Europese werktuigmachinebouw vertrouwt op eigen veerkracht

De Europese werktuigmachinebouw beleeft ongekend zware tijden, maar vertrouwt op een  herstel na de coronacrisis. De snelheid van dat herstel zal per regio en per sector verschillen. Dat bleek tijdens de – digitale – jaarvergadering van CECIMO, de Europese koepelorganisatie van de werktuigmachine-industrie.

Volgens cijfers van Oxford Economics zal het verbruik van Europese werktuigmachines door de mondiale effecten van de pandemie in 2020 afnemen met 33,1 procent en terugvallen naar een totaal volume van 13 miljard euro. In 2021 wordt een groei verwacht van 23,5 procent, maar deze spurt zal het verlies van 2020 niet goedmaken.

In de jaren daarna (2022-2024) wordt een verdere groei verwacht, maar het groeipatroon zal afvlakken naarmate de tijd vordert. Verwacht wordt dat de Europese werktuigmachinebouw in 2024 een volume zal realiseren van 18,8 miljard euro. Dat is nog steeds lager dan de 19,8 miljard euro die in 2019 kon worden genoteerd.

Automotive en aerospace

Dit alles is vooral te wijten aan de pandemie, die een groot aantal (productie)sectoren op zijn grondvesten doet schudden. Veel sectoren hebben te maken met een sterk teruggelopen bezetting van de productiecapaciteit, hetgeen fnuikend is voor nieuwe investeringen in kapitaalgoederen. Maar de werktuigmachinebouw heeft vooral last van de situatie in de automotive en de aerospace. Dat zijn twee sectoren die traditioneel veel investeren in werktuigmachines en nu veel minder presteren. Ze zullen qua productie-output pas in 2022, respectievelijk 2023 terugkeren op het niveau van het vierde kwartaal 2019.

Dat komt vooral door de impact van de pandemie op de vraag naar nieuwe voertuigen en op het vliegverkeer, maar ook door factoren zoals overcapaciteit op industrieel niveau en een zwak economisch sentiment, dat de investeringsvooruitzichten hindert.

4 miljoen minder auto’s

Hoe beroerd de situatie in de automobielindustrie is, vertelde algemeen directeur Eric-Mark Huitema van de European Automobile Manufacturers Association (ACEA). Hij onderstreepte tijdens de CECIMO-vergadering dat de uitbraak van het coronavirus een snelle en ernstige impact op de automobielsector heeft gehad. Volgens ACEA heeft Europa tot dusverre een productie van meer dan 4 miljoen voertuigen verloren. Dat is 22,3 procent van de productie in de totale EU in 2019.

De auto-industrie zag zich geconfronteerd met de sterkste terugval in de vraag naar auto’s ooit. ACEA schat dat de autoverkopen zullen dalen van 12,8 miljoen units in 2019 tot 9,6 miljoen dit jaar, een terugval van 25 procent.

Veerkracht

De coronapandemie heeft volgens CECIMO inderdaad bewezen een enorme uitdaging te zijn voor de werktuigmachinebouw en voor Europese maakindustrie tezamen. Niettemin blijft de Europese werktuigmachine-industrie een belangrijke innovatiehub, die de ontwikkeling mogelijk maakt van aanvullende technologieën, zoals additive manufacturing oplossingen en industrie georiënteerde digitale toepassingen. Bovendien blijft ze betrouwbare kwaliteitsmachines leveren voor sleutel productiesectoren en daarmee een strategische rol behouden in de mondiale productieketens.

“De Europese werktuigmachine-industrie is een duidelijk voorbeeld van veerkracht, zelfs al heeft ze geleden onder de impact van de pandemie en de neergang door de rampspoed in haar klantensectoren”, aldus Marcus Burton, voorzitter van de economische commissie van CECIMO. “De Europese werktuigmachinebouwers zijn toegewijd aan technologische innovatie, digitale verandering en duurzaamheid. Dit zendt positieve signalen naar investeerders en klanten en laat zien dat onze industrie nieuwe, potentieel kansrijke businesskansen biedt, zelfs in zware tijden.”

CECIMO verwacht dat de werktuigmachinebouw ook zal kunnen profiteren van het ambitieuze herstelfonds dat de Europese Unie heeft uitgelegd om de lidstaten te helpen hun economieën te herstellen in de nasleep van de pandemie.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

VDW meldt onzekerheden en records op de markt voor werktuigmachines

10-08 Hoewel er enorm veel onzekerheden zijn in de industrie en de inkomende orders van…

Toeleveren

Herstel Europese werktuigmachinebouw zet door

16-06 Daar in Schotland debatteerden Europese producenten van werktuigmachines, die zich in Cecimo hebben verenigd,…

Verspanen

Megashow werktuigmachines in Taiwan van start

21-02 De organisatoren, TAITRA, TAMI en TMBA, brengen de industrie en exposanten allemaal samen op…

Toeleveren

CECIMO economisch positief gestemd ondanks aanhoudende wereldwijde pandemie

05-01 Het is ongebruikelijk om positieve economische indicatoren te zien in de context van verstoringen…

3D

FPT-VIMAG pleit voor meer 3D-print kennis en introduceert informatieve infographic

05-01 Daarom introduceert FPT-VIMAG een interactieve 3D-Printing infographic om het mkb en de Nederlandse maakindustrie…

Verspanen

Positieve energie vult beurshallen van EMO Milano

06-10 Vergeleken met zes jaar geleden, toen de EMO ook in Milaan werd georganiseerd, was…

Verspanen

Europese werktuigmachinebouw optimistisch

28-06 De producenten van werktuigmachines zijn hard geraakt door de Covid-19 crisis. Een terugkeer naar…

Verspanen

Okuma neemt Gelderblom over

20-05 Okuma Europe neemt 100 procent van Gelderblom CNC Machines over. Daarmee is Gelderblom na…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV