VDL positiever over 2021 ondanks uitdagingen van formaat

Hoewel de omzet en het resultaat tijdens het coronajaar 2020 stevig zijn gedaald, heeft  VDL Groep het jaar winstgevend kunnen afsluiten. Opvallend is dat de omzet van de divisie Toeleveringen juist toenam. Mede door goed gevulde orderportefeuilles is het sentiment bij het industriële familiebedrijf over 2021 positiever, ondanks uitdagingen van formaat.

Het hoofdkantoor van het industriële familiebedrijf VDL Groep in Eindhoven. Het coronajaar 2020 is ondanks een stevige daling van omzet en resultaat toch winstgevend afgesloten.

De gecombineerde omzet is in 2020 uitgekomen op 4,686 miljard euro, een daling van 19 procent ten opzichte van 2019. Het nettoresultaat is met 38 procent gedaald, van 156 miljoen euro in 2019 naar 97 miljoen euro in 2020. Het aantal medewerkers is gedurende het afgelopen jaar met 270 flexibele krachten (1,8 procent) afgenomen naar 15.464 medewerkers eind 2020.

Tevreden

President-directeur Willem van der Leegte van VDL Groep: “We kijken terug op een turbulent 2020. Doordat gedurende de coronacrisis materialen, medewerkers en marktvraag niet gelijktijdig én in onvoldoende mate aanwezig zijn geweest, heeft de productie van veel VDL-bedrijven tijdelijk volledig of gedeeltelijk stilgelegen. Duizenden van onze medewerkers, die niet kunnen thuiswerken, konden vooral in het begin van de crisis geen werk meer verrichten. Doordat de marktvraag in het tweede halfjaar herstel heeft laten zien en door onze spreiding van activiteiten hebben we onze vaste medewerkers in dienst weten te houden – mede dankzij gebruik te maken van de NOW-regelingen – én hebben we 2020 winstgevend kunnen afsluiten. Zeker onder deze omstandigheden stemt dat tevreden.”

NOW: 103 miljoen euro

83 procent van alle medewerkers (12.761) van VDL Groep werkt in Nederland. VDL is door de coronacrisis geconfronteerd met substantieel omzetverlies. Omzetdalingen van tientallen procenten tot ruim 75 procent per week waren, zeker in de eerste fase van de crisis, geen uitzondering. Mede met behulp van de NOW-regelingen van de overheid, over het afgelopen jaar 103 miljoen euro, is fors banenverlies voorkomen.

Omzetgroei Toeleveringen

De omzet van de divisie Toeleveringen is met 9 procent gestegen naar 1,503 miljard euro. Het resultaat van deze divisie is positief. Vooral de activiteiten op de gebieden halfgeleider, analytisch, health, food en infrastructuur hebben goed gepresteerd. Significante investeringen in onder meer hoogwaardige machines, panden en medewerkers betalen zich uit. De orderportefeuille is in 12 maanden opgelopen van 498 miljoen euro naar 555 miljoen euro in week 10 van 2021. De vooruitzichten in deze divisie zijn positief.

Autoassemblage

De omzet van de divisie Autoassemblage is gedaald, met 25 procent van 3,091 miljard euro in 2019 naar 2,320 miljard euro in 2020. Het jaar is afgesloten met een positief resultaat. Vanwege emissienormen, mondiale handelsbetrekkingen en disruptieve ontwikkelingen maakt de auto-industrie een turbulente periode door. De coronacrisis heeft de hiermee gepaard gaande ontwikkelingen versneld. In Born zijn 125.666 auto’s gebouwd (productievolume 2019: 164.097). De impact van de coronacrisis zal ook in dit kalenderjaar invloed hebben op de marktvraag.
In oktober heeft opdrachtgever BMW Group besloten om de modellen die bij VDL Nedcar worden gebouwd vanaf 2024 in eigen huis onder te brengen. VDL is in gesprek met meerdere potentiële opdrachtgevers.

Bussen

De omzet van de divisie Bussen is met 49 procent fors gedaald, van 658 miljoen euro naar 339 miljoen euro. Deze divisie is verlieslatend. De coronacrisis houdt de divisie Bussen, en met name de touringcar-activiteiten, vanaf het begin van de pandemie flink in de greep. Door de reisbeperkingen die al meer dan een jaar van kracht zijn, ligt de reisbranche nagenoeg stil en daardoor is de vraag naar touringcars nihil. Openbaarvervoerbedrijven hebben met minder inkomsten te maken doordat zij minder passagiers vervoeren. Doordat overheden, als concessieverlener of als directe klant, moeten zorgen voor een structureel dekkend OV-netwerk en klimaatdoelen niet willen vertragen, blijven zij middels de inzet van nieuwe zero emissie-voertuigen inzetten op verduurzaming van de vloot. VDL is als voorloper op het gebied van elektrische mobiliteit goed gepositioneerd.

De eerder ingezette koers om door te groeien naar multi-productfabrieken en vergroting van het maakportfolio wordt onverminderd doorgezet. Voor de activiteit chassis is de transitie naar meer assemblageactiviteiten van speciale voertuigen voor derden doorgezet. Na het doorlopen van interne procedures zal de VDL Bus & Coach-vestiging in Heerenveen worden omgebouwd tot een assemblagefabriek die bouwmodules gaat produceren. VDL blijft vol inzetten op het uitbouwen van de voorsprong op zero emissie-OV-vervoer. In het najaar zal de nieuwe generatie elektrische VDL Citea worden gepresenteerd.

Eindproducten

De bedrijven die onderdeel zijn van de divisie Eindproducten hebben het afgelopen jaar gezamenlijk 524 miljoen euro omgezet, ten opzichte van 654 miljoen een jaar eerder. Deze daling van 20 procent kan worden verklaard doordat door de coronacrisis de marktvraag bij de bedrijven in deze divisie is afgenomen. De divisie Eindproducten heeft het jaar winstgevend afgesloten. De orderportefeuille is in de afgelopen 12 maanden gestegen van 322 miljoen euro naar 374 miljoen euro in week 10 van 2021.

Verwachtingen 2021

De orderportefeuille van VDL Groep (exclusief VDL Nedcar) blijft op een hoog niveau, en is sinds het einde van 2020 gegroeid van 1,359 miljard euro naar 1,441 miljard euro in week 10 van 2021. Hoewel de marktvraag verder lijkt te herstellen, blijft er ook onzekerheid: de economische gevolgen van de coronacrisis blijven onvoorspelbaar. Eén van de uitdagingen op dit vlak is momenteel bijvoorbeeld de vertraging in diverse toeleveringsketens. Op basis van orderportefeuilles en prognoses zal naar verwachting de jaaromzet van VDL Groep voor 2021, evenals het jaarresultaat, licht stijgen ten opzichte van 2020. “Ondanks dat we kritisch blijven op bestedingen blijven investeringsprogramma’s op de gebieden innovatie en digitalisering belangrijk”, aldus Van der Leegte.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

De Verspaningstafel: “Corona geeft machine-ontwikkeling boost”

07-04 Machinebouwers hebben het afgelopen jaar niet op de rem getrapt als het op machine-ontwikkelingen…

Toeleveren

VDL Groep neemt tbp electronics over

29-12 VDL Groep versterkt zijn positie als industriële partner in de elektronica. Het familiebedrijf met…

Bedrijf en Economie

‘Krachtig herstel meeste industriële branches in 2021’

17-12 De Nederlandse industrie laat zien over de veerkracht te beschikken die nodig is om…

Bedrijf en Economie

Duitse werktuigmachinebouw levert 5 miljard euro in

25-11 De tweede coronagolf heeft de Duitse werktuigmachinebouw vol geraakt. De producenten zagen hun orderintake…

Bedrijf en Economie

Metaalindustrie verwacht 7 procent minder te investeren in 2021

25-11 Ondernemers in de metaalindustrie verwachten in 2021 7 procent minder te investeren in materiële…

Bedrijf en Economie

MKB-metaal bezorgd om stijgend ziekteverzuim

12-11 Het ziekteverzuim in het MKB-metaal is aan een sterke opmars bezig, waardoor steeds meer…

Verspanen

Precisiebeurs en Vakbeurs Kunststoffen geannuleerd

15-10 De Precisiebeurs en de Vakbeurs Kunststoffen gaan dit jaar niet door. Dit heeft organisator…

Bedrijf en Economie

‘Juist nu missen we de kracht van de TechniShow’

28-09 Tot twee keer toe is de TechniShow dit jaar afgeblazen. Daarmee zit het coronavirus…

Metaalnieuws inBeeld

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

19/10/2020

Veel investeringen in de plaatbewerking

X