Accerion maakt heftrucks autonoom

Accerion in Venlo is een tech start-up, die positioneringstechnologie integreert in nieuwe of bestaande apparatuur zoals vorkheftrucks, industriële voertuigen en mobiele logistiekrobots, waardoor deze autonoom en extreem nauwkeurig kunnen navigeren, zelfs in dynamische omgevingen. Diverse partijen investeren nu in Accerion, waardoor het bedrijf kan uitbreiden en nieuwe wereldwijde markten voor robotisering kan betreden.

De technologie vereist geen speciale infrastructuur. In plaats daarvan gebruiken de bedrijfseigen intelligente algoritmen van Accerion in combinatie met geavanceerde cameratechnologie de vloer als enige referentie. Bovendien werken ze samen met andere voertuigen. ‘Uw vloer is onze plattegrond’, luidt het motto van Accerion. “Autonoom geleide voertuigen (AGV’s) en mobiele robots zijn belangrijke factoren voor volledige automatisering in de productie en logistiek”, aldus Marcus Böker, directeur van de Duitse investeerder Phoenix Contact Innovation Ventures, die Accerion financiert. “Minder materiaal handmatig verwerken in productielijnen is bijvoorbeeld een belangrijke doelstelling binnen de productiebranche, maar dit is met bestaande technologieën slechts beperkt mogelijk. Met de technologie van Accerion kunnen AGV’s en mobiele robots werkelijk infrastructuurloos navigeren en een veel hogere nauwkeurigheid realiseren dan traditionele oplossingen die zijn gebaseerd op infrastructuur.”

Groei mobiele robots
De wereldwijde markt voor mobiele robots zal naar verwachting exponentieel groeien tot zeker 10 miljard euro in 2025. “De belangrijkste doelstelling is de technologie van Accerion bij de juiste klanten krijgen: bedrijven in de logistiek en automatisering die toonaangevende oplossingen bouwen, en daarom behoefte hebben aan de nieuwste, high-performance positioneringstechnologie”, aldus Accerion-directeur Vincent Burg. Accerion-oprichter Willem-Jan Lamers: “Met deze investering kunnen wij onze ontwikkelingen en marktacceptatie nog verder versnellen.”

Sensormodules
De investering komt op een moment dat Accerion een exponentiële groei ziet in de omzet van en ontvangen orders voor zijn Jupiter- en Tritonpakketten, met klanten in de Europese Unie, de Verenigde Staten, China en India. Accerion zal deze kapitaalinjectie inzetten om de productie op te schalen en zijn team bijna te verdubbelen, zodat het een groter aandeel kan veroveren op de wereldwijde markt voor logistiek, warehousing en fulfilment. De Jupiter en Triton zijn sensormodules. De Jupiter stelt voertuigen in staat hun positie in een industriële omgeving nauwkeurig te bepalen. Jupiter vindt zelfstandig zijn weg door te kijken naar de ondergrond, zonder dat hiervoor speciale infrastructuur nodig is. Voertuigen die zijn voorzien van Jupiter kunnen zich met een snelheid van 2 m/s voortbewegen. Naast Jupiter levert Accerion sinds begin dit jaar ook de kleinere Triton, die is ontworpen om nauwkeurige positionering mogelijk te maken in een kleine vormfactor. Net als Jupiter brengt Triton zijn omgeving in kaart en kan gebruikt worden voor navigatie, zonder dat hiervoor speciale infrastructuur nodig is. Het product is gericht op gebruik in kleinere voertuigen, zoals lichte industriële voertuigen en kleinere Automated Guided Vehicles (AGV’s), of voor voertuigen die reeds gebruik maken van relatieve odometrie. Voordat Jupiter en Triton gebruikt kunnen worden in het navigatiepakket, moet de vloer aan de sensoren worden in-geleerd. Om dit proces te versnellen heeft Accerion de Scout robot ontwikkeld. Deze is voorzien van een Jupiter en een lidar-sensor. Hiermee brengt de Scout robot de omgeving in kaart en combineert de Lidar beelden met de vloerdata. De informatie die hierbij wordt verzameld kan vervolgens als startpunt worden gebruikt voor andere Jupiter of Triton modules, die hierdoor sneller hun route leren. Ook de Limburgse investeringsbank LIOF investeert in Accerion. “Accerion is perfect gepositioneerd om nu een significante positie in te nemen in de explosief groeiende markt voor robotisering en automatisering in de logistiek. Dit dankzij de vernieuwende en onderscheidende positioneringstechnologie in combinatie met het gespecialiseerde, ervaren en toegewijde team”, aldus Gaby Zandbergen, investment manager bij LIOF.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Kumatech Highway showt mogelijkheden AGV’s

06-09 Op de highway zal Tractor Tom, die pallets vanaf een bokje oppakt, en Pallet…

MetaalNieuws Extra IM

Hoe kun je zware lasten vervoeren op de werkplek?

16-06 Items kunnen bovendien vallen of beschadigd worden als ze onjuist worden behandeld. Het is…

Plaatbewerking

Prominente rol voor Tractor Tom AGV’s in logistieke concept MCM

24-03 Het eerste wat opvalt bij MCM (Machine Constructies Marknesse) is de duidelijke scheiding tussen…

Plaatbewerking

VD Leegte Metaal wil af van uitslaan producten

27-01 Dit vergt nog wel het een en ander, want 70 tot 80 procent van…

Transport en Logistiek

Trumpf en Jungheinrich partners in intralogistiek

11-01 Trumpf en Jungheinrich gaan nauw samenwerken op het gebied van intralogistieke oplossingen in de…

Toeleveren

Nieuwe vrachtwagen geeft Hop Machines meer mogelijkheden

30-11 Hop Machines in Wilbertoord heeft een nieuwe Scania vrachtwagencombinatie (730 pk) aangeschaft. Hierdoor kan…

Transport en Logistiek

Dashcams op 35 voertuigen Jan van Dam

08-06 35 Voertuigen van het wagenpark van Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater worden…

Featured

247TailorSteel doet er alles aan om op tijd te blijven leveren

22-04 Hoewel ook bij de medewerkers van 247TailorSteel het dagelijks leven door het coronavirus op…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X