Technischeoplossing.nl brengt crowdsourcing voor de technische branche

0
582

De twee jonge werktuigbouwkundigen Tom Kroeze en Ruud Oude Weernink merkten dat bedrijven, mede door de recessie, bij technische vraagstukken steeds meer moeite hadden de oplossing daarvan te bekostigen. Om deze kosten beheersbaar te houden, lanceren ze nu de website technischeoplossing.nl; een online platform om opdrachtgevers en technici bij elkaar te brengen.

“Door de crisis zijn bij veel bedrijven de inkomsten flink teruggelopen, maar de ontwikkelingskosten zijn nauwelijks gedaald”, geeft oprichter Kroeze aan. “Op ons platform bepalen bedrijven zelf wat ze betalen.”

Simpel gesteld: op technischeoplossing.nl kunnen ondernemingen met een technische vraag online een wedstrijd uitschrijven. Aan die wedstrijd dienen ze een bonus te verbinden voor de beste oplossing. De hoogte daarvan bepalen de bedrijven zelf. Technici die denken dat ze de wijsheid in pacht hebben kunnen – na inschrijving – hun uitgewerkte oplossing insturen. De initiatiefnemer kiest uit de inzendingen de winnaar, die daarmee de bonus in de wacht sleept. Nadat de winnaar ook daadwerkelijk de bestanden behorende bij zijn oplossing beschikbaar heeft gesteld aan de opdrachtgever, krijgt hij de bonus bijgeschreven op zijn account.

Dat dit concept kans van slagen heeft, is bewezen in de grafische ontwerpsector. De website 99designs.com, die in grove lijnen op een vergelijkbare wijze werkt, is uitgegroeid tot een miljoenenbedrijf met vestigingen wereldwijd: elke zeven seconden plaatsen grafici een nieuw design op de site en het platform betaalt maandelijks meer dan een miljoen euro uit aan ontwerpers. Ook de website ideaconnection.com draait een miljoenenomzet. In de techniek bestond een platform als technischeoplossing.nl echter nog niet, en dat is raar, vinden de oprichters.

De mannen achter technischeoplossing.nl geloven namelijk heilig in hun idee. “Deze aanpak biedt zoveel voordelen. Op deze manier bundel je de kennis van een heleboel technici waar je normaal niet mee in contact zou komen. Zeker niet voor dit geld”, aldus Kroeze. Hij geeft aan dat ook als het ei van Columbus niet bij de inzendingen zit, opdrachtgevers toch niet met lege handen achterblijven. “Doordat er meer inzendingen zijn, krijgen bedrijven verschillende inzichten. Die kunnen je net van een doodlopend spoor afhelpen. Dat is het mooie van crowdsourcing.”

Hun platform biedt niet alleen kansen voor bedrijven, maar ook voor technici. Kroeze noemt de website ideaal voor startende technici die een portfolio willen opbouwen of voor kleine zelfstandigen. Gevestigde namen kunnen echter ook meedoen: ondanks dat bedrijven zelf de hoogte van het uitgeloofde bedrag mogen bepalen, hoeven geïnteresseerde technici niet bang te zijn voor ondernemers die voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. “Wij adviseren een reële beloning uit te loven. Die moet passen bij de moeilijkheidsgraad van de oplossing. Een hoge beloning brengt meer en betere techneuten in actie dan een lage beloning.”

De mannen achter technischeoplossing.nl, Tom Kroeze en Ruud Oude Weernink, runnen samen een engineeringbureau, gespecialiseerd in technische oplossingen op werktuigbouwkundig vlak. In zekere zin creëren de twee Tukkers met hun website dus hun eigen concurrent. “Dat klopt”, geven de heren grif toe. “Toch zou het eeuwig zonde zijn om dit idee voor onszelf te houden. Op deze manier helpen we opdrachtgevers uit de brand én technici aan meer werk. Dat is toch alleen maar mooi?”