Brexit: industrie vooral bezorgd over vertragingen aan de grens

0
164

Een harde Brexit levert grote vertragingen aan de grens, complexere procedures en administratieve rompslomp op, denken de Nederlandse industriële bedrijven. Dat blijkt uit een  Brexit-Industrie-Barometer onder meer dan 200 industriële bedrijven.

 

Uit de barometer, een initiatief van FME, VNO-NCW, NBCC en KPMG Meijburg & Co, wordt duidelijk dat 38% van de industriële ondernemers zich nog aan het oriënteren is op de voor Brexit noodzakelijke voorbereiding. Zo’n 36% is begonnen met voorbereiden en 17% heeft de voorbereiding (voor zover mogelijk) al afgerond. Bijna één op de tien ondernemers is nog niet gestart.

Meeste zorgen over vertraging aan de grens
De meeste ondernemers maken zich zorgen over vertraging aan de grens (19%). Daarna volgt administratieve rompslomp (18%) en complexere douaneprocedures (18%). Zo’n één op de tien bedrijven maakt zich zorgen over hogere kosten. Andere zorgen bestaan over afwijkende regelgeving in het Verenigd Koninkrijk (8%), wisselkoersrisico’s (6%) en moeilijker heen en weer reizen van personeel (6%). Slechts 7% ziet kansen en maakt zich geen zorgen. Verder hebben industriële ondernemers voor Brexit het meest behoefte aan praktische tips (53%). Bijna een derde (27%) is op zoek naar updates over de situatie rond Brexit. 16% van de ondernemers is op zoek naar ervaringen van anderen om met Brexit om te gaan. Om ondernemers voor te bereiden, heeft ook de Nederlandse douane enkele toolkits opgesteld, zoals bijvoorbeeld de Douane Toolkit en de Brexit flowchart.

Uitstel nodig
Het gevaar van een no-deal – en dus harde – Brexit voor de technologische industrie is levensgroot”, zegt Ineke Dezentje-Hamming van FME: “Doordat het zolang onduidelijk blijft hoe de Brexit vormgegeven gaat worden, pleit FME voor uitstel van de Brexit, zodat ondernemers wat ademruimte hebben. Zo’n € 15 miljard aan export van industriële producten gaat naar het Verenigd Koninkrijk. Met name fabrikanten van transportmiddelen en chemische producten, toeleveranciers van de auto-industrie en machinefabrikanten kunnen flink geraakt worden. We zetten samen met onze bedrijven en de overheid alle zeilen bij om te zorgen dat we dit in alle denkbare scenario’s in goede banen leiden.”

Hans de Boer, voorzitter VNO-NCW: “De bedrijven die zich alleen nog maar oriënteren op Brexit moeten vol gas aan de bak om zich in te dekken tegen de risico’s van alle denkbare scenario’s. Veel van de maatregelen moet je namelijk toch nemen en nu een no-deal scenario steeds reëler wordt kun je niet meer afwachten met nog minder dan 60 dagen te gaan. Wij halen alles uit de kast samen met de Rijksoverheid om ondernemers voor te bereiden op Brexit. Met bijeenkomsten, met de Brexit Impact Scan, met hulpbijbrexit.nl, maar het is echt één minuut voor twaalf.”

“Niets doen is geen optie meer”
“Bijna dagelijks spreek ik bedrijven die zich grote zorgen maken over de gevolgen van Brexit voor hun bedrijf, maar die niet weten waar ze moeten beginnen bij het inschatten van de impact”, aldus Leon Kanters, Brexit-expert van KPMG Meijburg & Co. “Deze nieuwe cijfers ondersteunen wat wij al eerder vermoeden. Bij een eventuele ‘no deal’ moeten Nederlandse bedrijven ernstig rekening houden met extra vertragingen aan de grens. Dat kan ondernemingen flink pijn doen als zij onderdeel zijn van een just-in-time supply chain, zoals de voedingsindustrie en technologische sector. Dus, wees voorbereid op alle denkbare scenario’s, want niets doen is geen optie meer.”