Scania Production Zwolle produceert miljoenste chassis
Bij Scania Production Zwolle is het miljoenste chassis geproduceerd. Op 14 mei om 11.30 uur verliet het jubileumchassis de Pollux productielijn in het bijzijn van vele medewerkers.
Managing Director Peter Magnusson van Scania Production Zwolle draagt het miljoenste voertuig over aan Janko van der Baan, Managing Director van Scania Nederland.
Managing Director Peter Magnusson nam persoonlijk het miljoenste voertuig – een Scania 770S 6×2 trekker – aan het eind van de productielijn in ontvangst. Daar droeg hij de drie-assige trekker direct over aan Janko van der Baan, Managing Director van importeur Scania Nederland. De truck zal volledig in-house door de Central Delivery Workshop worden opgebouwd tot een ‘dikke’ showtruck die op 26 juli op het Truckstar Festival gepresenteerd zal worden.
Verdubbeling van de groei
In 1964 liep de eerste in Nederland geproduceerde Scania van de lijn. In 1988 was het de beurt aan de 100.000ste truck van Nederlandse bodem. De vraag naar Scania vrachtwagens bleef gestaag groeien, waardoor al in 1996 een verdubbeling van dat aantal werd bereikt. De populariteit van het Scania-merk is dermate groot dat 10 jaar na de 200.000ste truck opnieuw een verdubbeling in de productie-aantallen is bereikt. In 2010 werd een nieuwe mijlpaal bereikt met de productie van het 500.000ste Zwolse Scania chassis. Nu, 15 jaar later, is ook deze productie weer verdubbeld met het bereiken van het miljoenste chassis.
Grootste Scaniafabriek ter wereld
Scania Production Zwolle was de eerste Scaniafabriek in Europa buiten Zweden. Inmiddels is de fabriek uitgegroeid tot de belangrijkste hoogvolume assemblagefabriek binnen de gehele internationale Scania-organisatie. In Zwolle worden aanzienlijk meer Scania’s geproduceerd dan in Scandinavië. De twee productielijnen – Castor en Pollux genaamd – zijn goed voor een maximale dagelijkse productie van 240 chassis. De fabriek staat voor circa 40% van de totale Scaniaproductie en vormt daarmee een belangrijke schakel in de hele productieketen.
Hoogwaardig logistiek proces
Ieder chassis dat op de assemblagelijn verschijnt is verkocht en wordt gebouwd naar wens van de uiteindelijke eigenaar. Dankzij het strategische modulaire systeem is het aantal variaties in specificaties vrijwel onbeperkt en dat vindt men ook terug op de lijn. Twee-, drie-, vier- en vijfassers worden door elkaar geproduceerd naar wens met een P, G, R of S cabine in oplopende hoogte en uitvoering. Voor de motoren loopt de keuze van een 7-liter motor voor distributiewerk via de – meest gekozen – 13-liter Super motor tot de machtige V8 oplopend in vermogen tot 770 pk en 3.700 Nm. Dankzij een state-of-the-art logistiek proces worden alle componenten tot in het kleinste detail precies op tijd bij het juiste chassis aangeleverd om gemonteerd te worden.