Samenwerking maakt Holland CNC sterk

Een aantal zelfstandige servicemonteurs, allemaal gespecialiseerd in onderhoud, reparatie en service van CNC-metaalbewerkingsmachines, heeft de krachten gebundeld in het nieuwe samenwerkingsverband Holland CNC. Zij servicen met name CNC-freesmachines, CNC-draaibanken en CNC-slijpmachines. Ook installaties en verhuizingen (zelfs van complete machineparken) nemen ze voor hun rekening. Met de automatisering van deze machines kunnen de leden van Holland CNC eveneens uit de voeten.

Zes van de leden van Holland CNC. V.l.n.r. Fred van Maasakkers, Wim Smits, Cor van Klooster, Ron van Happen, Menno Langelaan en Johan ter Hofstede. Niet op de foto, maar inmiddels ook toegetreden: Cas van Maasakkers.

Ze zijn allemaal ervaren service-engineers met een grote technische bagage. Deze hebben ze verkregen door gedegen technische opleidingen en jarenlange dienstverbanden bij toonaangevende machineleveranciers. Uiteindelijk hebben ze allemaal besloten om voor zich zelf te gaan werken als zzp’er. De een doet dat al vele jaren, de ander pas sinds kort. Samen beschikken ze over een gigantische hoeveelheid kennis en ervaring op mechanisch, elektrisch en elektronisch gebied.

Gevarieerd klantenbestand

De leden zitten verspreid over het land en hebben een groot en gevarieerd netwerk van klanten. Dat zijn allemaal bedrijven met CNC-verspanende machines; van kleine, eenvoudige bedrijven met enkele machines, tot grote en zeer gespecialiseerde bedrijven, die met complexe, supernauwkeurige 5-assige machines en verregaande automatisering onderdeel zijn van de toeleveringsketens voor de halfgeleiderindustrie en andere hoogwaardige industrieën.

Diverse specialismen

Alle leden van Holland CNC hebben hun eigen werkzaamheden en speerpunten. De een is specialist in spindelrevisies, de ander in geleidingen. Weer een ander weet alles van Fanuc, Siemens of Heidenhain besturingen. Sommigen houden zich ook bezig met de handel in gebruikte machines, een ander is naast zijn servicewerkzaamheden zelfs dealer van nieuwe CNC-freesmachines.

“De samenwerking binnen Holland CNC maakt ons allemaal sterker”, zegt Cor van Klooster namens zijn collega’s. “We doen veelvuldig een beroep op elkaars specialiteiten, wisselen kennis uit, helpen elkaar aan onderdelen en overleggen over het oplossen van storingen. Vaak gaat dit informeel, via Whatsapp of telefonisch als we aan het einde van een lange werkdag in de file staan op weg naar huis. Dit is een belangrijke meerwaarde van Holland CNC: want het onderhouden van CNC-machines is specifiek werk, dat grondige en specialistische kennis vereist. Samen beschikken we over deze kennis. Uiteindelijk zijn het onze klanten die hiervan profiteren.”

De samenwerking stelt de individuele leden bovendien in staat om samen met collega-leden grotere machineparken voor hun rekening te nemen. En ook om in de vakantieperioden de continuïteit van de dienstverlening bij de klanten te kunnen garanderen.

Nieuwe deelnemers

Holland CNC staat open voor de toetreding van nieuwe deelnemers. De mogelijkheid om aan te sluiten bij onze organisatie, kan servicemonteurs die twijfelen over de stap naar zelfstandigheid, wellicht het beslissende zetje geven. “Maar we zijn wel selectief”, benadrukken de huidige leden. “Want we vormen een hechte groep van service-engineers. We weten precies wat we aan elkaar hebben en kunnen blindelings op elkaar vertrouwen. Dit moet ook gelden voor nieuwe leden die zich aansluiten. Dat kan dan ook alleen op voordracht van een van de bestaande leden. Onze doelstelling hierbij is altijd dat uitbreiding van onze groep de dienstverlening van Holland CNC nog beter maakt.”

Menno Langelaan, LTEQ  (Noordwijkerhout)

<yoastmark class=

Menno Langelaan zit al sinds 1999 in de CNC-machines. In het voorjaar van 2022 besloot hij om als zelfstandig servicemonteur verder te gaan met zijn bedrijf LTEQ.

“Ik heb ook bij een machineleverancier op kantoor gezeten en planningen gedaan. Maar dat wilde ik niet 100 procent van mijn tijd doen. Ik wil zelf blijven sleutelen. Want CNC-machines zijn prachtige machines om aan te werken en de producten die er af komen zijn dat ook.”

Menno is zowel mechanisch, elektrisch als elektronisch onderlegd. Vooral Fanuc besturingen zijn zijn specialiteit. Ook heeft hij veel automatiseringstrajecten gedaan: robots aan CNC-machines knopen. “Hiervoor heb ik interfaces gemaakt en trainingen/cursussen gegeven. Nu zet ik al deze kennis servicegericht in. Als iemand nodig is om een machine te programmeren en te bedienen, dan kan ik dat ook. Geef mij maar een machine en een tekening van een product, en ik kom er wel uit.”
Zijn klanten zijn vooral hoogtechnologische toeleveranciers.

Telkens weer merkt Menno de grote waarde van al zijn kennis. “Ik kom wel eens bij klanten waar al een hoop mensen zijn geweest, die er niet uitkomen. Als mij dat dan wel lukt, maakt me dat trots. Het is toch de ervaring waardoor je veel meer bagage hebt dan anderen. Soms valt een klant van zijn stoel als ik zeg dat een gereedschapswissel van 10 seconden in 5 seconden kan en dat vervolgens ook waar maak. Reken maar eens uit wat voor productiviteitsvoordeel dat oplevert.”

Menno is enthousiast over Holland CNC. “Vooral het kennis kunnen delen is erg fijn. Ook werken we samen aan onze naamsbekendheid. Dat is altijd goed. Er is nu werk genoeg, maar je weet natuurlijk niet hoe het over een half jaar is. Samen staan we sterker.”

Johan ter Hofstede, TH Service (Wijdenes)

Johan ter Hofstede

Johan ter Hofstede

Van de groep servicemonteurs die nu hun krachten bundelen in Holland CNC, was Johan ter Hofstede de eerste die er voor koos om als zzp’er te gaan werken. Dat was in 2011. Johan had toen al twintig jaar ervaring als monteur in dienst van verschillende machineleveranciers.

“Ik ben er altijd voorstander van geweest om met meerdere mensen samen te werken”, zegt hij. “Het heeft veel voordelen om kennis te delen. En werk waar meerdere monteurs voor nodig zijn, kan zo ook worden uitgevoerd.”
De werkzaamheden van Johan bestaan uit het oplossen van elektrische/elektronische en mechanische problemen. Ook het installeren en verplaatsen van machines is een kolfje naar zijn hand. Verder heeft hij veel ervaring met de inbouw van interfaces voor diverse merken stafaanvoeren, meetsystemen, robots et cetera.

Van de groep servicemonteurs die nu hun krachten bundelen in Holland CNC, was Johan ter Hofstede de eerste die er voor koos om als zzp’er te gaan werken. Dat was in 2011. Johan had toen al twintig jaar ervaring als monteur in dienst van verschillende machineleveranciers.

“Ik ben er altijd voorstander van geweest om met meerdere mensen samen te werken”, zegt hij. “Het heeft veel voordelen om kennis te delen. En werk waar meerdere monteurs voor nodig zijn, kan zo ook worden uitgevoerd.”
De werkzaamheden van Johan bestaan uit het oplossen van elektrische/elektronische en mechanische problemen. Ook het installeren en verplaatsen van machines is een kolfje naar zijn hand. Verder heeft hij veel ervaring met de inbouw van interfaces voor diverse merken stafaanvoeren, meetsystemen, robots et cetera.

Cas van Maasakkers, CVM Technische Service (Westerhoven)

Cas van Maasakkers

Cas van Maasakkers

De leden van Holland CNC zijn allemaal oude rotten in het vak. Dat geldt echter niet voor Cas van Maasakkers – zoon van Fred – die inmiddels ook meedoet. Cas is Fastems-specialist en beschouwt zichzelf als beginnend servicemonteur van CNC-machines.

“Ik doe veel onderhoudswerk samen met Wim Smits. Zo leer ik heel veel. En dat moet ook, omdat er best wel risico’s zijn als je de lagers van een spindel gaat vervangen. Dan is het belangrijk precies te weten wat je aan het doen bent, want er kan heel veel fout gaan.”

Zo’n 6 jaar geleden is Cas voor zichzelf begonnen na een mbo opleiding mechatronica. Sindsdien heeft hij zijn kennis vergroot door verschillende specialistische cursussen te volgen. Hoewel hij nog maar relatief kort in het vak zit, weet hij al heel veel van Fastems systemen. Hij heeft zichzelf veel aangeleerd door in schema’s uit te pluizen wat de oorzaken van problemen zouden kunnen zijn. En onlangs is hij voor een uitgebreide cursus zelfs bij de fabrikant in Finland geweest. “Werken aan Fastems systemen is heel uitdagend.

Ik doe de gewone service en onderhoud, los storingen op en reviseer onderdelen en componenten. We stellen diagnoses, adviseren klanten over upgrades in de toekomst en laten mooie onderhoudsrapporten achter met duidelijke informatie voor de klant hoe hij stilstand kan voorkomen.” Cas durft Fastems dan ook wel zijn specialisme te noemen. En daarmee levert hij als jongste deelnemer een waardevolle bijdrage aan Holland CNC.

Wim Smits, Wico Service (Oirschot)

<yoastmark class=

Wim Smits zit al zo’n 35 jaar in de verspaning en heeft medio 2022 de sprong gewaagd om met zijn eigen bedrijf Wico Service als zelfstandige verder te gaan.

