Handelsoorlog remt investeringen technologiebedrijven
De mondiale handelsoorlog zaait onzekerheid onder technologiebedrijven: investeringen op de rem, export in de min.
Uit een enquête van brancheorganisatie FME blijkt dat liefst 60% van de bijna 250 ondervraagde bedrijven gevolgen ondervindt van de Amerikaanse importheffingen en de genomen tegenmaatregelen.
Uit een enquête van brancheorganisatie FME blijkt dat liefst 60% van de bijna 250 ondervraagde bedrijven gevolgen ondervindt van de Amerikaanse importheffingen en de genomen tegenmaatregelen. Daarnaast verwacht 56% van de bedrijven investeringen uit te stellen. Van de exporteurs naar de VS voorziet bijna de helft een forse afname van de afzet, gemiddeld met 43%.
Grote economische schade
De technologische industrie komt hierdoor verder onder druk te staan, bovenop bestaande uitdagingen zoals hoge energieprijzen, regeldruk en een verslechterend investeringsklimaat. Theo Henrar, voorzitter FME: “Als de handelsoorlog aanhoudt, verwacht onze industrie uitstel van investeringen, een daling van de export en toenemende verstoringen in de keten. Zonder snelle actie loopt Nederland risico op grote economische schade.”
Impact op investeringen
De mondiale handelsoorlog remt de investeringsbereidheid. Liefst 56% van de bedrijven verwacht investeringen uit te stellen als de spanningen aanhouden, vooral door vraaguitval uit de VS en het gebrek aan stabiliteit op de wereldmarkt. “Ondernemers hebben vertrouwen en voorspelbaarheid nodig om te investeren. Als dat ontbreekt, wordt de rem ingetrapt. Investeringen uitstellen klinkt onschuldig, maar legt uiteindelijk de hele keten stil – van toeleverancier tot eindklant”, stelt Henrar.
De mondiale handelsoorlog raakt technologische waardeketens direct. Ondernemers verwachten vooral een daling van de export en onzekerheid over afgesproken inkoopprijzen. Van de bedrijven die naar de VS exporteren, voorziet bijna de helft een afname van de afzet, gemiddeld met 43%. Tegelijkertijd nemen de zorgen toe over dumping van goedkope producten uit China op de Europese markt.
Onduidelijke regels
Voor de overgrote meerderheid zijn de regels onduidelijk. Ondernemers ervaren vooral onduidelijkheid door de voortdurende