Mapal rekent op geleidelijk herstel na zware jaren

Mapal verwacht dit jaar een omzetstijging van 10 tot 15 procent. Maar door de ontwikkelingen in de automobielindustrie en de coronapandemie heeft de Duitse fabrikant van verspanende gereedschappen twee zware jaren beleefd.

Mapal-topman Jochen Kress tijdens de jaarlijkse persconferentie. De gereedschappenproducent  heeft zware tijden beleefd, maar ziet perspectief voor de komende jaren.

Mapal heeft sterke banden met de automobielindustrie. De ontwikkelingen in die branche zijn dan ook van grote invloed op het bedrijf. De autoverkopen dalen al sinds 2018, deels door mondiale ontwikkelingen zoals Brexit, het dieselschandaal, handelsconflicten en politieke instabiliteit. Maar de daling had ook te maken met discussies over toekomst van mobiliteit en de transitie naar andere aandrijfconcepten.

Met een kleine vertraging is Mapal hierdoor vooral vanaf de tweede helft van 2019 hard geraakt. Vooral de projectorders, een kernaspect voor het bedrijf, stortten in. Mapal groeide nog wel in de eerste helft van dat jaar. Hierdoor konden de cijfers over het hele jaar een deel van het verval verbloemen. In totaal daalden de verkopen slechts met 3 procent (tot 620 miljoen euro) in vergelijking met het jaar daarvoor.

Coronavirus

Maar toen kwam daar in 2020 het coronavirus nog eens bovenop. Eerst moest Mapal China, de op één na grootste productielocatie van de groep, een aantal weken dicht. Daarna bereikte het virus andere markten. Door productiestops over de hele wereld stagneerden de orders. De situatie in de in crisis verkerende automobielindustrie verslechterde verder, productiecijfers kelderden.

De op één na grootste markt voor de Mapal tools, de lucht- en ruimtevaart industrie, raakte door de pandemie ook in crisis. Orders voor nieuwe vliegtuigen werden massaal geannuleerd, met als gevolg veel minder vraag naar de gereedschappen.

Erger dan financiële crisis

Samenvattend hebben de economische crisis, de structurele veranderingen in de automobielsector en het coronavirus een enorme impact op Mapal. De huidige situatie is volgens de bedrijfsleiding veel dramatischer dan tijdens de financiële crisis van 2008/2009. Dat komt omdat deze niet alleen wordt veroorzaakt door externe omstandigheden maar ook door marktgerelateerde en sectorspecifieke zaken.

Het gevolg is dat de omzet van Mapal in 2020 verder is afgenomen tot 460 miljoen euro. Het management verwacht – uitgaande van een positief scenario – dat een verkoopvolume als voor het coronavirus op zijn vroegst pas in 2023 weer zal worden gehaald. Voor het lopende jaar wordt een groei van 10 à 15 procent verwacht.

Nieuwe afzetmarkten

Een indicatie hiervoor is een duidelijk waarneembaar marktherstel in de laatste maanden en het groeiende aanvullende potentieel van nieuwe afzetmarkten zoals de gereedschappen- en matrijzensector. Mapal is ook goed uitgerust voor de technologische veranderingen in de automobielindustrie. “Oplossingen voor alle aandrijfconcepten en voor de noodzakelijke ondersteunende units zijn reeds op hun plek bij bijna alle e-mobiliteit producenten”, zei topman Jochen Kress op de jaarlijkse persconferentie. Mapal heeft volgens hem de pandemie periode ook benut voor het ontwikkelen van nieuwe oplossingen, inclusief de digitale omgeving. Deze hebben hun waarde bewezen voor klanten en vormen de basis voor extra groei.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

MetaalNieuws Extra IM

Wat zijn de meest duurzame metalen?

02-08 Vooral in de wereld van technologie en industrie worden metalen vaak gebruikt vanwege hun…

Verspanen

Widia introduceert nieuwe wisselplaat voor het bewerken van aluminium

16-07 De AL Geometry wisselplaat wordt aangeboden in twee kwaliteiten voor een grotere veelzijdigheid bij…

Verspanen

Mapal investeert miljoenen in productie verzinkboren

14-02 Geen boring zonder verzinking. Dat is een regel die nog steeds opgaat. Om deze reden…

Verspanen

Gereedschap voor bewerken van statorbehuizingen

07-02 In de cilindervormige versie van de motorbehuizing wordt de statordragerbehuizing als tussenbehuizing in de…

Toeleveren

Design van GARANT producten opnieuw bekroond

02-02 In de categorie ‘werkplaats en gereedschap’ heeft het modulaire opbergsysteem GARANT Uni Line de…

Verspanen

Prestatieverbetering met NeoMill vlakfrees

02-02 De mechanische componenten voor de schroefcompressoren worden gemaakt in de Boge-fabriek in Großenhain. Hier…

Plaatbewerking

Oplossing zit vaak in het gereedschap

20-12 Van Kranen, die inmiddels ruim een jaar bij Wilson Tool actief is als European…

Verspanen

Het juiste gereedschap om roestvast staal te bewerken

01-12 Volgens cijfers van het International Stainless Steel Forum (ISSF) is de mondiale vraag naar…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

X