Mapal bundelt kennis voor vliegtuigassemblage

De Mapal Group bundelt haar wereldwijde activiteiten op het gebied van vliegtuigassemblage in de nieuw opgerichte afdeling ‘Global Organization for Assembly’ (GOA). Deze is gevestigd bij Nantes in Frankrijk en heeft een team van gekwalificeerd personeel en productie- en testmogelijkheden.

Gereedschap voor het boren uit de solid in meerlaagse composieten van CFRP, aluminium, hooggelegeerd staal of titanium met een handboor.

De GOA is het eerste competentiecentrum van Mapal buiten Duitsland. “Het is erg belangrijk voor de ontwikkeling van de Mapal Groep om onze expertise dicht bij onze strategische klanten te bundelen”, legt Christophe Potier, CEO van Mapal Frankrijk, uit. Zelf heeft hij een grote rol gespeeld in het succes van het bedrijf in de eindassemblagesector. Tijdens de financiële crisis van 2009 zocht hij naar nieuwe markten en kreeg hij de kans om meer te weten te komen over de vereisten voor de vliegtuigassemblage bij Airbus.

Na een bezoek aan de site kwam hij tot de conclusie dat, hoewel er hier een groot potentieel was, Mapal daarvoor nog niet de juiste producten had. Aangepaste tools werden binnen een maand ontwikkeld en met succes ter plaatse getest, waardoor Mapal operationeel werd. Door de bijkomende overname van een kleine Franse gereedschapsfabrikant werd het bedrijf ook een strategische leverancier.

Miljoen boringen

Om de onderdelen van een vliegtuig in elkaar te zetten moeten er ongeveer een miljoen boringen worden geboord. De uitdaging is dat de componenten zijn opgebouwd uit lagen van verschillende materialen zoals titanium, aluminium en CFRP in verschillende combinaties. Hierdoor bestaat er geen standaardprogramma voor het bewerken van klinknagelboringen. Mapal levert hiervoor vooral volhardmetalen gereedschappen: trapboren met scherpe snijkanten en meerbladige ruimers. Er wordt veel belang gehecht aan geschikte coatings, die Mapal voortdurend verder ontwikkelt.

Mapal is succesvol met zijn assemblagegereedschapstechnologieën en beschikt inmiddels over een groot aantal klanten in de luchtvaartindustrie. De nieuwe structuur is sterk afgestemd op de eisen van de sector. “We moeten heel snel kunnen reageren. Dit is tot nu toe een grote uitdaging voor Mapal geweest en de reden voor onze nieuwe organisatie-eenheid”, legt Piotr Tyczynski, Global Head of Segment Management Aerospace bij Mapal, uit.

In het GOA is onder andere een ontwikkelingsafdeling opgezet voor het testen van tools op maat. Naast het meten van alle parameters is het ook mogelijk om de gereedschappen aan te passen aan de individuele bewerkingsomstandigheden van de klant. Dit is belangrijk omdat de vele boringen in het vliegtuig met halfautomatische of handmatige machines worden geboord. De productie bevindt zich op slechts enkele meters afstand van de ontwikkelingsafdeling. Als er aanpassingen gedaan moeten worden aan een tool, is dit binnen enkele minuten gedaan en kunnen de tests doorgaan. Zo kunnen er in zeer korte tijd oplossingen worden ontwikkeld.

Tags

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Mapal maakt loodvrije afdichtringen met betere prestaties

29-04 De Duitse fabrikant hecht belang aan de productie van duurzaam gereedschap en deze claim…

TechnishowNieuws

Ruimer met negen levens

13-02 Het bijzondere aan de FixReam 700 ruimers is hun veelvuldige bruikbaarheid. Deze wordt bereikt…

Verspanen

Mapal introduceert nieuwe gereedschappen

08-10 Een hoogtepunt op de stand van Mapal tijdens de EMO waren de MEGA-Deep-Drill-Steel diepgatboren.…

Verspanen

Diepboren voor staal en gietijzer

11-09 De volhardmetalen diepboren zijn optimaal beschermd door een innovatieve coating met HiPIMS-technologie in het…

Verspanen

Gereedschapsoplossingen Mapal voor e-mobiliteit

05-02 Met de indeling van bewerkingsopties in drie oplossingsniveaus – Basic, Performance en Expert –…

Verspanen

Standtijd van titanium verspanende gereedschappen verzevenvoudigd

24-08 Dankzij de deskundigheid van alle betrokkenen kon de standtijd van de verspanende gereedschappen voor…

Verspanen

Mapal investeert miljoenen in productie verzinkboren

14-02 Geen boring zonder verzinking. Dat is een regel die nog steeds opgaat. Om deze reden…

Verspanen

Gereedschap voor bewerken van statorbehuizingen

07-02 In de cilindervormige versie van de motorbehuizing wordt de statordragerbehuizing als tussenbehuizing in de…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV