Stappenplan voor servitization

ABN AMRO presenteert een stappenplan voor Servitization, het proces waarbij dienstverlening een steeds grotere rol krijgt in het bedrijfsmodel van maakbedrijven.

Servitization in de industrie kan eruit bestaan dat bedrijven naast hun kernproducten ook proactief reparatie- en revisiediensten, reserveonderdelen en trainingen aanbieden.

Het aanbieden van diensten levert in sommige gevallen enkele tientallen procenten extra omzet op. Tegelijk is servitization niet weggelegd voor ieder type maakbedrijf en is uitbreiding buiten de traditionele kernactiviteit complex.

Relevanter dan ooit

David Kemps, Sector Banker Industrie van ABN AMRO geeft aan; “Binnen de industrie is servitization relevanter dan ooit. De toegevoegde waarde van productieactiviteiten neemt af door snel kopieergedrag van concurrenten. Bovendien eisen klanten meer maatwerk, ondersteuning en aftersalesservices. Storingen moeten direct, al dan niet op afstand, verholpen worden door de fabrikanten.”

Werkbaar bedrijfsplan opzetten

Servitization in de industrie kan eruit bestaan dat bedrijven naast hun kernproducten ook proactief reparatie- en revisiediensten, reserveonderdelen en trainingen aanbieden. Maar ook bredere diensten als consultancy, financiering, verzekeringen en logistiek vallen onder servitization. Grote machinebouwers halen inmiddels wel 20 tot 40 procent van hun omzet uit diensten. Volgens Kemps worstelen veel maakbedrijven met servitization. Daadwerkelijk omzet halen uit service vergt nadenken over ambities en strategie, en het opzetten een werkbaar bedrijfsplan. Uit onderzoek blijkt daarnaast ook dat de mate van succes van servitization afhankelijk is van de groei en volatiliteit in de markt. In een snelgroeiende markt hebben industriële bedrijven vaak een tekort aan personeel, machines, bedrijfsruimte en kapitaal. Ze kunnen hun beperkte middelen daarom beter inzetten voor verkoop en marketing. In een volwassen markt met weinig groei zorgt investeren in servitization wel voor een hogere bedrijfswaarde.

Externe ontwikkelingen

ABN AMRO schreef al in 2016 haar eerste rapport over servitization, sindsdien zijn een vijftal externe ontwikkelingen te onderscheiden die aanzetten tot servitization: meer uitbesteding, verdergaande digitalisering, toenemende vraag van afnemers naar as-a-service-oplossingen (PaaS), een sterker accent op duurzaamheid en het feit dat veel bedrijven door de coronacrisis meer zijn gaan nadenken over de toekomstbestendigheid van hun business model. Daarnaast zijn ook veel bedrijven intern klaar voor een volgende stap. Ze hebben sterk geautomatiseerd en gestandaardiseerd en kunnen nu hun blik nog meer naar buiten richten.

Niet zonder risico’s

ABN AMRO heeft nu een nieuw rapport geschreven samen met adviesbureau Praetimus. Uit hun praktijkervaring blijkt dat het merendeel van de bedrijven in de industrie zich nog in de eerste volwassenheidsfasen van servitization bevindt. Servitization is ook niet altijd de beste oplossing voor ieder type maakbedrijf. De reis van servitization is complex en niet zonder risico’s. Extra omzet halen uit service vergt nadenken over ambities, bedrijfsstrategie en cultuur, en het opzetten een werkbaar bedrijfsplan. Kemps benadrukt dat servitization om verandermanagement vraagt. “Het is niet puur een technisch en organisatorisch probleem, maar ook een culturele uitdaging: organisaties zijn vaak gebouwd op het (steeds meer) verkopen van producten, mede dankzij verkoopprikkels en bonussen. Die oude manier van denken werkt niet meer. Alle medewerkers moeten mee in een nieuwe, servicegerichte wijze van werken”.
Een geruststelling is dat geen enkel bedrijf bij nul begint als het om service gaat. Veel maakbedrijven zijn al aan de servitization-reis begonnen en de reisroute kent al veel wegwijzers.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Machine-industrie groeit in duizelingwekkend tempo

14-09 De bezettingsgraad is met zo’n 84 procent terug op het oude hoge niveau van…

Bedrijf en Economie

Aanhoudend forse groei

01-09 De werkgelegenheid nam opnieuw toe en deze stijging was de op twee na grootste…

Bedrijf en Economie

Welzijn werkende Nederlander flink verbeterd tijdens corona

07-07 Terwijl tussen 2015 en 2020 het welzijn van de beroepsbevolking slechts licht verbeterde, was…

Bedrijf en Economie

ABN AMRO lanceert fonds voor bedrijven met duurzame impact

23-06 Het gaat om ‘private equity investeringen’ van tussen de 4 en 30 miljoen euro…

Automatisering

Industrie extra kwetsbaar voor cyberaanvallen

08-06 Hoewel tijdens de coronacrisis sprake was van een explosieve toename van het aantal cyberaanvallen,…

Bedrijf en Economie

Belastingschuld blijft industriële bedrijven achtervolgen

17-05 Dit blijkt uit onderzoek van ABN AMRO dat is gebaseerd op data van het…

Bedrijf en Economie

Industrie slaat weg in naar breed gedragen herstel

04-03 Terwijl in 2020 sprake was van een krimp (-5 procent), kwam het herstel in…

Bedrijf en Economie

Corona brengt digitalisering industrie in stroomversnelling

07-10 Door corona komt digitalisering bij veel industriële bedrijven in een stroomversnelling. In een Thema…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X