D-TEC wint Trailer Innovation Award

Trailerbouwer D-TEC uit Kesteren sheeft op de bedrijfswagenvakbeurs IAA in Hannover een track and trace containerweegsysteem op trailers geïntroduceerd. Hiermee kunnen zeecontainer vervoerende transporteurs en verladers eenvoudig voldoen aan de SOLAS-wetgeving.

Journalisten van 16 Europese transportmagazines beloonden D-TEC hiervoor met de 3e prijs bij de Trailer Innovation Award 2019. “Het unieke aan ons systeem is niet alleen dat containers wereldwijd gewogen kunnen worden zonder dat er een weegbrug voor nodig is, maar dat het wegen en transporteren van elke container tegelijkertijd online te volgen is. Track and trace dus”, vat D-TEC directeur Gerrit van Vlastuin samen.

Dankzij de ingebouwde track and trace in de truck en trailer kan een importeur uit bijvoorbeeld West-Europa precies zien waar, wanneer en hoeveel er in zijn container is geladen – ook wanneer het tussentijdse ladingen of lossingen betreft. Deze data staat ter beschikking voor geautoriseerde personen binnen de gehele keten. De traceerbaarheid is dus volledig transparant. D-TEC directeur Van Vlastuin: ‘Ook vermindert het de administratieve lasten, omdat een verlader het gewicht niet meer hoeft door te geven aan bijvoorbeeld de rederij. Verder hoeft een chauffeur geen extra kilometers meer te maken om een weegbrug te zoeken. Dit scheelt kostbare tijd en het is beter voor het milieu.’

Het containerweegsysteem weegt de containerlading wanneer de chauffeur gaat rijden en een snelheid van ongeveer 8 km/uur bereikt. Ter verificatie verricht het systeem de weging meerdere keren en schrijft vervolgens het juiste gewicht weg naar de cloud. Via een app op z’n smartphone ontvangt de chauffeur een bericht dat de meting geslaagd is. Vervolgens kunnen geautoriseerden uit de keten aan de hand van het containernummer de informatie ophalen uit de cloud.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Multifunctionele truck met kraan voor Jan van Dam

30-11 “Deze truck kan ook gebruikt worden als hoogwerker”, zegt Stef van Dam. “Daarnaast is…

MetaalNieuws Extra IM

Hoe kun je zware lasten vervoeren op de werkplek?

16-06 Items kunnen bovendien vallen of beschadigd worden als ze onjuist worden behandeld. Het is…

Transport en Logistiek

Trumpf en Jungheinrich partners in intralogistiek

11-01 Trumpf en Jungheinrich gaan nauw samenwerken op het gebied van intralogistieke oplossingen in de…

Toeleveren

Nieuwe vrachtwagen geeft Hop Machines meer mogelijkheden

30-11 Hop Machines in Wilbertoord heeft een nieuwe Scania vrachtwagencombinatie (730 pk) aangeschaft. Hierdoor kan…

Toeleveren

Nieuwe D-Tec schrootkipper is een lichtgewicht in zijn klasse

01-07 Trailerbouwer D-Tec in Kesteren heeft een nieuwe kipper voor de recyclingsector ontwikkeld. Deze is…

Transport en Logistiek

Dashcams op 35 voertuigen Jan van Dam

08-06 35 Voertuigen van het wagenpark van Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater worden…

Toeleveren

D-Tec maakt programma compleet met 20 ft tankcontainerchassis

22-04 Na de introductie van het 20/30 ft tankcontainerchassis – 2 jaar geleden –  maakt…

Automatisering

Jack, Tom en John brengen de orders geautomatiseerd door de fabriek

10-03 Kumatech-directeur Willem Kuunders is er nog altijd van overtuigd dat volledige automatisering van het…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X