Cobot verlost Reuzenaar van handmatig afbramen en markeren

0

De medewerkers van Reuzenaar hoeven de producten die ze maken voor een goede klant niet meer handmatig af te bramen en te markeren. Dat werk is sinds kort overgenomen door een cobot. Deze werkt feilloos en het metaalbewerkingsbedrijf in Hoofddorp denkt er dan ook al over om ‘de nieuwe medewerker’ ook in te zetten voor een slijpbewerking.

Reuzenaar is het bedrijf van Wieger Steinmetz. Hij heeft de gereedschappen- en machinefabriek 5 jaar geleden overgenomen en is sindsdien verdubbeld in omzet en aantal medewerkers (momenteel twaalf). Reuzenaar is gespecialiseerd in metaalbewerking met behulp van CNC draai- en CNC freesmachines. Geharde producten kunnen worden bewerkt op vlak- en rondslijpmachines. Het bedrijf vervaardigt kleine tot middelgrote fijnmechanische onderdelen en gereedschappen, uit onder andere staal, roestvaststaal, gereedschapstaal, aluminium, messing, brons en kunststof; zowel enkel stuks als kleine series. Ook alle nabehandelingen zoals het harden, polijsten, verchromen, anodiseren en verzinken kunnen worden verzorgd. Zo vervaardigt Reuzenaar onder andere wals- en afkortgereedschap voor de ketelbouw, snijgereedschappen voor de voedingsmiddelenindustrie, hang- en sluitwerk voor de luxe jachtbouw en tal van andere onderdelen. “We werken snel en efficiënt en leveren maatwerk”, zegt Steinmetz.

Te bewerkelijk

Om dat te kunnen blijven doen, wilde hij het afbramen automatiseren. Want dat werd te bewerkelijk bij de toenemende aantallen. Bovendien is het geen leuk werk om met een vijltje en/of borsteltje te moeten afbramen en zal het steeds lastiger worden om mensen te vinden die dit willen doen. Een beweegreden voor het automatiseren van deze handeling was ook dat hiermee een contante kwaliteit zou kunnen worden gerealiseerd.
Steinmetz schakelde Imperial Machine Support in om het project voor hem te realiseren. Dit is het bedrijf van Simen Keizer, een ervaren man met passie voor het verspanende proces. Hij  verleent ondersteuning op CADCAM gebied (CAD enginering, EZ-CAM programmeren, trainingen geven, updates installeren et cetera). Ook voert hij machinebouw-projecten uit, vaak samen met Luke Engineering, het bedrijf van zijn zoon Lucas. “We kunnen de volledige engineering van een traject of delen daarvan doen – zeg maar het denkwerk.”

Doosan cobot

Zo heeft Simen Keizer ook het denkwerk gedaan bij het afbraamproject van Reuzenaar. Voordat de cobot werd besteld, had hij het hele proces al uitgedacht. Het gaat om relatief lichte en kleine producten, die afgebraamd en gemarkeerd moeten worden. De producten worden in grids in een plastic bak op de werktafel gezet. Pal daarachter staat de afbraammachine van Kärcher, die de producten afbraamt met water onder hoge druk. Onder de werktafel staat de bijbehorende watertank. Op de werktafel staat naast de bak met producten een markeerlasermachine. Toen Keizer ervan overtuigd was dat dit goed zou kunnen werken, benaderde hij Dormac Cobots, de importeur van Doosan Robotics. “Zij leveren betrouwbare en veilige cobots, die standaard heel compleet (o.a. geïntegreerde torque sensoren) zijn en goed te sturen. Je kunt makkelijk de gebieden aangeven waar ie moet werken. Ook kun je collaboratieve zones aangeven waar de cobot met mensen in aanraking kan komen. Je kunt hem dan langzamer laten bewegen en/of sneller laten reageren op een botsing. Op andere plaatsen kun je hem juist meer kracht laten uitoefenen. Bij het afbramen wordt bijvoorbeeld water met hoge druk tegen het product aan geblazen, dan moet de cobot niet gaan zwabberen.”

Ondersteuning Dormac

Het proces is uitgedacht door Imperial Machine Support, bij de implementatie daarvan heeft Dormac gezorgd voor ondersteuning. Toen het maken van bepaalde bewegingen bijvoorbeeld niet wilde lukken, zorgde Dormac voor een software update van Doosan. Dormac beschikt ook over een eigen afdeling engineering die klanten helpt bij bijvoorbeeld het programmeren of de keuze van de juiste grippers. De grippers op de cobot bij Reuzenaar werken op lucht en pakken de producten van binnenuit op. Maar afhankelijk van het product kan er evengoed worden gekozen voor elektronische of mechanische grippers.
De cobot programmeren kan niet iedereen bij Reuzenaar, hem bedienen wel. Daarvoor heeft Keizer een eenvoudige handleiding gemaakt. Het programmeren doet hij op het bedieningspaneel bij de cobot, maar in de toekomst zou hij dat graag op kantoor willen kunnen doen. Doosan werkt momenteel aan de software die daarvoor nodig is.

Toegenomen productiesnelheid

De cobot levert Reuzenaar veel op: hij haalt de producten één voor één uit de bak, laat ze markeren (altijd exact op de goede plek) en afbramen en legt ze terug op de zelfde plek. Per product duurt dat 2,5 minuut, wat er op neerkomt dat de productiesnelheid met 50 procent is toegenomen. De medewerkers, die eerst wat sceptisch waren, zijn tevreden over hun nieuwe collega, die onverstoorbaar zijn werk doet en een goede en constante kwaliteit levert. Ze zijn blij dat ze van het vervelende abraamwerk af zijn en hun tijd nuttiger kunnen besteden.

Compact geheel

De hele cobotcel is een compact geheel, dat makkelijk op te pakken is om de vloer te reinigen of een modificatie te toen. Maar de hele installatie kan ook zo aan de slijpmachine even verderop worden gezet. “Het inzetten van de cobot voor het buitenslijpen kan niet zo moeilijk zijn omdat de gripper het product van binnen oppakt”, zegt Simen Keizer. Hij is dan ook al bezig om hiervoor een adequate oplossing te bedenken.