CEVA stapt over op lithium-ion magazijntrucks

CEVA Logistics stapt de komende jaren volledig over op lithium-ion hef- en magazijntrucks. Lithium-ion wordt niet alleen de standaard voor alle nieuwe warehouses, met Venray 2 wordt door Jungheinrich ook de eerste bestaande locatie overgezet. Procurement Manager Jan de Breet stelt vast dat de techniek de volgende stap is.

Aan de bestelling bij Jungheinrich is een gedegen traject voorafgegaan. Dat traject begon twee jaar geleden met een test met een lithium-ion orderpicker. CEVA werkt in Venray in tweeploegendiensten (piekseizoen drieploegendiensten) en kon de voordelen van lithium-ion techniek duidelijk vaststellen. Die liggen niet alleen op het vlak van gebruiksgemak en innovatie, maar juist ook op het gebied van total costs of operations (tco).

Marc Janssen, Facility Manager Site Venray: “We hebben op deze locatie te maken met behoorlijk lange rijafstanden. Wanneer een tractiebatterij gewisseld moet worden, verliest de chauffeur tijdens het heen en weer rijden naar het laadstation luttele minuten. En dan is het wisselen zelf nog niet eens gedaan. We hebben geklokt dat het ons totaal gemiddeld 12 minuten per keer kost.”

Niet meer wisselen
De nieuwe lithium-ion trucks zijn door Jungheinrich dusdanig gedimensioneerd, dat ze de volledige werkdag ruimschoots aan kunnen. Wisselen is er dus niet meer bij. Jan de Breet, Procurement Manager: “Door niet meer te wisselen, reduceren we ook schadekosten aan tractiebatterijen, trucks en wisselapparatuur.” De conventionele loodzuur batterijen gaan bovendien soms kapot door fouten bij het laden. Jan de Breet: “De tijdwinst zorgt maar voor een beperkt deel van de totale kostenbesparing.”

Naast de tijdwinst en schadereductie, zorgt ook de langere levensduur van de accu’s voor een verlaging van de tco. Jungheinrich geeft een volledige garantie van 5 jaar of 10.000 bedrijfsuren op de accu. “Wie weet gaan de batterijen wel langer mee dan de trucks”, denkt Jan de Breet al vooruit. “In dat geval kunnen we ze in nieuwe Jungheinrich magazijntrucks misschien weer hergebruiken.”

43 orderpickers en palletwagens
CEVA bestelt bij Jungheinrich 43 magazijntrucks met lithium-ion techniek, variërend van orderpickers tot elektrische palletwagens met staplatform. Jungheinrich neemt ook de realisatie van een nieuw laadstation op zich. “In verband met de grootte van de vloot moeten we ook onze elektrische installatie en onze procedures aanpassen”, legt Marc Janssen uit. Jungheinrich heeft daarbij geadviseerd. Lithium-ion trucks moet je idealiter tijdens elke pauze even aan de lader koppelen. Jungheinrich richt daarom voor CEVA een laadstation in op een plek dichtbij de kantine. “Daarnaast gaan we straks niet allemaal meer tegelijk met pauze. Zo beperken we de spanningspiek die tijdens het bijladen ontstaat.”

De logistiek dienstverlener heeft voorafgaand samen met Jungheinrich de spanningsbehoefte nauwkeurig in kaart gebracht. De fabrikant heeft al veel ervaring met lithium-ion heftrucks en magazijntrucks. Jungheinrich heeft CEVA tijdens het hele proces dan ook begeleid. Marc Janssen: “Voor ons is het belangrijk om risico’s uit te sluiten. Door het delen van best practices en het maken van uitgebreide berekeningen heeft Jungheinrich ons echt verder geholpen. Jungheinrich heeft zelfs onze elektrisch installateur geïnstrueerd, zodat we zeker weten dat de infrastructuur optimaal ingericht wordt.”

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Transport en Logistiek

Wendbare en compacte aanhanger

20-04 Hiervoor wordt samengewerkt met K.Hartwall, een Finse specialist op het gebied van logistieke oplossingen.…

Automatisering

Jungheinrich neemt AMR-specialist over

22-11 Arculus richt zich met zijn team van software- en hardwarespecialisten op AMR, modulaire productieplatforms…

Transport en Logistiek

Nieuwe elektrische heftrucks Jungheinrich productiever en veiliger

06-10 De 2-serie en 3-serie omvat 12 verschillende modellen. De heftrucks zijn verkrijgbaar als driewiel-…

Werkplaatstechniek

Jungheinrich bouwt geautomatiseerd magazijn voor Liebherr

20-01 Jungheinrich bouwt een nieuw geautomatiseerd onderdelenmagazijn voor Liebherr, producent van mobiele kranen. In het…

Verspanen

DMG Mori zoekt potentieel in de complete keten

07-10 In de werktuigmachinebouw is er elk decennium een belangrijke, allesoverheersende ontwikkeling. De afgelopen tien…

Logistiek

Heftrucks voor de zwaarste inzet

20-03 Jungheinrich heeft onlangs op LogiMAT zijn nieuwste elektrische heftruckrange gepresenteerd: de EFG 6-serie. Deze…

Transport en Logistiek

Jungheinrich introduceert eerste stapelaar met geïntegreerde li-ion accu

20-02 Jungheinrich onthult de ERC 216zi: ’s werelds eerste stapelaar met een geïntegreerde lithium-ion accu.…

Transport en Logistiek

Jungheinrich en Fricke gaan samen heftruckonderdelen verkopen

19-02 Jungheinrich en Fricke Groep richten een joint venture op voor de verkoop van heftruckonderdelen.…

Metaalnieuws inBeeld

20/04/2022

Komt u ook naar de MIX Noordoost 2022

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

X