Pilot met brandstofceltrucks van Toyota Material Handling

Het Franse bedrijf FM Logistic is in maart gestart met een testvloot van BT Reflex RRE reachtrucks en BT Levio LPE elektrische pallettrucks. De trucks zijn voorzien van brandstofcellen waarmee waterstof wordt omgezet in elektriciteit.

De van oorsprong Franse logistiek dienstverlener, actief in 12 landen, is continu op zoek naar duurzame productiviteitsverbetering. Op de site van FM Logistic rijdt een gemengde vloot van elektrisch aangedreven trucks, gecombineerd met de tien nieuwe magazijntrucks die op waterstof rijden.
De testlocatie in Neuville, die meer dan 85.000 m² omvat, kent meerploegendiensten. Met de inzet van de brandstofceltrucks is het wisselen van batterijen aan het einde van een shift overbodig. Het laden van de brandstofceltrucks met waterstof kost slechts enkele minuten – vergelijkbaar met het tanken van een auto.

Een volle brandstofcel is probleemloos geschikt voor 8 uur inzet. De ambitie van FM Logistic is om de volledige vloot van 84 trucks, na een succesvol verlopen pilot, om te zetten in een waterstof aangedreven truckvloot.

Samenwerking
In samenwerking met Hypulsion biedt Toyota Material Handling meerdere magazijn- en heftrucks aan die op waterstof rijden. Hypulsion is een joint venture tussen het Franse Air Liquide en Plugpower uit de Verenigde Staten.

Hypulsion levert de brandstofcellen en tankstations en Toyota Material Handling heeft een aanbod van magazijn- en vorkheftruck die op waterstof rijden. Momenteel gaat het om de volgende modellen: Traigo 48 elektrische heftruck; Traigo 80 elektrische heftruck; Reflex R/E-serie reachtruck; Levio P-serie elektrische pallettruck; Optio L-serie orderverzameltruck.

Toyota Material Handling maakt deel uit van een project van de Europese Unie, de Fuel Cell Hydrogen Joint Undertaking (FCHJU). In dit initiatief werken verschillende fabrikanten, energieleveranciers en logistieke dienstverleners samen die het gebruik van waterstof en brandstofcellen als duurzame energieoplossing bevorderen.

Toekomstvisie
De inzet van brandstofceltrucks op waterstof biedt naast een logistieke productiviteitsverbetering ook een vermindering van de CO2-uitstoot. Bij het gebruik van de brandstofcellen vindt geen uitstoot van schadelijke stoffen plaats, het enige ‘afval’ is water.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Lichtgewicht materiaal kan oplossing zijn voor verlagen CO2-uitstoot

10-07 Het samenwerkingsproject werd onlangs tijdens een handelsmissie in België gepresenteerd aan zowel het Nederlandse…

Plaatbewerking

Duurzaamheid aanjager voor nieuwe ideeën bij Trumpf

13-04 Eigenlijk zit duurzaamheid in het DNA van Trumpf. Het bedrijf viert dit jaar het…

Verspanen

Duurzaamheid wordt topthema op EMO Hannover

19-12 Hoe kunnen duurzaamheidsdoelen op een praktische en vooral controleerbare manier worden bereikt? Concrete projecten…

Verspanen

Ceratizit wil koploper in duurzaamheid worden

13-10 Executive Board Member Thierry Wolter kondigde de ambitieuze duurzaamheidsdoelstellingen, die de hele toeleveringsketen zullen…

Toeleveren

Hannover Messe: digitaal en duurzaam

13-12 “We staan voor de grootste transformatie sinds de industrialisatie”, zegt Jochen Köckler, CEO van…

Personeel en Opleiding

Studentenaward van ACE staat in teken van duurzaamheid

10-05 Nadat Innovace 2020 door de coronapandemie kwam te vervallen, staat de wedstrijd in 2021…

Bedrijf en Economie

Concurrentievoordeel door duurzaamheid

07-04 Het onderzoek, dat Autodesk samen met Frost & Sullivan uitvoerde, bestaat uit kwantitatieve interviews…

Bedrijf en Economie

‘Toeleverancier moet proactief inspelen op circulariteit’

12-01 Duurzaamheid is een thema dat de komende tientallen jaren hoog op de agenda zal…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV