Nieuwe eigenaren Frimach gaan service meer centraal stellen

0

Frimach in Drachten heeft twee nieuwe eigenaren. René Wilkens en Johannes Bosma hebben het bedrijf dat handelt in gebruikte metaalbewerkingsmachines per 1 november vorig jaar overgenomen van de vorige eigenaar, die Frimach in de jaren tachtig heeft opgericht. De nieuwe eigenaren zetten de machinehandel voort, maar gaan daarbij wel meer aandacht schenken aan de service.

Johannes Bosma was al een aantal jaren werkzaam bij Frimach. René Wilkens is een jaar geleden in dienst getreden. De handel zit de twee jonge ondernemers in het bloed. Als scholier handelde Johannes al in audioapparatuur en René heeft hobbymatig trekkers en andere landbouwvoertuigen ge- en verkocht. Allebei hebben ze een opleiding technische bedrijfskunde voltooid, waarbij René vooral mechanisch en hydraulisch sterk is, en Johannes op elektrotechnisch gebied goed is onderlegd. Beiden hebben ook de nodige ervaring bij technische bedrijven opgedaan. Daarmee beschikken ze samen over alle tools die nodig zijn om succesvol te kunnen opereren in de professionele handel in metaalbewerkingsmachines.

Rijdende trein
Bij de overname van Frimach zijn ze begeleid door De Valck Dealmakers uit Heerenveen. Op 1 november was het traject voltooid en mochten René en Johannes zich eigenaar noemen van Frimach. “We zijn op een rijdende trein gesprongen en kunnen gelijk doorgaan”, vertelt Johannes. “We hebben ook even gekeken of we voor ons zelf zouden beginnen, maar dan hadden we 10 à 15 jaar nodig gehad om te staan waar we nu staan, met daarbij de vraag of het lukt. Nu hebben we de voorraad, de naam en alle contacten. In de handel moet je relaties hebben en die hebben we nu volop.”

Plaatbewerkingsmachines
Frimach is vooral actief in Nederland, België en Duitsland, maar koopt en verkoopt ook machines wereldwijd. Elk jaar gaan er enkele zeecontainers vol machines naar andere continenten. Plaatbewerkingsmachines vormen de hoofdmoot (“maar de verspaning pakken we zeker ook mee”). In de grote showroom (4000 vierkante meter) in Drachten staat een grote voorraad kantbanken, walsen, scharen, ponsmachines, persen et cetera. Ook een grote lasersnijmachine gaat de Friese machinehandel niet uit de weg. René: “We bieden een grote diversiteit aan merken; machines van A-merken, maar zeker ook de merken voor het midden en lagere segment. Want overal is markt voor.”

René Wilkens (links) en Johannes Bosma te midden van de machinevoorraad van Frimach.

Service bieden
De nieuwe eigenaren willen de service meer centraal gaan stellen. “De tijden zijn veranderd”, zegt René. “Klanten willen ontzorgd worden en daar proberen wij zo goed mogelijk in mee te denken. Iedere machine die hier weggaat is getest en werkt, maar het blijven natuurlijk wel gebruikte machines en daar zitten altijd exemplaren tussen die wat extra aandacht nodig hebben. Mocht er onverhoopt bij de klant wat mis zijn met een machine, dan proberen we altijd een passende oplossing te vinden. We hebben zelf de nodige kennis, twee monteurs in eigen dienst en beschikken daarnaast over een netwerk van zzp’ers. We denken met de klant mee om hem vooruit te helpen. Dat geeft een hoop rust en zorgt ervoor dat klanten terug blijven komen.”

Goede start
De eerste periode is volgens prognose afgesloten. Johannes: “We hebben een prima jaar gehad en de eerste maanden sinds de overname waren ook goed, al hebben we wel wat effecten van de stikstofcrisis gemerkt. Daardoor werd de bouw van enkele betoncentrales uitgesteld waardoor de verkoop van een aantal machines die we mondeling hadden verkocht niet doorging. De zomervakantie ijlde wat lang na, maar dat is de laatste maanden van 2019 ruimschoots goed gemaakt. Die lange zomerstilte lag aan de markt en niet aan ons, want collega-handelaren maakten precies hetzelfde mee. Conjunctuurschommelingen zijn niet direct zo’n probleem. Het gaat erom dat je daar op mee schuift want er is altijd wel ergens vraag en aanbod. Je moet zorgen dat je er bovenop zit, altijd op zoek gaan en veel mensen bellen. Dat doen wij en daarmee proberen we de trein rijdende te houden.”