Renault en Atos lanceren nieuwe dienst voor ontsluiting data

Renault Group en Atos lanceren ID@scale (Industrial Data @ Scale), een nieuwe dienst voor het verzamelen en ontsluiten van industriële data. Hiermee kunnen maakbedrijven hun operationele activiteiten en de kwaliteit van hun producten verbeteren.

Renault Group bespaart nu al ruim 80 miljoen euro per jaar met haar oplossing voor het verzamelen en ontsluiten van industriële data. Samen met Atos is deze oplossing nu beschikbaar gemaakt voor grootschalige industriële bedrijven. (Foto: Renault Group)

ID@scale is ontwikkeld en in gebruik genomen in verschillende fabrieken van Renault en wordt door Atos geïndustrialiseerd en naar de markt gebracht.

Data gegevens worden onvoldoende benut

Tijdens het productieproces creëren industriële bedrijven een enorme hoeveelheid data. Veel waardevolle data gegevens worden onvoldoende benut, als gevolg van de grote diversiteit hiervan en het gebrek aan standaardisatie en tijd. Dankzij ID@S zijn maakbedrijven nu wel in staat op effectieve en gestandaardiseerde wijze data te verzamelen van allerlei productiefaciliteiten – van diverse leveranciers, generaties, wereldwijde locaties en firmware updates – om deze vervolgens context te geven en beschikbaar te maken in de cloud.

Eenvoudige toegang

Met behulp van deze data kunnen productieprocessen worden geoptimaliseerd en opgeschaald en de kwaliteit van producten direct worden verbeterd. Een eenvoudige toegang tot gestandaardiseerde data via gebruiksvriendelijke analytische tools en dashboards faciliteert de inzet van ID@scale voor verschillende toepassingen op het niveau van productie, onderhoud, kwaliteitsbeheer en energievoorziening. Daarnaast kunnen industriële bedrijven met ID@scale op energiekosten besparen door het monitoren van het energieverbruik van productielijnen.

Renault bespaart al 80 miljoen euro per jaar

Als onderdeel van haar digitale transformatiestrategie ontwikkelde Renault een oplossing om data op haar productiefaciliteiten te verzamelen. Voor elk productieproces zijn gegevens op gestandaardiseerde wijze verzameld en gestructureerd. Dit heeft geleid tot allerlei toepassingen op het gebied van productie, engineering, kwaliteitsbeheer, CSR en logistiek. De oplossing wordt inmiddels op grote schaal ingezet in 22 fabrieken. Meer dan 7.500 installaties en apparaten zijn aangesloten. Dit is gerealiseerd met gestandaardiseerde datasets die 50 productieprocessen vertegenwoordigen: van het lassen van autoframes en het spuiten van auto-onderdelen tot de productie van elektrische motoren en batterijen. Renault Group bespaart hierdoor nu al ruim 80 miljoen euro per jaar. Tegen 2023 heeft zij als doel om de oplossing ook in 35 andere fabrieken in te zetten door 22.000 apparaten aan te sluiten en naar verwachting zo jaarlijks ruim 200 miljoen euro te besparen.

Atos versterkt oplossing

Atos versterkt en industrialiseert Renaults oplossing. Hieraan geeft zij invulling door haar gecombineerde aanbod van technologische oplossingen, diensten en expertise in consultancy. Atos verrijkt ID@scale met haar Edge to Cloud-aanbod. Dit maakt het mogelijk real time analyses van grote volumes industriële data te verzamelen en deze te beveiligen met Edge to Cloud-platforms en te combineren met verfijnde AI-modellen. De dienstverlening kan bovendien op maat worden gesneden voor verschillende bedrijven.

Ook kan de oplossing wereldwijd, ongeacht de locatie, ‘as a service’ worden afgenomen. Een belangrijk onderdeel van het partnership tussen Atos en Renault Group zijn de consulting en services-teams van Atos waardoor het mogelijk is de oplossing wereldwijd toe te passen en te ondersteunen. Hiermee komt voor klanten een snelle en flexibele toepassing van connectiviteit, nieuwe datamodellen en analysemethodieken in enkele weken binnen handbereik.

“Atos maakt de oplossing van Renault Group geschikt voor maakbedrijven in alle delen van de wereld. Door de handen ineen te slaan, stellen Atos en Renault organisaties in staat op effectieve wijze in fabrieken data te verzamelen om zo op grote schaal waardevolle informatie te ontsluiten en hun digitale transformatie in een stroomversnelling te brengen”, aldus Rakesh Khanna, Head of Digital van Atos.

Tags

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Renault lanceert eerste industriële metaverse

21-11 De digitalisering heeft sinds 2016 al een besparing van € 780 miljoen opgeleverd. Tegen…

Automatisering

Atos erkend als Microsoft Partner voor Mixed Reality

19-06 Atos is erkend als een officiële Microsoft Partner voor Mixed Reality. Ook treedt zij…

Werkplaatstechniek

Minder ongelukken door slimme schoenzolen

11-06 Atos en startup Rcup hebben intelligente morfologische inlegzolen gelanceerd die klachten aan het bewegingsapparaat…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV