Corrosie bij aluminium weer actueel

De luchtvochtigheid is weer hoog, de kou komt er aan, dus de risico’s op corrosie van aluminium nemen weer toe. Metaalgroothandel MCB geeft op haar website advies over koud aluminium en witroest.

Indien MCB in de winter aluminium levert, geeft het bedrijf uit Valkenswaard het advies dat klanten erop moeten letten dat het materiaal eerst moet acclimatiseren voordat het gebruikt kan worden. Dit advies wordt gegeven, omdat anders witroest kan ontstaan. Witroest is corrosie op aluminium. Dat geldt niet alleen voor materiaal dat net geleverd is, maar ook bij materialen die uit een onverwarmd magazijn komen. In een blog op de website van MCB legt Projectmanager Aluminium Lambert van de Schans uit wat de gevolgen van witroest kunnen zijn.

Witroest is funest
Als materiaal tijdens transport nat wordt, kan namelijk ook witroest ontstaan. “Platen worden in het algemeen goed verpakt, maar profielen zijn nooit helemaal geseald”, aldus Van De Schans. “Daar is het risico dus groter. Het gebeurt nog steeds dat klanten aluminium lossen, buiten laten staan en dan zeggen ‘aluminium roest toch niet’. Toch wel. Witroest ontstaat al binnen enkele uren. Elk aluminium product corrodeert, omdat het een natuurlijke oxidehuid vormt, maar dat gebeurt egaal. Pas zodra er vocht bij komt, krijg je vlekken en dat is funest. Die vlekken zijn wit/grijs, vandaar de naam witroest.”

Advies
MCB heeft daarom het voorschrift dat platen eerst 48 uur dienen te acclimatiseren. “In de aluminiumfabriek worden de platen redelijk warm verpakt en daarna worden ze van bijvoorbeeld Zuid-Europa naar hier vervoerd, met een temperatuurdaling van soms 30 graden”, vervolgt Van De Schans in het blog op de website van MCB. “Daardoor krijg je condensvorming en moet je de verpakking 48 uur gesloten houden. Vergis je niet in de omvang van dit effect: als slecht verpakte coils bij ons binnen komen, kan er soms een emmer condens uit lopen. Al het vocht uit de omgeving trekt namelijk naar die grote coil koud aluminium. Daar ontstaat dan de corrosie, omdat het vocht tussen de windingen van de coil trekt. Onze advies is dus: zet het koude aluminium binnen en laat het 48 uur staan voordat je het gaat gebruiken!”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Materialen

European Corrosion Medal voor Arjan Mol

06-07 Als voormalig voorzitter van de European Federation of Corrosion (EFC) wordt Arjan Mol geprezen om zijn…

Materialen

Nieuwe Europese milieuregels gaan import ijzer, staal en aluminium duurder maken

23-03 Mr. Robert Hardy, advocaat bij Greenberg Traurig, LLP te Amsterdam, legt uit wat er speelt…

Toeleveren

MCB installeert nieuwe decoiler

21-03 Op het terrein aan De Vest in Valkenswaard staan al tientallen jaren de magazijnen…

Verspanen

Itter bewerkt fijnmechanische componenten in grootformaat op nieuwe Zayer

02-03 “Een bridgetype freesmachine van Zayer stond al geruime tijd op onze wensenlijst”, vertelt Frank…

Verspanen

Nieuwe aluminium frees MA Ford zorgt voor hoog verspaand volume

31-01 Aluminium werkstukken hebben vaak lastige kenmerken, zoals dunne wanden en nauwe inwendige hoeken. Ook…

Materialen

Waarom blijven de aluminiumprijzen stijgen?

15-12 De DAA heeft verschillende factoren die van invloed zijn (geweest) op de aluminiumprijzen, op…

Materialen

Hogere prijzen metalen gevelbouw onvermijdelijk

08-12 Binnen de gevelbouw ontstaan steeds meer zorgen over de oplopende kosten en levertijden met…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

09/05/2022

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen