Stappenplan voor servitization

ABN AMRO presenteert een stappenplan voor Servitization, het proces waarbij dienstverlening een steeds grotere rol krijgt in het bedrijfsmodel van maakbedrijven.

Servitization in de industrie kan eruit bestaan dat bedrijven naast hun kernproducten ook proactief reparatie- en revisiediensten, reserveonderdelen en trainingen aanbieden.

Het aanbieden van diensten levert in sommige gevallen enkele tientallen procenten extra omzet op. Tegelijk is servitization niet weggelegd voor ieder type maakbedrijf en is uitbreiding buiten de traditionele kernactiviteit complex.

Relevanter dan ooit

David Kemps, Sector Banker Industrie van ABN AMRO geeft aan; “Binnen de industrie is servitization relevanter dan ooit. De toegevoegde waarde van productieactiviteiten neemt af door snel kopieergedrag van concurrenten. Bovendien eisen klanten meer maatwerk, ondersteuning en aftersalesservices. Storingen moeten direct, al dan niet op afstand, verholpen worden door de fabrikanten.”

Werkbaar bedrijfsplan opzetten

Servitization in de industrie kan eruit bestaan dat bedrijven naast hun kernproducten ook proactief reparatie- en revisiediensten, reserveonderdelen en trainingen aanbieden. Maar ook bredere diensten als consultancy, financiering, verzekeringen en logistiek vallen onder servitization. Grote machinebouwers halen inmiddels wel 20 tot 40 procent van hun omzet uit diensten. Volgens Kemps worstelen veel maakbedrijven met servitization. Daadwerkelijk omzet halen uit service vergt nadenken over ambities en strategie, en het opzetten een werkbaar bedrijfsplan. Uit onderzoek blijkt daarnaast ook dat de mate van succes van servitization afhankelijk is van de groei en volatiliteit in de markt. In een snelgroeiende markt hebben industriële bedrijven vaak een tekort aan personeel, machines, bedrijfsruimte en kapitaal. Ze kunnen hun beperkte middelen daarom beter inzetten voor verkoop en marketing. In een volwassen markt met weinig groei zorgt investeren in servitization wel voor een hogere bedrijfswaarde.

Externe ontwikkelingen

ABN AMRO schreef al in 2016 haar eerste rapport over servitization, sindsdien zijn een vijftal externe ontwikkelingen te onderscheiden die aanzetten tot servitization: meer uitbesteding, verdergaande digitalisering, toenemende vraag van afnemers naar as-a-service-oplossingen (PaaS), een sterker accent op duurzaamheid en het feit dat veel bedrijven door de coronacrisis meer zijn gaan nadenken over de toekomstbestendigheid van hun business model. Daarnaast zijn ook veel bedrijven intern klaar voor een volgende stap. Ze hebben sterk geautomatiseerd en gestandaardiseerd en kunnen nu hun blik nog meer naar buiten richten.

Niet zonder risico’s

ABN AMRO heeft nu een nieuw rapport geschreven samen met adviesbureau Praetimus. Uit hun praktijkervaring blijkt dat het merendeel van de bedrijven in de industrie zich nog in de eerste volwassenheidsfasen van servitization bevindt. Servitization is ook niet altijd de beste oplossing voor ieder type maakbedrijf. De reis van servitization is complex en niet zonder risico’s. Extra omzet halen uit service vergt nadenken over ambities, bedrijfsstrategie en cultuur, en het opzetten een werkbaar bedrijfsplan. Kemps benadrukt dat servitization om verandermanagement vraagt. “Het is niet puur een technisch en organisatorisch probleem, maar ook een culturele uitdaging: organisaties zijn vaak gebouwd op het (steeds meer) verkopen van producten, mede dankzij verkoopprikkels en bonussen. Die oude manier van denken werkt niet meer. Alle medewerkers moeten mee in een nieuwe, servicegerichte wijze van werken”.
Een geruststelling is dat geen enkel bedrijf bij nul begint als het om service gaat. Veel maakbedrijven zijn al aan de servitization-reis begonnen en de reisroute kent al veel wegwijzers.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Klimaatdoelen 2030 zijn pittige opgave voor basismetaal- en metaalproductenindustrie

14-02 ABN AMRO constateert in het onderzoek ‘Met de beschikbare koolstofarme technologieën liggen de 2030…

Automatisering

AI versnelt transitie naar servitization in maakindustrie

08-01 Onderzoek van bedrijfssoftwareproducent IFS wijst uit dat servitization vooral wordt gezien als een belangrijke…

Bedrijf en Economie

Industriële krimp houdt aan door zwakke klantvraag

03-12 Deze verslechtering was minder groot dan vorige maand, maar bleef aanzienlijk. Hiermee komt de…

Bedrijf en Economie

Loonkosten bedrijfsleven stijgen met ongeveer 17 miljard euro

16-05 De loongroei – die dit jaar waarschijnlijk 5,3 procent bedraagt – wordt aangejaagd door…

Bedrijf en Economie

Cyberdreiging onder MKB’ers flink toegenomen

03-05 In 2023 geldt dit voor meer dan driekwart van de bedrijven, terwijl dit begin…

Bedrijf en Economie

ABN AMRO voorspelt consolidatie in enorm groeiende verspaningsmarkt

15-03 De op volle toeren draaiende Nederlandse metaalbewerkers met verspaning als hoofdactiviteit staan volgens ABN…

Bedrijf en Economie

Decarbonisatie vraagt forse investeringen en regie overheid

27-10 De emissies van BKG in de Nederlandse economie is in de periode 1990-2020 met…

MetaalNieuws Extra IM

De voor- en nadelen van bedrijfskrediet

16-09 Je kunt de voorraden van jouw bedrijf alleen op peil houden als er voldoende…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV