Veersysteem VDL Weweler en D-Tec bekroond

Toeleverancier VDL Weweler en trailerbouwer D-Tec veroverden met hun innovatieve luchtveersysteem MBS Omega de 2e plaats bij de internationale award-verkiezing Trailer Innovation. Dit in de categorie Chassis.

Het luchtveersysteem MBS Omega bevat een omega-vormige veerstalen draagarm, die het mogelijk maakt om een extreem licht veersysteem te bouwen.

VDL Weweler ontwierp het prijswinnende systeem en bouwt deze systemen ook. D-Tec is betrokken bij de praktijktest en wil deze nieuwe luchtveersystemen gaan toepassen op haar trailers.

Lichtste veersysteem in Europa

Het luchtveersysteem MBS Omega bevat een omega-vormige veerstalen draagarm, die het mogelijk maakt om een extreem licht veersysteem te bouwen. Met een gewicht van ongeveer 100 kilo per as is dit systeem momenteel het lichtste veersysteem in Europa. De ophanging is gestandaardiseerd, zodat er één type is dat toepasbaar is op alle soorten chassis.

Productie standaardiseren

D-Tec directeur Gerrit van Vlastuin is verguld met het nieuwe systeem: “Bij onze trailerproductie hebben we altijd twee typen veersystemen gehad voor 9 of 10 tons assen. Met dit nieuwe MBS Omega luchtveersysteem kunnen we dit terugbrengen naar één systeem, waarmee we onze productie verder kunnen standaardiseren. Bovendien is het productieproces om het luchtveersysteem aan de chassisbalk te bevestigen ook een stuk eenvoudiger.”

Van Vlastuin ziet daarnaast ook verschillende voordelen voor de eindgebruikers. “Deze chassis zijn nu veel makkelijker en sneller te onderhouden, omdat men overal veel makkelijker bij kan en er minder onderdelen zijn.” Dankzij het lage gewicht van het veersysteem vermindert het ook nog eens de CO2-uitstoot. En het sluit goed aan bij de uitgangspunten van D-Tec om trailers te produceren met een laag leeggewicht.

Test

D-Tec test op dit moment het nieuwe veersysteem bij een bestuurbare tankoplegger met een aslast van 10 ton, de zwaarste toepassing die de trailerbouwer heeft. “De resultaten van deze test zien er goed uit en we willen dit graag verder uitrollen in onze productontwikkeling en productie”, aldus Gerrit van Vlastuin.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verbinden

D-TEC lost capaciteitsprobleem op met twee extra lasrobots

05-04 ‘Vooral wanneer we één van de vier robots moesten programmeren, kwamen we in de…

Verbinden

D-TEC kan 1 programma op 10 verschillende robots lassen

08-02 De 10 robots maken onderdeel uit van een complete lasrobotcel, de zogenaamde Ready Robotic…

Toeleveren

Nieuwe D-Tec schrootkipper is een lichtgewicht in zijn klasse

01-07 Trailerbouwer D-Tec in Kesteren heeft een nieuwe kipper voor de recyclingsector ontwikkeld. Deze is…

Toeleveren

D-Tec maakt programma compleet met 20 ft tankcontainerchassis

22-04 Na de introductie van het 20/30 ft tankcontainerchassis – 2 jaar geleden –  maakt…

Logistiek

Nieuwe verkooporganisatie D-Tec

04-04 D-Tec Trailers Benelux is de nieuwe verkooporganisatie voor de trailermerken D-Tec, Bulthuis, Vogelzang en…

Werkplaatstechniek

D-TEC wint Trailer Innovation Award

04-10 Trailerbouwer D-TEC uit Kesteren sheeft op de bedrijfswagenvakbeurs IAA in Hannover een track and…

Metaalnieuws inBeeld

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV

13/03/2024

TechniShow 2024 - 54U Media op bezoek bij Magistor - Frederik Tattersall