Eerste exemplaar 3D-Print magazine uitgereikt aan oprichters Additive Industries

De Nederlandse maakindustrie heeft haar eerste 3D-print magazine. Het magazine informeert en inspireert maakbedrijven die additive manufacturing als productietechnologie willen inzetten. Het eerste nummer werd overhandigd aan Daan Kersten en Jonas Wintermans, oprichters van Additive Industries in Eindhoven.

Het 3D-print magazine is een initiatief van Made-in-Europe.nu, een online platform voor de verspanende en 3D-print industrie, in samenwerking met 54U Media, uitgever van vakbladen voor de metaalindustrie. Hoofdredacteur Franc Coenen reikte het eerste nummer uit aan Daan Kersten en Jonas Wintermans, voorafgaand aan hun masterclass die ze tijdens het 3D Printing Event organiseerden (onderdeel van de Dutch Design Week).

Exponentiële groei van interesse
Daan Kersten zegt over het initiatief: “De interesse vanuit de maakindustrie voor additive manufacturing groeit exponentieel. Nu de eerste hoogwaardige commerciële toepassingen, zoals in de vliegtuigmotoren van GE Aviation, op de markt komen, is duidelijk dat het ‘serious business’ is. Wel zien we een grote kennisachterstand in de industrie. Door basiskennis en concrete ervaringen te delen, willen we via AddLab helpen de Nederlandse competenties op het gebied 3D metaalprinten te vergroten. Een nieuw 3D-print magazine biedt hiervoor een uitgelezen podium.”

Bekijk hier de uitzending van Vandaag de Dag – editie 20 oktober 2014. 
Het interview met Daan Kersten begint ongeveer bij 13:24 minuten.

Realistische verwachtingen scheppen
Het nieuwe magazine, dat voorlopig 2 keer per jaar verschijnt, richt zich specifiek op de maakindustrie en biedt mede een platform om de kennisbehoefte in te vullen. Hoofredacteur Franc Coenen: “Er wordt enorm veel geschreven over additive manufacturing, veelal 3D-printen genoemd. Met het 3D-print magazine en de website willen we maakbedrijven helpen het kaf van het koren te scheiden. De verwachtingen moeten reëel blijven. Door goede voorbeelden te tonen en achtergronden van de technologieën te belichten, informeren en inspireren we onze lezers.”

Kans voor het industriële MKB
In de eerste uitgave worden verschillende cases uit zowel Europa, de VS als ook Nederland belicht, waarbij geïnterviewden de voordelen van 3D-printen belichten maar de moeilijkheden die ze ervaren bij de implementatie van de technologie, niet uit de weg gaan. Dat 3D-printen juist een kans biedt aan het MKB in de maakindustrie, lijdt voor Franc Coenen geen twijfel. “Dat blijkt bijvoorbeeld uit het artikel over Zwitserse Additively, dat online vraag en aanbod rond 3D-printen bijeen brengt. Maar ook uit het artikel over Machinefabriek De Valk, een van de partners van het innovatieve samenwerkingsverband AddLab, komt dit nadrukkelijk naar voren. Terecht wordt daarin gesteld dat samenwerken en het delen van ervaringen de leercurve versnelt.”
Het 3D-print magazine wordt verspreid onder ruim 4000 maakbedrijven in Nederland. Meer informatie is te vinden op www.made-in-europe.nu. De 2e editie verschijnt medio februari 2015.

Proefabonnement 3D-Print Magazine, 3 nummers*  voor slecht € 9,95
* Introductienummer 2014 + 2 edities 2015

Voor meer informatie over het 3D-print magazine:

Redactie: Franc Coenen 06-28338313 franc.coenen@made-in-europe.nu
Advertenteren: Harold Draaijer 055-3606420 h.draaijer@54umedia.nl
  Vincent Span 055-3606227 v.span@54umedia.nl

Mediapartner van RapidPro
Het 3D-print magazine voor de maakindustrie gaat als mediapartner fungeren van RapidPro. Made-in-Europe.nu en 54U Media, de partijen achter het nieuwe magazine, zijn dit overeen gekomen met Mikrocentrum, de organisator van RapidPro.
RapidPro is een evenement rondom het snel maken van prototypes, (kleine series) producten en productontwikkeling. Het bestaat uit een vakbeurs en een congres en viert in 2015 haar eerste lustrum. De eerste editie van RapidPro, in maart 2011, was een eendaags evenement met 35 exposanten en 1100 bezoekers. Deze vijfde editie gaat naar een 3-daags evenement met meer dan 100 exposanten en naar verwachting zo’n 7000 bezoekers.
De eerste uitgave van het 3D Printmagazine in 2015 zal een speciaal katern bevatten met alle informatie over de RapidPro, de exposanten en het lezingenprogramma. Tijdens RapidPro 2015, op 3, 4 en 5 maart in Koningshof, Veldhoven, krijgt iedere bezoeker deze speciale beursuitgave gratis mee.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

3D

Eriks bevordert met 3D-printen cultuur van innovatie

28-02 De meeste 3D-printers van Eriks zijn bedoeld voor prototyping, op maat gemaakte mallen, armaturen…

3D

Relevantie AM-processen blijft toenemen

15-11 Onder de metatrend van duurzaamheid benadrukten de 859 exposanten het hogere volwassenheidsniveau van hun…

3D

Formnext 2023 stevent af op recordaantal exposanten

25-09 Met 771 exposanten en een geboekt bruto oppervlak van ruim 50.000 m² twee maanden…

3D

3D-printen zonder ondersteuning

19-09 “Dankzij de nieuwe versie van TruTops Print hebben we nauwelijks ondersteuningsstructuren nodig voor het…

3D

3D-geprinte handrem van titanium

10-07 Tot nu toe heeft de fietsindustrie vaak carbon gebruikt als materiaal voor hoogwaardige remhendels.…

3D

3D-printing creëert nieuwe mogelijkheden voor Seco Tools

23-03 Het ontwikkelen en vervaardigen van prototypes door middel van additive manufacturing (AM) wordt steeds…

3D

Nieuw 3D-printcentrum Ford ondersteunt productie e-modellen

22-02 Eind dit jaar rolt in Keulen het eerste volledig elektrische volumemodel van Ford in…

3D

Twee productielijnen voor industrieel 3D-printen

21-12 In Berlijn en Georgensgmünd heeft het team onlangs metalen componenten geproduceerd met 3D-printen, wat…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV