Renault lanceert eerste industriële metaverse

Renault Group versnelt zijn digitalisering met de eerste industriële metaverse. Momenteel zijn alle productielijnen connected (8.500 installaties), wordt 90% van de toeleveringsstromen continu gemonitord en wordt 100% van de supply chain-gegevens gehost in de metaverse, een replica van de fysieke wereld die in real‑time wordt gecontroleerd.

Elke fabriek van Renault Group heeft zijn replica in de virtuele wereld.

De digitalisering heeft sinds 2016 al een besparing van € 780 miljoen opgeleverd. Tegen 2025 rekent Renault op € 320 miljoen aan verschillende besparingen, plus € 260 miljoen aan besparingen op voorraden, 60% reductie van de levertijden nieuwe voertuigen, 50% reductie van de CO2-voetafdruk van de autoproductie, evenals een vermindering van innovatiecycli en een bijdrage aan de 60% verlaging van de garantiekosten die de autoproducent nastreeft.
“Elke dag worden een miljard gegevens verzameld binnen onze industriële vestigingen. De metaverse biedt real-time toezicht dat de flexibiliteit en het aanpassingsvermogen van de industriële activiteiten verhoogt en tegelijkertijd de productiekwaliteit en toeleveringsketen verbetert”, zegt een woordvoerder van Renault.

Vier dimensies

De industriële metaverse omvat vier dimensies. Alles begint met data. Om de gegevens van alle industriële locaties te verzamelen, ontwikkelde Renault een platform voor het massaal verzamelen (en standaardiseren) van gegevens om de industriële metaverse te voeden en zo in real-time de hefbomen te bieden voor de prestaties van het productieproces. Deze oplossing wordt nu gecommercialiseerd in samenwerking met ATOS bij andere industriële spelers, onder de projectnaam ID@Scale. Vervolgens heeft Renault zijn fysieke activa gemodelleerd tot digitale tweelingen. Elke fabriek heeft zijn replica in de virtuele wereld.

Net als de fabrieken heeft de supply chain zijn eigen gedigitaliseerde universum. Het is een integraal onderdeel van de industriële metaverse en wordt eveneens in real-time bestuurd door de controlekamer. Vervolgens is er de integratie in een uitgebreid ecosysteem. Het gebruik van digitale tweelingen is verrijkt met leveranciersgegevens, verkoopprognoses, kwaliteitsinformatie, maar ook externe informatie zoals het weer en wegverkeer, terwijl kunstmatige intelligentie de ontwikkeling van voorspellende scenario’s mogelijk maakt. De versnelling van deze digitale transformatie wordt mogelijk gemaakt door de convergentie van geavanceerde technologieën (cloud, real-time, 3D, big data…).

Renault Group heeft een uniek platform ontwikkeld voor de samenkomst van technologieën die nodig zijn om de digitale tweeling en hun ecosystemen op een veerkrachtige manier te laten werken. Samen vormen deze vier dimensies een complete real-time industriële metaverse.

Praktijkvoorbeelden

Om de industriële metaverse concreet te illustreren, presenteerde Renault Group onlangs enkele praktijkvoorbeelden.  Zo verzamelt het Industrial Data Management Platform 4.0 (IDM4.0) alle industriële data van Renault. Deze gegevens worden opgeslagen in de cloud en gebruikt om het productieproces in real-time te corrigeren of te verbeteren. Sinds 2019 zijn 300 waarschuwingen gedetecteerd en 300 productieonderbrekingen vermeden.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

Renault en Atos lanceren nieuwe dienst voor ontsluiting data

17-07 ID@scale is ontwikkeld en in gebruik genomen in verschillende fabrieken van Renault en wordt…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV