VDL boekt minder omzet maar beter resultaat

0
472

De omzet van VDL Groep is het eerste halfjaar van 2019, conform verwachting, licht gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het resultaat is in vergelijking met de eerste twee kwartalen van 2018 gestegen.

De belangrijkste verklaringen voor de gedaalde omzet zijn dat VDL dit jaar minder auto’s bouwt dan vorig jaar en de afnemende vraag in de halfgeleiderindustrie. VDL verwacht dat ook in de tweede helft van het kalenderjaar de economie verder zal afvlakken. Desondanks bestaat er bij het industriële familiebedrijf uit Eindhoven vertrouwen in de rest van 2019.

De gecombineerde omzet is na de eerste zes maanden van 2019 uitgekomen op 2,9 miljard euro. Dat is een afname van ongeveer 5 procent ten opzichte van het eerste halfjaar van 2018 (3,1 miljard euro). Het resultaat is na de eerste twee kwartalen, ten opzichte van dezelfde periode van vorig jaar, met 7 miljoen euro toegenomen tot 76 miljoen euro. Een belangrijke verklaring hiervoor is dat er meer projecten zijn afgerond. De divisie Bussen heeft het resultaat weten te verbeteren, ondanks dat deze divisie nog verlieslatend is. De totale orderportefeuille van VDL Groep (exclusief de divisie Autoassemblage) is met ruim 22 procent gegroeid in één jaar tijd, van 957 miljoen euro naar 1.171 miljoen euro in week 26 van dit jaar. Het aantal medewerkers is sinds eind 2018 gedaald met 199 naar 16.655 medewerkers.

Toeleveringen
De omzet van deze divisie is licht gedaald van 668 miljoen euro vorig jaar naar 649 miljoen euro na het eerste halfjaar van 2019. Deze daling is met name toe te schrijven aan de afnemende vraag in de halfgeleiderindustrie. Door de breedte van de activiteiten heeft VDL de omzetdaling beperkt weten te houden. De orderportefeuille van Toeleveringen laat ook een daling zien: van 460 miljoen euro in week 26 van 2018 naar 411 miljoen euro nu. Deze divisie is in het eerste halfjaar winstgevend geweest.

Autoassemblage
Zoals eerder aangekondigd is het aantal te bouwen auto’s bij VDL Nedcar lager dan in 2018. De omzet staat na twee kwartalen op 1.620 miljoen euro. Dat was een jaar geleden 1.882 miljoen euro. Vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen beleeft de auto-industrie een turbulente tijd. Doordat VDL als onafhankelijk autobouwer meebeweegt met marktontwikkelingen heeft dat impact.
Daarnaast oriënteert VDL Nedcar volop op de toekomst. Om de werkgelegenheid veilig te stellen, wordt met meerdere geïnteresseerde partijen gesproken die mogelijk auto’s willen laten bouwen bij VDL. Tegen die achtergrond zijn percelen rond het terrein aangekocht en is met de provincie Limburg de procedure gestart die ertoe moet leiden dat de fabriek kan worden uitgebreid, mochten opdrachten van klanten daartoe aanleiding geven.

Bussen
De omzet van deze divisie is met ruim 20 procent gestegen, van 256 miljoen euro in het eerste halfjaar van 2018 naar 308 miljoen euro nu. De orderportefeuille is toegenomen, van 281 miljoen euro in week 26 van 2018 naar 405 miljoen euro nu. VDL merkt dat de transitie naar elektrische openbaar vervoer-oplossingen zich voortvarend ontwikkelt. Alleen dit jaar worden al ongeveer 500 elektrische bussen uitgeleverd.

Eindproducten
De VDL-bedrijven die onderdeel uitmaken van de divisie Eindproducten hebben in het eerste halfjaar van 2019 gezamenlijk 346 miljoen euro omgezet ten opzichte van 272 miljoen euro in dezelfde periode van 2018. De orderportefeuille is verder toegenomen, van 217 miljoen euro in week 26 van 2018 naar 355 miljoen euro medio 2019. De divisie Eindproducten heeft het eerste halfjaar winstgevend afgesloten.

Vooruitzichten
VDL Groep verwacht dat in de tweede helft van 2019 de economische groei verder zal afvlakken. In Duitsland, de belangrijkste afzetmarkt, wordt bijvoorbeeld gezinspeeld op een mogelijke recessie in het derde kwartaal. Verder is door de mondiale handelsconflicten het consumentenvertrouwen in China, een belangrijke graadmeter, fors teruggelopen. Dat heeft consequenties voor de verkoop van luxueuze Europese producten, bijvoorbeeld auto’s en alles waar een chip in zit. De auto-industrie en de halfgeleiderindustrie zijn de twee grootste markten waarin VDL actief is. In het najaar wordt de Brexit actueel en Italië verkeert in een politieke én economische crisis.

Nationaal heeft de nieuwe cao voor de Metalelektro geleid tot een duidelijke kostenverhoging waardoor er zorgen bestaan over de concurrentiepositie van de Nederlandse hoogwaardige maakindustrie op de middellange termijn. Deze zorgen worden verder gevoed doordat het aanbod van technisch geschoolde medewerkers nog niet aansluit bij de vraag. Desondanks biedt de goedgevulde orderportefeuille van VDL vertrouwen. VDL Groep ligt op koers om de eerder aangekondigde beoogde jaaromzet van ongeveer 5,7 miljard euro in 2019 te gaan halen. De verwachting is dat het totale resultaat van 2019 lager zal uitkomen dan het resultaat van vorig jaar.