Naar India of Egypte met visum reizen, dat doe je in een vliegtuig van glare!

Tegenwoordig gaan we steeds vaker op vakantie naar een verre bestemming, waar je zeer waarschijnlijk een visum voor nodig zult hebben. Een visum Egypte moet bijvoorbeeld aangevraagd worden als je het land van de piramides en farao’s wilt bezoeken. Zoek je juist het Aziatische deel van de wereld op? Dan kan een visum India verplicht zijn, wat tenminste het geval is als je bestemming India is.

Als je bestemming juist China is, dan zul je een visum voor dit land aan moeten vragen. Je zult naar alle waarschijnlijkheid naar deze landen gaan in het vliegtuig. Je auto pakken en rijden naar Egypte of India is natuurlijk niet mogelijk. Wist je dat vliegtuigen vooralsnog gemaakt worden van metaal? Zo gebruikt Fokker hiervoor een composietmateriaal genaamd glare.

Glare zorgt ervoor dat je in India of Egypte komt

Vliegtuigen kunnen dus onder andere gemaakt worden van een materiaal genaamd glare. Dit staat voor GLass REinforced aluminum. Het is ontwikkeld door dr. Boud Vogelesang en dr. Geert Roebroeks. Onder meer Fokker gebruikt glare, dit doet het namelijk voor de vliegtuigrompen van de Airbus toestellen. Glare is geconstrueerd uit laagjes aluminium. Deze laagjes hebben een dikte van 0,3 en/of 0,4 millimeter. Ze worden ontvet, gebeitst, geanodiseerd, van primer voorzien en dan afwisselend gestapeld met glasvezelweefsels. Deze weefsels zijn geïmpregneerd met zogenoemde kunststofhars. Ze worden ook wel prepregs of pre impregnated vezels genoemd. Door deze combinatie uit te harden in een autoclaaf zal uiteindelijk glare ontstaan. Dit heeft een iets lagere dichtheid dan aluminium, terwijl het circa anderhalf keer zo sterk is als staal. Dit is perfect voor een vliegtuig naar India of Egypte.

Wat zijn de eigenschappen van glare?

Glare heeft een aantal unieke eigenschappen. De belangrijkste is de weerstand van het compositiemateriaal tegen vermoeiing, wat natuurlijk van levensbelang is bij een vliegtuig. Dit is gebaseerd op het gebruik van de glasvezellagen in glare die op trek staan. Als er een vermoeiingsscheurtje ontstaat dan zullen de lagen van glasvezel ervoor zorgen dat dit scheurtje niet groter wordt. Ook is van belang dat de inkapseling in diverse richtingen op hetzelfde moment werkt. Glare kan hierdoor weerstand bieden aan vermoeiing in meerdere richtingen.

Pak je visum en hup, het vliegtuig van glare in

Dat glare zo veel weerstand kan bieden aan vermoeiing is erg belangrijk. Hierdoor is het namelijk een zeer geschikt materiaal voor de romp van een vliegtuig. Dit komt ook doordat het materiaal dit in meerdere richtingen doet. Tijdens een vlucht naar India of Egypte bijvoorbeeld zal de romp namelijk krachten ondergaan in twee richtingen die loodrecht op elkaar staan. Voor glare zal dit dus geen probleem zijn. Daardoor wordt het onder meer door Fokker gebruikt bij de productie van een vliegtuig.

Dit Nederlandse bedrijf heeft versies van glare ontwikkeld die gefocust zijn op diverse toepassingen binnen vliegtuigen. Fokker is dan ook van plan om uiteindelijk het materiaal te gaan gebruiken voor het produceren van het gehele voertuig. Zo wordt glare al op grote schaal toegepast op de Airbus A380, wat een enorm passagiersvliegtuig is. Mogelijk heb jij hier met je visum al eens ingezeten.

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV