Van Knippenberg kweekt enthousiasme voor RVS

0
517

Van Knippenberg Metaalindustrie in Hedel is samen met tien scholen uit de omgeving een project gestart, dat leerlingen de kans geeft hun ideeën te realiseren op echte metaalbewerkingsmachines. Van Knippenberg bezit een groot en modern machinepark waardoor de leerlingen bijna alles kunnen maken op het vlak van RVS. Hierdoor krijgen ze de leuke kanten van het RVS vak te zien.

De insteek van het project is een nauwe samenwerking, waarbij leerlingen en docenten dingen uitdenken en uitwerken op school en de resultaten  vervolgens uitproberen bij Van Knippenberg. “De reacties van de scholen waren boven verwachting”, vertelt Corrinne Bootsma, die dit project met de scholen leidt. “Eigenlijk vonden alle scholen die we benaderden het een superleuk idee om mee te doen. De vorm waarin je zoiets dan gaat doen, verschilt natuurlijk per projectgroep. Het moet voor de leerlingen uitdagend, leuk en inspirerend zijn. Ik ben ontzettend benieuwd wat er allemaal uit gaat komen. Ik heb al ideeën langs zien komen van een klas die een kar voor het WNF wil gaan bouwen. Ook prachtige bouwpakketten van dieren die de leerlingen zelf bedenken en uittekenen en weer een andere groep wil uitdenken hoe je een variabele assemblage afdeling kan opzetten. Echt mooie ideeën, maar het mooiste vind ik toch het enthousiasme bij deze jongeren.”

Tijd maken
De vraag is natuurlijk hoe Van Knippenberg in de drukte van alledag denkt om te gaan met zoveel leerlingen. Directeur Peter van Knippenberg heeft daar totaal geen bedenkingen bij: “We hebben de machines om dit project te doen. De tijd eigenlijk niet, maar tijd kun je maken en dat gaan we doen. En ach, het zijn verschillende projecten en omdat het ook verschillende niveaus zijn, is het ook voor ons uitdagend en leuk. Het gebeurt ook niet allemaal tegelijk. Daarnaast vinden we dat we als familiebedrijf ook een maatschappelijke functie hebben. Die proberen we in te vullen door leerlingen leuke projecten te laten doen, die op hun scholen niet mogelijk zijn. Dat stimuleert zowel de leerling als de docent. Hoe waanzinnig leuk is het  niet voor jongeren iets gerealiseerd te zien dat dat ze zelf of in hun projectgroepje hebben uitgedacht. Dat geeft een trots gevoel. Een gevoel dat wij ook kennen, want wij zijn ook trots op de kwaliteit die we maken.”

Louis Rengeling, docent van het Cambium, een van de deelnemende scholen, zegt over het project: “De school, in ons geval het vmbo, is essentieel als basis voor de kinderen, maar dit project slaat een brug tussen de theorie en de praktijk. En daarnaast is het natuurlijk superleuk zowel voor de jongeren als voor ons.”

De aftrap van de projecten was op vrijdag 9 juni tijdens de open dag bij Knippenberg. “We hadden gehoopt op 100 leerlingen, maar er kwamen er veel meer”, aldus Corrinne Bootsma. Veel schoolklassen kwamen ideeën opdoen en hebben onderzocht  wat er allemaal wel en niet kan met welke machines. Daarnaast is er  bedacht en besproken hoe de verschillende projecten op het goede niveau van de verschillende leerlingen  kunnen worden opgezet, want het zijn zowel vmbo-ers, technasiasten als mbo-ers.