Amada 50 jaar in Duitsland: ‘Samen groeien met onze klanten’
Het Duitse dochterbedrijf van de Amada Group, waaronder ook de activiteiten in Nederland vallen, viert dit jaar haar 50e verjaardag.
In Europa heeft Amada ongeveer 1.600 mensen in dienst, die in 2021 een omzet van 450 miljoen euro behaalden
Amada, een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van plaatbewerkingsoplossingen, zag 50 jaar geleden het belang van de Duitse markt. Daarom koos de Japanse machinefabrikant in 1972 Duitsland als een van de eerste drie internationale locaties, naast de VS en Groot-Brittannië.
Lintzaagmachines
In Düsseldorf werd Amada GmbH opgericht voor de verkoop en service van lintzaagmachines in Duitsland en Europa. In 1978 werd het verkoopprogramma uitgebreid met plaatbewerkingsmachines. In 1979 betrok het bedrijf haar eerste bedrijfspand in Haan. In 2009 werd een nieuw pand in Haan-Gruiten betrokken, dat naast kantoorruimte, de Amada School en het Parts Center ook een Solution Center omvat – een van de drie uitgebreid uitgeruste demonstratiecentra wereldwijd.
Grootste markt in Europa
Volgens Alan Parrott, president van Amada GmbH, heeft de Japanse directie 50 jaar geleden een goed besluit genomen: “Vandaag is Duitsland de grootste markt in Europa voor oplossingen voor plaatbewerking.” In Europa heeft Amada ongeveer 1.600 mensen in dienst, die in 2021 een omzet van 450 miljoen euro behaalden. Amada GmbH, dat met in totaal bijna 200 medewerkers ook de verkoopgebieden in Nederland en Oostenrijk beheert, genereert doorgaans meer dan 30 procent van de Europese omzet. In het jaarverslag 2021 rapporteerde de Amada Group een jaaromzet van ongeveer 2,3 miljard euro.
Luisteren naar de marktpartners
Het Solution Center in Haan en het Technical Center in Landshut, geopend in 2013, zijn veel meer dan alleen showrooms. Volgens het credo ‘Create Solutions For Your Success’ kunnen klanten hier in nauwe samenwerking met Amada de productie van hun eigen onderdelen uitproberen op actuele machines. Deze constante en directe communicatie met klanten is een traditie bij Amada. “Al in 1978 richtten we met de ‘Amada Machinetool Plaza’ onze eerste showroom in Japan in.
Het is onze filosofie om samen met onze klanten te groeien. Daarom luisteren we naar de stemmen van onze marktpartners en ontwikkelen we innovaties die resulteren in op behoeften gebaseerde productieoplossingen. In de toekomst verandert er niets aan deze filosofie.”
Met regelmatige huisshows in Haan, Landshut en Reutlingen staat Amada voortdurend in contact met haar klanten. Bovendien presenteert het zijn brede productportfolio op industriële beurzen, zoals de Euroblech, die van 25 tot 28 oktober in Hannover zal plaatsvinden.
Overweeg uitdagingen van klanten
Amada heeft veranderingen in de markt altijd al in een vroeg stadium kunnen herkennen en als innovatieve pionier mee vorm kunnen geven. Toen massaproductie halverwege de jaren negentig steeds meer naar China verschoof en kleine batches en korte doorlooptijden steeds relevanter werden voor de industrie, begon Amada met het ontwikkelen van digitale oplossingen. Met VPSS (Virtual Prototyping Simulation System) en netwerktoepassingen presenteerde het bedrijf toen al oplossingen die vandaag de dag overeenkomen met de modewoorden ‘digital twin’ en ‘Industry 4.0’. Alan Parrott: “Wij richten ons met ons productportfolio altijd op technologieën die onze klanten helpen zich voordelig te onderscheiden en unieke verkoopproposities te creëren in een steeds competitievere markt.”
Van buig-, stempel- en lasertechnologieën, zoals snijden, via het lassen tot en met de bijbehorende software – juist bij de automatisering heeft Amada zich onderscheiden als een leidende aanbieder van totaaloplossingen voor de plaatbewerking.
Succes met duurzame groei
“Of het nu gaat om een tekort aan geschoolde arbeidskrachten of klimaatverandering, de industrie staat momenteel voor grote uitdagingen”, weet Alan Parrott. De crisis in Oekraïne vergroot de noodzaak om hulpbronnen duurzamer te gebruiken. De coronapandemie heeft de digitalisering een boost gegeven. En de maakindustrie moet zich aanpassen aan thema’s als Europese Green Deal, oplaadinfrastructuur voor elektrische voertuigen, waterstofaandrijving, hernieuwbare energiebronnen en digitale transformatie.
Alan Parrot: “Amada houdt deze ontwikkelingen in de gaten en is met ervaren medewerkers en medewerkers van de volgende generatie ideaal gepositioneerd om door duurzame groei het succes van haar klanten op lange termijn te verzekeren. Met Amada GmbH kunnen we ook inspelen op lokale behoeften in Europa. Daarom zullen we hier ook in de toekomst samen met onze klanten groeien.”