarom gooit Garcia het over een heel andere boeg: hij stopt skeletten van algen in zijn coatings. Deze exoskeletten van eencellige kiezelwieren zijn goede dragers van corrosieremmers. Corrosieremmers zijn zouten die met het metaaloppervlak reageren als deze beschadigd raakt en er een beschermend laagje op vormen. De voordelen van het gebruik van algenskeletten zijn groot. Algen zijn een goedkope, hernieuwbare grondstof en 100 procent biologisch. De algenskeletten worden nu nog als restproduct gewonnen bij het delven van andere grondstoffen. Er worden vele soorten door elkaar geleverd en de skeletten zijn vaak gebroken. Er zijn 100.000 verschillende soorten, het is daarom lastig om op deze manier de gewenste soort te krijgen die ook nog intact is. De oplossing hiervoor is eigenlijk eenvoudig: een eigen algenkwekerij in Delft. “De juiste soort, in de gewenste hoeveelheid beschikbaar wanneer het onderzoek daar om vraagt. Dat is wat we nu nodig hebben”, zegt Garcia. Het Universiteitsfonds Delft ondersteunt zijn onderzoek.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Altair introduceert cloudgebaseerde bron voor materiaalinformatie

11-10 Voor het ontwikkelen van duurzame, efficiënte en lichtgewicht innovaties is nauwkeurige data van beschikbare…

MetaalNieuws Extra IM

Vijf tips voor het gebruiken van metaal in je tuin

03-08 Hierbij past een moderne zwarte overkapping uiteraard ook echt perfect, wat alsnog gemaakt is…

Columns

Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

17-05 Als iets in onze sector het laatste half jaar een ijzingwekkende connectie heeft met…

Oppervlaktetechniek

MetaalNieuws thema/special Oppervlaktetechniek

03-05 Wilt u uw noviteiten in deze speciale editie delen in een oplage van bijna…

Materialen

Two 4 Steel steeds sterker in titaan en nikkel

10-02 Bruinsma schrikt er soms van hoe snel de tijd gaat. Two 4 Steel is…

Materialen

IJzersterk en superlicht

27-01 Boikon uit Leek en GKN Fokker uit Hoogeveen slaan samen met enkele andere partijen…

Materialen

Corrosie bij aluminium weer actueel

23-12 De luchtvochtigheid is weer hoog, de kou komt er aan, dus de risico’s op…

Automatisering

Slimme maaktechnologie moet meer MKB’ers bereiken

20-11 Het innovatieprogramma SMITZH (Smart Manufacturing: Industriële Toepassing in Zuid-Holland) krijgt een vervolg. Het programma…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X