BUVO Castings produceert aluminium gietdelen voor Ineos Grenadier

De Helmondse aluminium hogedrukgieterij BUVO Castings heeft onlangs de opdracht gekregen om diverse geassembleerde delen te produceren voor de Ineos Grenadier. BUVO zal in 2021 nog de eerste gietdelen uitleveren, zodat in 2022 de eerste exemplaren van de band kunnen rollen bij de voormalige Smart-fabriek van Daimler in het Franse Hambach.

De nieuwe Ineos Grenadier wordt gebouwd met gegoten aluminium componenten van BUVO Castings uit Helmond. (foto: Ineos)

BUVO Castings zal vier geassembleerde delen gaan leveren voor de kenmerkende ‘Side Roof Rails’ van de nieuwe Ineos Grenadier offroader. Tevens zullen de zogenaamde ‘Split Door Pin’ en het ‘Pin Counter Part’, die onderdeel zijn van de typische achterdeuren van de Ineos Grenadier, door BUVO Castings geproduceerd worden.

De achterdeuren van de auto worden door het slimme ontwerp, waarbij de kleine achterdeur separaat open kan voor het gemakkelijk laden en lossen van kleinere voorwerpen, gezien als één van de belangrijkste designkenmerken.

Bart Rouwette, directeur van de Helmondse aluminium hogedruk gieterij, geeft aan erg trots te zijn om met het BUVO team een bijdrage te kunnen leveren aan deze karakteristieke onderdelen van de nieuwe offroader. “Als partner en 1/3 aandeelhouder van het Mercedes-AMG Petronas F1 Team, opereert Ineos in de voorhoede van autotechnologie.

Met investeringen in de industrie, consumentenmerken en sport, raken Ineos-producten elk aspect van het moderne leven. We zien het dan ook als een groot compliment en een eer om samen te werken met Ineos aan het Grenadier-project.”

Onverwoestbaar en functioneel

Het idee voor de nieuwe Ineos Grenadier offroader ontstond bij Sir Jim Ratcliffe, topman van het Britse petrochemische bedrijf Ineos en liefhebber van ‘echte offroaders’. Zijn droomwagen is geschikt voor jagers, boeren en avonturiers en moet onverwoestbaar en functioneel zijn. De vierkante vormgeving is kenmerkend voor een echte offroader, waarbij de wielen op de hoeken van het voertuig staan.

Alles wat niet direct bijdraagt aan de bruikbaarheid en de terreinprestaties wordt weggelaten. Uitgangspunt is dat alle technieken bijdragen aan het doel om functioneel, onverwoestbaar en avontuurlijk te zijn.

Bedrijvengids

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X