Staalidee leert lasersnijden met hulp op afstand

0

Het installeren van een lasersnijmachine is in deze tijden van verplicht afstand houden best spannend. Het geven van uitleg over de machine en het trainen van de gebruikers om hem te bedienen is nog veel lastiger. “Eigenlijk is dat niet te doen zonder dat je bij elkaar in de buurt komt”, zegt Harry Vernooy van laserspecialist MoVer. Met behulp van een simpele beveiligingscamera op de machine en het programma TeamViewer op zijn laptop doet hij dat nu op afstand.

Eind maart heeft Vernooy een gebruikte Mazak 1500 Watt lasersnijmachine (bouwjaar 1992)  na een grondige laserbronrevisie opgeleverd bij Staalidee in Hilvarenbeek. Staalidee is het bedrijf van Jaro Kouws. Hij heeft jarenlang onderdelen voor paardenstallen gemaakt, maar is een kleine 2 jaar geleden overgeschakeld op het produceren van industriële tafelpoten. Staalidee produceert deze in de eigen werkplaats en poedercoat ze ook in eigen beheer. De tafelpoten kunnen worden besteld in een webshop en worden vanuit Hilvarenbeek rechtstreeks verzonden naar bedrijven, designers, meubelmakers, winkeliers en particulieren.

Installatie en training

Het materiaal voor de tafelpoten werd tot dusverre gesneden op een plasmasnijmachine. “Maar dat waren we al een tijdje beu vanwege de gebrekkige nauwkeurigheid en de tijdrovende nabewerking achteraf”, vertelt Jaro Kouws. “Bovendien wisten we gelijk al toen we met de tafelpoten begonnen dat we eigenlijk een laser moesten hebben.”
Kouws had hierover al eens met Harry Vernooy gesproken op de METAVAK in Gorinchem. Op het moment dat MoVer dan ook een Mazak lasersnijder beschikbaar had die Staalidee wel paste, hakte Kouws de knoop door en kocht hij deze machine. Maar toen kwam het coronavirus. En dat maakte de installatie en ingebruikname van de machine toch spannend.

Veiligheidsvoorschriften

Het plaatsen was geen probleem. MoVer heeft de machine met in achtneming van alle veiligheidsvoorschriften geïnstalleerd en parametertechnisch en softwarematig helemaal ingericht. Maar toen moesten de uitleg en de training nog. Normaal doet Vernooy dat aan de machine, maar dat was nu geen optie. Het alternatief: met een camera en TeamViewer hulp op afstand bieden. Aldus geschiedde met als resultaat dat Staalidee binnen enkele uren aan het snijden was. “Het viel me erg mee hoe dat ging”, zegt Jaro Kouws. “Ik heb zelfs het idee dat je het op deze manier sneller oppakt dan wanneer je naast iemand staat die alles voordoet. Dan ben je toch sneller afgeleid. Nu moest ik vanaf het begin zelf alle knoppen indrukken. Na een uurtje had ik al mijn eerste programma gemaakt en kon ik de eerste delen snijden.”

Supersnel helpen

Ook na die eerste instructie kon Vernooy dankzij de camera en TeamViewer hulp blijven bieden vanaf zijn eigen werkplek in Nieuwegein. Op zich is het werken met de laser vrij eenvoudig; omdat alle parameters zijn ingesteld, hoeft Kouws alleen maar de materiaaldikte en -soort in te geven, waarna de machine het materiaal snijdt. Maar er gaat natuurlijk wel eens wat mis. Dan is het een kwestie van inloggen en Vernooy vertelt op afstand wat er moet worden aangepast. Ook hij zelf is blij verrast hoe goed dit werkt. “De investering in de camera en TeamViewer is peanuts als je ziet wat het allemaal oplevert. Het scheelt veel reistijd en je kunt de klant supersnel helpen. Als hij precies doet wat ik uitleg, kun je heel veel dingen oplossen en storingen verhelpen.”

Klanten leren snel

Het staat voor Vernooy dan ook vast dat hij dit veel vaker gaat doen, ook als de coronacrisis voorbij is. “Dit werkt gewoon. Ik laat ook altijd een paar A4-tjes met instructies en een dik boek achter, maar mijn ervaring is dat die nauwelijks worden gelezen. Mensen pakken liever de telefoon of willen dat je langs komt. Dit is dan een prima alternatief. En klanten blijken snel te leren.”
Dat laatste komt voor Vernooy ook weer niet helemaal als een verrassing. Hij heeft een goede klant in Polen waar hij binnenkort al zijn vijfde machine gaat plaatsen. Gezien de afstand verleent hij al veel service en advies aan die klant via Whatsapp en andere digitale kanalen. Nu die mogelijkheden alleen maar grote worden, ontstaat er wel een ander probleem. Vernooy: “Ik verklap natuurlijk wel een beetje het geheim van de smid. Mijn kennis geef ik nu weg en mijn klanten in Nederland zijn niet gewend om daarvoor te betalen. Ik zal daar toch iets van een verdienmodel voor moeten bedenken.”

Volgens Jaro Kouws van Staalidee werkt training op afstand uitstekend. “Ik moest vanaf het begin zelf alle knoppen indrukken. Na een uurtje had ik al mijn eerste programma gemaakt en kon ik de eerste delen snijden.”
Volgens Jaro Kouws van Staalidee werkt training op afstand uitstekend. “Ik moest vanaf het begin zelf alle knoppen indrukken. Na een uurtje had ik al mijn eerste programma gemaakt en kon ik de eerste delen snijden.”

Ondertussen heeft Staalidee al heel wat uurtjes gesneden. “De laser staat 3 à 4 uur per dag aan en dat is meer dan ik had verwacht”, zegt Jarno Kous. We sneden voorheen veel uit stripmateriaal en ponsten daarna de gaten erin. Nu snijden we alles wat plat is in één keer uit vlak plaatmateriaal. En afbramen hoeft niet meer.”

Nieuwe software voor lasersnijden

MoVer rust alle lasersnijmachines die het levert uit met CAM-software van Cam-Concept uit Frankfurt. Deze Duitse software-ontwikkelaar levert alles: van een standaard oplossing voor kleine series tot volledig automatisch ordergericht nesten gekoppeld aan de productiebesturing. Enige tijd geleden heeft Cam-Concept een nieuw softwarepakket op de markt gebracht dat veel voordelen biedt. Een aantal klanten van Vernooy heeft deze update al geïnstalleerd. “We bieden onze klanten aan dat ze deze software eerst een tijdje gratis mogen proberen. Instructie geven we via TeamViewer. Als de update bevalt, kunnen ze de nieuwe software kopen. Zo niet, dan leveren ze die weer in.”