Hekwerkproducent ZND maakt inkoop, productie en verkoop data-gedreven

Nederlands oudste hekwerkproducent ZND (voorheen: Zuid Nederlandse Draadtrekkerij), maakt steeds meer gebruik van data om beslissingen te onderbouwen. “Dat resulteert in meer accurate, maar vooral ook snellere beslissingen”, zegt CEO Marcel van Kesteren.

De eerste dashboards zijn operationeel binnen ZND.

 

Je ziet ze bij bouwputten en evenementen over de hele wereld: stalen hekken van ZND, een wereldwijde marktleider gespecialiseerd in productie van tijdelijke hekwerken, schuttingen, dranghekken en toebehoren sinds 1965.

Naast de recentelijke uitbreiding met twee fabrieken naar de Verenigde Staten, bedient ZND de markt via fabrieken in Nederland, Verenigd Koninkrijk en Polen. Hekwerken worden geleverd aan distributiepartners, zoals resellers en verhuurbedrijven. Deze leveren op hun beurt aan de bouw- en evenementensector. De ZND hekken werden gebruikt bij onder andere de Olympische Spelen in Londen en Rio en de Tour de France, maar vooral zijn ze zichtbaar in het alledaagse leven langs de weg bij bouwprojecten.

Stortvloed aan data

Afgelopen jaren zijn steeds meer productieprocessen geautomatiseerd en verkoopprocessen gedigitaliseerd, met als gevolg een stortvloed aan data ter beschikking, welke nog niet tot volledige potentie werd benut. Er worden over de verschillende fabrieken en landen afwijkende systemen gebruikt waardoor het lastig is om een gezamenlijk beeld van de bedrijfsprestaties te creëren door non-uniforme data definities, wat resulteert in veel manueel werk in losse spreadsheets.

Sinds het aantreden van CEO Marcel van Kesteren medio 2021 is digitalisering, IT & data hoog op de strategische agenda komen te staan. Van Kesteren: “Sinds meer dan 60 jaar produceert, verkoopt en levert ZND hoogste kwaliteit hekwerk in tientallen landen. Sinds de digitalisering van productie- en verkoopprocessen is de hoeveelheid data die daarbij wordt gegeneerd enorm toegenomen, deze gebruiken we nu steeds meer om onze beslissingen met data te onderbouwen. Dat resulteert uiteindelijk in meer accurate, maar vooral ook snellere beslissingen.”

Gezamenlijk beeld creëren

Vooraanstaand binnen deze digitale strategische agenda is een gezamenlijk land-overschrijdend beeld creëren van inkoop-, productie-, verkoop- performance door het verzamelen van data van tientallen machines en internationale verkoopkanalen over de fabrieken in een data warehouse en het inzichtelijk maken hiervan met dashboards op strategisch, tactisch en operationeel niveau. Deze dashboards moeten een grote rol gaan spelen in het data-gedreven optimaliseren van processen en beslissingen en het uitvoeren van (advanced) data analytics voor ad-hoc vraagstukken.

Inkoop stalen buizen

Een voorbeeld van een data-gedreven proces is de inkoop van stalen buizen en draden. De staalprijs is de afgelopen jaren enorm volatiel geweest, eerst door de coronacrisis, later de torenhoge inflatie door de stijgende gas- en elektriciteitsprijzen en de oorlog in Oekraïne. Door de markt, productie en grondstof data van verschillende staalleveranciers over de wereld te consolideren kan dit omgezet worden in slimmer en efficiënter inkopen en doorberekenen van de prijs voor de eindgebruiker.

Specialisme nodig

Een uitdaging rondom de realisatie van digitale transformatiestrategie is dat hiervoor een specialisme nodig is dat niet altijd vertegenwoordigd is in binnen een bedrijf. Om spoedig tot actie over te gaan werd dit aangepakt samen met Sweav, een community en platform voor onafhankelijke (ex-)strategie en M&A professionals die vaak jarenlange ervaring hebben opgedaan bij leidende (digitale) strategiekantoren van onder andere McKinsey, Boston Consulting Group, SparkOptimus en Deloitte. Ex-strategie consultant Maarten Steinfort werd aangesteld als Head of Digital Projects om ZND’s digitale agenda tot uitvoering te brengen.

ZND is niet het enige Nederlandse maakbedrijf dat last heeft van de schaarste van digitaal specialisme op de arbeidsmarkt. Sweav oprichter Joeri Schouten komt dit dagelijks tegen bij bedrijven binnen de Nederlandse maakindustrie die veelal eigendom zijn van private equity. Schouten: “Sweav werkt veel samen met succesvolle maakbedrijven die met hun investeerder de volgende (digitale) strategische groeistap willen maken. Onze samenwerking met ZND en Maarten is een perfect voorbeeld van het versneld realiseren van dergelijke groeiambities.”

Kleinschalig beginnen

De eerste dashboards zijn operationeel binnen ZND. Maarten Steinfort: “Binnen digitale transformaties is het essentieel om kleinschalig te beginnen met een concreet project, fouten te maken en hiervan te leren, en ten slotte langzamerhand successen op te schalen. Bijvoorbeeld: onze BI dashboards zijn eerst getest binnen de lokale finance teams, daarna bij het group management team, en later tot bij de lokale productiechefs, inkoop- en verkoopteams.”

 

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

4.649 Metaalwerkgevers moeten nog definitieve berekening NOW aanvragen

24-01 Op dit moment moeten 4.649 werkgevers in de metaalindustrie nog een of meer aanvragen…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV