Corrosie bij aluminium weer actueel

De luchtvochtigheid is weer hoog, de kou komt er aan, dus de risico’s op corrosie van aluminium nemen weer toe. Metaalgroothandel MCB geeft op haar website advies over koud aluminium en witroest.

Indien MCB in de winter aluminium levert, geeft het bedrijf uit Valkenswaard het advies dat klanten erop moeten letten dat het materiaal eerst moet acclimatiseren voordat het gebruikt kan worden. Dit advies wordt gegeven, omdat anders witroest kan ontstaan. Witroest is corrosie op aluminium. Dat geldt niet alleen voor materiaal dat net geleverd is, maar ook bij materialen die uit een onverwarmd magazijn komen. In een blog op de website van MCB legt Projectmanager Aluminium Lambert van de Schans uit wat de gevolgen van witroest kunnen zijn.

Witroest is funest
Als materiaal tijdens transport nat wordt, kan namelijk ook witroest ontstaan. “Platen worden in het algemeen goed verpakt, maar profielen zijn nooit helemaal geseald”, aldus Van De Schans. “Daar is het risico dus groter. Het gebeurt nog steeds dat klanten aluminium lossen, buiten laten staan en dan zeggen ‘aluminium roest toch niet’. Toch wel. Witroest ontstaat al binnen enkele uren. Elk aluminium product corrodeert, omdat het een natuurlijke oxidehuid vormt, maar dat gebeurt egaal. Pas zodra er vocht bij komt, krijg je vlekken en dat is funest. Die vlekken zijn wit/grijs, vandaar de naam witroest.”

Advies
MCB heeft daarom het voorschrift dat platen eerst 48 uur dienen te acclimatiseren. “In de aluminiumfabriek worden de platen redelijk warm verpakt en daarna worden ze van bijvoorbeeld Zuid-Europa naar hier vervoerd, met een temperatuurdaling van soms 30 graden”, vervolgt Van De Schans in het blog op de website van MCB. “Daardoor krijg je condensvorming en moet je de verpakking 48 uur gesloten houden. Vergis je niet in de omvang van dit effect: als slecht verpakte coils bij ons binnen komen, kan er soms een emmer condens uit lopen. Al het vocht uit de omgeving trekt namelijk naar die grote coil koud aluminium. Daar ontstaat dan de corrosie, omdat het vocht tussen de windingen van de coil trekt. Onze advies is dus: zet het koude aluminium binnen en laat het 48 uur staan voordat je het gaat gebruiken!”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Columns

Gaat het weer een beetje meneer van den Hurk?

17-05 Als iets in onze sector het laatste half jaar een ijzingwekkende connectie heeft met…

Materialen

Two 4 Steel steeds sterker in titaan en nikkel

10-02 Bruinsma schrikt er soms van hoe snel de tijd gaat. Two 4 Steel is…

Automatisering

Hoekman RVS van start met digitaal inkopen via Gatewise

09-02 Door het in- en verkoopproces op deze wijze te stroomlijnen worden handmatige, kostbare en…

Verspanen

CNC-boorcentrum van CMA maakt Camps Constructie flexibel

08-02 De medewerkers van Camps Constructie verwerken dagelijks staal, RVS en aluminium voor de meest…

Verspanen

Deze zes metalen kunnen gebruikt worden voor het CNC frezen

18-11 Zoals je mogelijk al wel weet kun je bij CNC frezen gebruik maken van…

Bedrijf en Economie

Martin Suijker nieuwe Algemeen Directeur Van Raak Groep

05-11 Martin Suijker (51) wordt de nieuwe Algemeen Directeur van Van Raak Groep. Hij volgt…

Materialen

Alumeco brengt transparantie in de wereld van aluminium plaat

21-10 Alumeco Nederland in Oss brengt sinds 2008 aluminium staf- en plaatmateriaal op de Nederlandse…

Materialen

Jaguar Landrover gaat gerecycled aluminium uit blikjes toepassen in auto’s

24-08 Ingenieurs van Jaguar Land Rover zijn erin geslaagd een aluminiumlegering te ontwikkelen die van…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X