Bystronic is actiever dan ooit

0

Gesteund door de concernleiding in Zwitserland is Bystronic Benelux sinds de uitbraak van het coronavirus actiever dan ooit. Medewerkers volgen online interne producttrainingen, voor de klanten zijn er online presentaties over allerlei onderwerpen en bij het kantoor in Meerkerk is begonnen met de bouw van een Experience Center. Daarnaast is de jarenlange servicepartner Weber Laserservice overgenomen, waarmee Bystronic zich in de Benelux weet verzekerd van een groot en sterk serviceapparaat.

“Beter uit de crisis komen dan dat we er in zijn gegaan. Dat is het uitgangspunt”, zeggen Marco de Jong, sinds 1 januari algemeen directeur van Bystronic Benelux, en sales manager Hans van de Meerakker. Zij zijn best tevreden over hoe het momenteel gaat. “We liggen op schema en zijn druk met diverse projecten. We merken dat het nog wat stroperiger kan gaan, maar de agenda’s van onze verkopers zitten weer vol. Ze zijn weer welkom bij de meeste klanten, na die eerste weken dat het hele land abrupt werd lamgelegd.”

Online presentaties voor klanten

Actief blijven is het credo. En dat betekent niet de kantoren opruimen. Bystronic heeft ingezet op online presentaties. Zo zijn vanuit het hoofdkantoor in Zwitserland veel interne producttrainingen opgestart voor de medewerkers over de hele wereld. De mensen van de Benelux-vestiging hebben daar volop aan deelgenomen. Ook voor de klanten is een groot online aanbod ontwikkeld. “Wij deden al veel workshops in onze workshopruimte, in een gehuurde zaal of bij een klant”, zegt Van de Meerakker. “Nu verzorgen we twee à drie keer per maand online presentaties, iedere keer voor zo’n 20 à 25 personen. Daar werven we actief voor. Klanten voor wie we denken dat het onderwerp interessant is, benaderen we actief. Daarnaast geven we ruchtbaarheid aan de webinars via LinkedIn.”

Webmeeting is een blijvertje

Zo’n webmeeting werkt heel goed. Van de Meerakker is er dan ook van overtuigd dat het een blijvertje is. “Want je kunt in een uurtje tijd heel effectief informatie overdragen. We hebben bijvoorbeeld vanuit het Expierence Center in Italië onze buislasers gepresenteerd. Drie machines zijn gedemonstreerd waarbij we ondertussen van de gesneden demodelen een trap hebben gemaakt. Dat werkt fantastisch.

We weten inmiddels precies hoe we de camera’s moeten ophangen en gebruiken. En de demo’s zijn online misschien nog beter te volgen dan in een hal. Als de demontrateur een headset draagt, kun je hem achter je laptop beter verstaan dan wanneer je naast hem staat in een luidruchtige hal.” De Jong vult aan: “Dit is het goede wat deze coronasituatie heeft gebracht: de mogelijkheden die we al hadden, maar nog nooit maximaal hebben gebruikt, zetten we nu effectief in. De mensen worden min of meer gedwongen er gebruik van te maken en dan zie je dat het wordt geaccepteerd.”

Experience Center

Online presentatie van de buislasers vanuit het Expierence Center in Italië. “We weten inmiddels precies hoe we de camera’s moeten ophangen en gebruiken. Dat werkt fantastisch.
Online presentatie van de buislasers vanuit het Expierence Center in Italië. “We weten inmiddels precies hoe we de camera’s moeten ophangen en gebruiken. Dat werkt fantastisch.

Dat de webpresentaties zo goed bevallen, wil niet zeggen dat voortaan alles online zal gaan. Bystronic zal zeker weer met klanten naar de Experience Centra in de fabrieken in Zwitserland, Italië en Duitsland gaan voor live presentaties, demonstraties en testen. Ook in Nederland worden de mogelijkheden hiervoor uitgebreid met het Experience Center dat nu in aanbouw is in Meerkerk. Eind september zal het klaar zijn, De Jong hoopt, afhankelijk van hoe de coronasituatie zich ontwikkelt, het in november met een open huis in gebruik te kunnen nemen. “Ons doel is om het hier vol te hebben met klanten. Het moet een levendig geheel worden met mensen die actief bezig zijn.”
In het Experience Center komen een vlakbedlaser, een à twee kantbanken, een robot en een buislaser te staan. Enerzijds voor het geven van demo’s, bijvoorbeeld aan klanten die dat liever dichtbij huis hebben dan in het buitenland. Het nieuwe centrum krijgt ook een opleidingsfunctie.

De Jong: “Opleiden is superbelangrijk. Een machine in goede staat van onderhoud bediend door een getrainde en gecertificeerde operator, is productiever, levert hogere kwaliteit van de producten en werkt efficiencyverhogend. Voor de scholing op onze software hadden we al een trainingsfaciliteit, binnenkort kunnen we ook de scholing op de machines binnenshuis doen en combinaties daarvan. Je maakt een programma, schiet het naar de machine en gaat snijden en/of buigen. Naast het programmeren en snijden en buigen komt ook het dagelijks onderhoud voor de operator aan de orde. Ook voor nieuwe operators die bij een klant in dienst treden is dit aantrekkelijk. Zij hoeven de training niet te doen op de machine in het bedrijf – waardoor die niet productief is – maar kunnen daarvoor bij ons terecht.”

Overname Weber Laserservice

In de focus op de klant past ook de overname van Weber Laserservice. De Jong spreekt van een fantastische stap voor Bystronic. “Weber was al onze servicepartner, zelfs voor Bystronic wereldwijd. We kunnen hun capaciteiten goed gebruiken. Want we zijn de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, van 15 medewerkers in 2008, naar 35 mensen begin dit jaar. Nu met Weber erbij zijn we in één keer naar 60 medewerkers gegaan, onder wie veel vakmensen voor service, onderhoud en installatie. In totaal beschikken we nu over bijna 30 monteurs in het veld.”

Een BySprint Fiber met ByTrans en ByTower. Door de overname van Weber Laserservice heeft Bystronic in de Benelux nu bijna 30 monteurs in het veld voor dit soort nieuwe systemen maar ook voor machines die al 25 jaar draaien.
Een BySprint Fiber met ByTrans en ByTower. Door de overname van Weber Laserservice heeft Bystronic in de Benelux nu bijna 30 monteurs in het veld voor dit soort nieuwe systemen maar ook voor machines die al 25 jaar draaien.

Buislasers

De overname van Weber is ook van belang met het oog op de buislaseractiviteiten, die fors groeien sinds vorig jaar het Italiaanse TTM Laser in de Bystronic Group is geïntegreerd. Weber heeft veel ervaring met buislasers en ook over die support kan Bystronic nu voor haar klanten beschikken. En dan is er nog de gebruikte machinehandel. Deze zal opgezet worden door Patrick van den Berg en Martin van de Weg, de voormalige eigenaren van Weber Laserservice die bij Bystronic in dienst zijn gekomen.

De drie bedrijfspanden van Weber in Heteren, die een Bystronic uitstraling gaan krijgen, zullen hiervoor ingezet worden. “Met de integratie van Weber Laserservice in Bystronic Benelux bestrijken we alle sectoren”, zegt De Jong. “We ondersteunen niet alleen de gloednieuwe fiberlasers, maar ook de machines die al 25 jaar draaien. Iedere klant, van klein tot groot, profiteert van het brede en hoge kennisniveau, ongeacht welke generatie of type machine hij in zijn machinepark heeft.”

Eigen stikstof genereren

In het nieuwe Experience Center wordt ook een stikstofgenerator geplaatst om zelf stikstof voor de lasers te kunnen maken. Dit past niet alleen bij het groene imago van Bystronic, zelf stikstof maken kan ook voor de klanten een interessante optie zijn.

Bystronic werkt wereldwijd samen met het Duitse bedrijf Airco, dat deze generators bouwt en installeert bij klanten. Daar is het bedrijf succesvol mee, met name in Duitsland en Zwitserland zijn al veel installaties geplaatst. Bystronic denkt dat het ook voor gebruikers van lasers in de Benelux aantrekkelijk kan zijn om zelf stikstof te maken.

Hans van de Meerakker legt uit: “In het verleden hebben de gasleveranciers zelf al pogingen in die richting ondernomen, er was echter eigenlijk nooit een rendabel model voor. Maar nu steeds meer bedrijven zonnepanelen hebben, is dat model er wel. Want bij het produceren van stikstof is elektriciteit nodig. Zo creëer je een extra functie voor de elektriciteit die je zonnepanelen opwekken. Dat is interessant omdat je stroom die je niet nodig hebt voor eigen gebruik vaak niet terug kunt leveren aan het net.”

Bystronic biedt deze generators aan bij de lasers. Klanten kunnen hiermee hun productie verder verduurzamen. Zelf gaat de machineleverancier ook verder met verduurzaming: het dak van het nieuwe Experience Center zal worden benut om het aantal zonnepanelen uit te breiden. Tevens wordt gebruikt gemaakt van pompsystemen voor verwarming en koeling.