“Er is niks mis met inkopen of plannen in een kantoorfunctie, maar mijn hart ligt toch bij zelf sleutelen. Dat is al begonnen met brommers toen ik nog jong was en tegenwoordig doe ik dat met CNC machines. De afwisseling spreekt mij aan. De ontwikkelingen in de techniek zijn heel interessant, je bent nooit uitgeleerd en het werk varieert iedere dag. Want zelfs bij twee machines van het zelfde type zijn er toch verschillen.”

Wim Smits heeft mede vanwege Holland CNC gekozen voor het zelfstandig ondernemerschap. “Hiermee kan ik een nieuwe klantenkring opbouwen. De vakkennis die hier zit is enorm groot. Dat is erg fijn. We hebben alles aan boord om machines te onderhouden en servicen, ook bij grotere klanten waar regelmatig onderhoud en reparatie nodig is.”
Zelf is Wim vooral goed in mechanische en elektrische service aan draai-, frees- en slijpmachines. “Ik beheers ook een klein stukje elektronisch, maar dat is toch een ander vak, een specialisme.

Bij Holland CNC zijn vooral Johan ter Hofstede en Fred van Maasakker de elektronisch specialisten. Bij hen kan ik terecht met vragen waarop ik het antwoord niet weet.” Wim is veel werkzaam bij toeleveranciers, bijvoorbeeld in de keten van ASML of van producenten van professionele kranen. “Ik kom veel bij nauwkeurige precisiebedrijven, voor wie het werken met toleranties van 0,01 mm heel normaal is.”

Op de vraag wat zijn sterke punten zijn, heeft Wim zijn antwoord razendsnel paraat: “Dat zijn de geometrie (de geleidingen) en spindelrevisie. Ik kijk trots terug op een project dat ik samen met Ron van Happen heb gedaan in België. Daar hebben we geleidingen geometrisch geschraapt en nieuwe kunststof opgelijmd. Zo hebben we ze teruggebracht binnen de nieuwe specificaties. Ik heb dat schrapen nog geleerd op de Philips Bedrijfsschool. Dat wordt nu niet meer geleerd, waardoor niemand het tegenwoordig meer kan. Het was een klus van 2 à 3 weken en de Belgische klant was heel tevreden over het resultaat. Binnenkort gaan we nog een machine bij hem doen.”

Fred van Maasakkers, FREMA Service (Westerhoven)

<yoastmark class=

Fred van Maasakkers is een servicemonteur met meer dan 25 jaar ervaring. Niet het mechanische deel van metaalbewerkingsmachines, maar puur het elektrische/elektronische deel is zijn ding. PLC’s aanpassen, interfaces voor robots en stafaanvoeren maken geven hem veel voldoening. En natuurlijk storingen oplossen.

“Ik vind het super interessant en uitdagend om de ellende van klanten op te lossen. Ze bellen altijd voor een probleem dat ze zelf niet kunnen oplossen en de leverancier van de machine ook niet. Dan kom ik op de proppen.”
Fred is bijna 10 jaar geleden voor zichzelf begonnen. Hij heeft een zeer divers klantenbestand opgebouwd dat zich vooral concentreert in de regio Eindhoven: zijn klanten zijn actief in de automotive, de medisch sector, zitten in de toeleveringsketen van ASML of maken onderdelen voor de machinebouw.

Met volle overtuiging bundelt hij samen met een aantal collega’s de krachten in Holland CNC. “We hebben allemaal onze specifieke kennis, waarmee we elkaar versterken. Samen kunnen we alles aan en als het nodig is kunnen we elkaars hulp in roepen. Even rondbellen en het is geregeld. We werken fijn samen zonder dat we aan elkaar vast zitten. Dat werkt heel goed!”

Cor van Klooster, CVK Service (Ter Aar)

<yoastmark class=

Cor van Klooster is een doorgewinterde servicespecialist, die al sinds 1990 ervaring heeft met het installeren en onderhouden van CNC-machines. Sinds 2013 is hij actief als zelfstandige met zijn eigen bedrijf CVK Service.

Hij is vooral gespecialiseerd in freesmachines met Heidenhain besturingen, maar kan ook overweg met andere besturingen. Met zijn ervaring en kennis op mechanisch en elektronisch gebied biedt Cor een compleet onderhoudspakket aan voor CNC-machines. CVK Service levert een hoge kwaliteit service, waardoor klanten de levensduur van hun machines verlengen en de kans op slijtage en storingen kleiner wordt.

“Kennis en snelheid zijn mijn grote kracht”, zegt Cor. “Elke opdracht die ik aanneem los ik altijd op. Heb ik daarover twijfels, dan zeg ik eerlijk dat het niet mijn ding is. Als een klant dan vraagt of iemand anders het kan oplossen, noem ik vaak de naam van een collega van Holland CNC. Ook dat is een groot voordeel van Holland CNC.”
CVK Service is ook leverancier van CNC-machines. Als importeur van machinefabrikant FIRST kan Cor nieuwe verticale bewerkingscentra leveren. Ook levert hij gebruikte freesbanken. “Vaak zijn dit machines die ik door en door ken omdat ik ze al jaren in onderhoud heb. Hierdoor kan ik deze machines – volledig gereviseerd – met garantie leveren.”

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV