OTEC verlaagt frictie in automotive en motorsport

0
121

OTEC is een internationale specialist op het gebied van de finishing van materiaaloppervlakken. Het bedrijf ontwerpt en bouwt machinesystemen gericht op het afbramen, verronden, glad maken en polijsten van materialen.

In de industrie van de automotive en motorsport is de OTEC-techniek een belangrijke factor om de wrijvingsweerstand tussen componenten te verminderen. De materiaalafwerking van componenten zoals tandwielen, nokkenassen en wormwielen is cruciaal voor de te behalen prestaties van automotive onderdelen. Scherpe uiteinden dienen afgerond te zijn en het oppervlak glad gepolijst. Belangrijke voordelen van de OTEC techniek in de automotive en motorsport: Verlaging oppervlakte ruwheid tot Ra < 0,05 µm; Reductie van wrijvingsweerstand componenten; Lager slijtageniveau onderdelen; Reductie energieverbruik; Reductie olieverbruik; Reductie warmte ontwikkeling; Reductie geluidsemissies.

Multi-tasken in materiaalfinish
De OTEC SF-machine met de gepatenteerde Pulsfinish-techniek verzorgt in een kort tijdsbestek meerdere bewerkingen ineen: ontbramen, scherpe uiteinden verronden, oppervlak schuren, glad maken en polijsten.

Summa wals
Lichtgewicht schakelwals van een elektrische auto. Geometrisch complex product. SLM-productie.

Producten worden in de OTEC SF-machine gefixeerd om vervolgens in een snel roterende container met media te worden gefinished. De rotaties van product en container zorgen voor een stroming van media over het oppervlak van het product. Deze wrijving van media op product realiseert de oppervlakte finish. Gezien de zeer hoge krachten die de media op het product uitoefent, zijn de cyclustijden kort: vaak betreft het enkele seconden of minuten. Deze SF-techniek is bovendien geschikt bij het finishen van componenten met complexe geometrieën die middels rapid manufacturing technieken zoals selectief laser smelten (Selective Laser Melting; SLM) zijn geproduceerd.

www.summa-surface.nl