Risico’s in auto-industrie neemt toe

De wereldwijde auto-industrie heeft te lijden onder veranderende marktomstandigheden waardoor de betalingsrisico’s oplopen. Zo zijn de betalingsrisico’s in de Duitse auto-industrie sinds de financiële crisis nog niet zo hoog geweest. Het risico op wanbetaling door klanten is hier in 2019 meer dan verdubbeld ten opzichte van twee jaar geleden.

Bovendien zal het aantal faillissementen en wanbetalingen ook in de komende jaren blijven stijgen. Ook China, net als Duitsland een van de grootste autoproducerende landen, heeft te maken met een verslechterd kredietrisico. Dat concludeert Atradius in de Market Monitor voor de auto-industrie, waarin zij de prestaties en vooruitzichten van deze sector wereldwijd in kaart brengt.

In Duitsland lijkt het erop dat de vette jaren, gekenmerkt door weinig faillissementen en betalingsachterstanden, voorbij zijn. In 2018 nam de autoproductie met 9,3 procent af en ook in 2019 zet deze daling zich volgens Atradius door. De Duitse auto-industrie wordt extra zwaar getroffen door een aantal grote uitdagingen, zoals de dalende verkopen in China, de dreiging van Amerikaanse importheffingen en de opkomst van e-mobiliteit en autodelen. De grotere leveranciers lijken op het eerste gezicht goed in staat zich aan te passen aan de veranderende marktomstandigheden. Ondanks hun dalende omzet en rentabiliteit, zijn ze op de wereldmarkt nog altijd een speler van betekenis. Dankzij goede opbrengsten in het verleden beschikken deze bedrijven over voldoende financiële buffers om te investeren in onderzoek en ontwikkeling. Deze investeringen zijn nodig om de concurrentie voor te blijven op het gebied van nieuwe trends en technologieën, zoals elektromotoren, connected driving en zelfrijdende auto’s. Het zijn vooral kleinere leveranciers die met hogere kredietrisico’s te maken kunnen krijgen. Sinds eind 2018 is sprake van een stijging van het aantal betalingsachterstanden en de verwachting is dat deze trend doorzet. Daarnaast verwacht Atradius dat het aantal faillissementen in de komende 12 maanden met 2 procent zal stijgen.

Toeleveranciers dupe transitie
”Vooral toeleveranciers, ook in Nederland, hebben moeite om de veranderingen in de industrie bij te benen”, zegt Edwin Kuhlman, hoofd Acceptatie Atradius Nederland. “Zij zien zich onder meer door de steeds kortere innovatiecycli gesteld voor problemen, omdat er doorgaans een aantal jaar zitten tussen het plaatsen van een bestelling en de levering. In de tussentijd dragen zij de vaak hoge voorfinancieringslast. Tegelijkertijd moeten met name kleine en middelgrote spelers aanvullende specificaties van de fabrikant, zoals flexibiliteit bij de productie van serie-onderdelen, accepteren om schommelingen in de verkoopcijfers van modellen op te vangen. Als een fabrikant uiteindelijk minder afneemt dan oorspronkelijk gepland, zorgt de kleinere vergoeding voor toenemende druk op de al krimpende marges bij de toeleveranciers.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Nederlands automotive scoort door samenwerking

15-09 Ons land is een vooraanstaande speler in de ontwikkeling en productie van hoogwaardige innovaties…

Bedrijf en Economie

Bijna geen krimp meer – Nevi PMI januari 49.9

03-02 De Nevi PMI steeg naar 49.9 in januari, wat wijst op de kleinste verslechtering…

Personeel en Opleiding

Dekkingsgraad eindigt net onder de 100%; geen pensioenverlaging in 2020

23-01 Door de stijging van de rente daalden de verplichtingen van PMT in het vierde…

Bedrijf en Economie

Industriële productie krimpt met 1,5 procent in 2020

09-01 Onder invloed van de wereldwijde handelsspanningen en de kwakkelende Duitse auto-industrie was 2019 een…

Bedrijf en Economie

Fiscaal voordeel bij investeren in duurzame technieken

08-01 Het kabinet trekt in 2020 extra geld uit om investeringen in milieu- en klimaatvriendelijke…

Bedrijf en Economie

Laagste PMI in ruim 6 jaar; geen aanleiding tot doemdenken – Nevi PMI december 48.3

06-01 De NEVI PMI van december laat met 48.3 de laagste waarde zien sinds april…

Plaatbewerking

Flexibele lasertechniek sleutel voor een mobiele toekomst

18-12 De elektrische aandrijving vervult een centrale rol in de veranderende mobiliteit. Duidelijk is dat…

Bedrijf en Economie

Industrie verwacht minder te investeren in 2020

11-12 Producenten verwachten in 2020 twee procent minder te investeren dan in 2019. Dit meldt…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X