EMO jaagt investeringen in productietechniek aan

0
366

Zes dagen EMO hebben de ruim 2200 exposanten volle orderboeken opgeleverd. Tijdens de beurs zelf werden contracten met een volume van 8 miljard euro gesloten. Volgens onderzoek van de beursorganisatie zijn de EMO-bezoekers van plan de komende twee jaar meer dan 20 miljard euro in productietechniek te investeren.

Er heerste vorige week dan ook een opperbeste stemming in Hannover. “Meer business, meer internationale bezoekers en meer innovaties; de EMO heeft opnieuw haar positie als belangrijkste beurs ter wereld voor metaalbewerking bewezen”, concludeert Carl Martin Welcker, algemeen commissaris van de EMO Hannover 2017.

Concrete producten voor digitale productie
Met haar motto ‘Connecting systems for intelligent production’ heeft de EMO in de roos geschoten en vooral bezoekers uit het buitenland getrokken. De meeste exposanten toonden voor eerst op grote schaal verscheidene oplossingen voor netwerken, applicaties voor data-analyse en nieuwe services. Daarbij ging het om met elkaar verbonden systemen, ook tussen verschillende partners, op de cloud gebaseerde machine bewakingssystemen, simulatiesoftware, augmented reality voor de machineonderhoud, blockchain-technologie voor de veilige overdracht van data, nieuwe businessmodellen en veel meer. Vele andere exposanten representerend, zei Christian Thönes, bestuursvoorzitter van DMG Mori: “Onder het hoofdthema van de EMO hebben we zeer concrete producten voor de digitale productie getoond.“ Algemeen commissaris Welcker vult aan: “De verwachtingen van de bezoekers zijn hiermee perfect vervuld. De werktuigmachine-industrie heeft bewezen dat ze met de digitalisering van de productie absoluut bij de tijd is.“

Meer bezoek uit Azië
Hiervan wilden vooral de buitenlandse bezoekers zich een beeld vormen. Van de ruim 130.000 bezoekers was meer dan de helft vanuit het buitenland naar Hannover gereisd om zich te informeren over de toekomst van de productie. 70 procent van de buitenlandse gasten kwam uit Europa. Vooral het aantal bezoekers uit Azië steeg sterk. “De internationale bezoekers willen weten hoe de wereldmarktleiders de digitalisering in de procesketen vertalen. Ze willen zien hoe uit de data die voorhanden zijn nieuwe businessmodellen ontstaan”, zegt Welcker.

Additieve productietechnieken
Naast digitalisering en netwerken trokken ook de additieve productietechnieken de aandacht van de bezoekers. Een woordvoerder van Duitse bedrijf Multiphoton Optics uit Würzburg sprak namens een vijfde deel van de bezoekers, toen hij zei: “Als applicatie engineer van een onderneming die 3D-printers voor het zeer nauwkeurig produceren van onderdelen maakt, kom ik naar de EMO om vooral het gebied van additive manufacturing te bekijken en nieuwe technieken te leren kennen. Daarvoor is geen enkele andere beurs op het gebied van de metaalbewerking zo geschikt als de EMO.”

Een oriëntatie op de trends voor het komende decennium in de productietechniek gaven ook de vele conferenties, seminars en speciale shows zoals Industrie 4.0, Productie van morgen, Additive Manufacturing, Intelligente gereedschappen, Machineveiligheid en attractieve markten van India via de Verenigde Staten tot Mexico. Zij trokken vooral bezoekers die zich interesseren voor de ontwikkelingen van overmorgen.

EMO Hannover 2019
Al met al blikt de branche al vol verwachting vooruit naar 2019, wanneer de volgende EMO, opnieuw in Hannover, op de rol staat. “De thema’s digitalisering en connectiviteit zullen ons ook over twee jaar nog intensief bezighouden”, zo weet Carl Martin Welcker zeker. “Dan zullen we zeker nog nauwkeuriger weten waar de reis naar toe gaat.” 

De EMO Hannover 2019 is van 16 tot en met 21 september 2019.

GEEN REACTIES

LAAT EEN REACTIE ACHTER