Meer winst maken in de metaalbranche

Elk bedrijf wil meer winst maken en goede resultaten kunnen voorleggen aan de aandeelhouders. Soms kunnen kleine ingrepen veel invloed hebben op de winst en soms zijn er grote veranderingen in het bedrijf nodig.

Voor elk bedrijf, zowel B2B als B2C, is marketing ontzettend belangrijk.

In dit artikel bespreken we enkele punten waar je als bedrijfsvoerder kritisch naar kunt kijken om meer winst te maken. 

Kijk kritisch naar je facturatie

Elke ondernemer heeft er wel eens last van: wanbetalers. Niets vervelender dan niets meer horen van je klant nadat je een grote factuur hebt verzonden. Wanbetalers zijn niet alleen vervelend, ze ‘eten’ in veel gevallen ook je tijd op. Bellen, e-mailen, ‘s nachts slecht slapen door te denken aan je wanbetalers… het zijn allemaal dingen waar je als ondernemer eigenlijk geen tijd voor hebt. Zorg ervoor dat je accountant of het programma waarmee je werkt aangeeft wanneer facturen niet op tijd worden betaald, waardoor dit meteen kan worden doorgezet naar een incassobureau. Een incassobureau inschakelen kost natuurlijk wel wat, maar ze nemen ook alles van je over. Zo hoef jij geen slaap meer te verliezen door te stressen!

Meer winst maken door je marketing beter in te zetten

Voor elk bedrijf, zowel B2B als B2C, is marketing ontzettend belangrijk. Misschien heb je wel personeel in dienst, of werk je samen met een agency. Wat je ook doet, het is altijd een goed idee om eens kritisch te kijken naar je marketing. Hoeveel Ads spend heb je maandelijks? En hoeveel leads kunnen hieraan worden gelinkt? Kritisch blijven is belangrijk, want Google en social media zoals Facebook maken het ontzettend makkelijk om ads online te zetten, maar daarom wordt het niet altijd goed gedaan…

Als je niet met een marketing agency werkt, raden we dit altijd aan. Vele marketingbureaus kijken zelfs gratis naar je marketing en geven aan hoe slecht/goed je het doet als een salestechniek. Dit kan dus wel eens handig zijn om te kijken hoe je bedrijf ervoor staat. Is je ROAS top? Of net heel slecht? Betaal je te veel voor de verkeerde zoekwoorden? Kijk er snel aan, zodat je aanpassingen kunt maken.

Externe partijen inhuren om werkzaamheden vlotter te regelen

Naast marketing uitbesteden, kun je ook andere werkzaamheden uitbesteden. Nu zeggen we niet meteen dat je al je personeel moet ontslaan, maar vaak is een CEO ook een beetje HR en ook een beetje het accounting departement… en dat is niet ideaal. Ten eerste vreten al deze extra werkzaamheden aan de tijd die je beter kunt besteden aan dingen die echt belangrijk zijn om te groeien, maar ten tweede zijn er vaak ook mensen die deze werkzaamheden sneller en effectiever kunnen uitvoeren. Daarom kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een freelance recruiter aan te nemen die jouw HR taken deels overneemt. Of een freelance office manager die allemaal random kleine taakjes fixt. Je denkt nu misschien: dit kost mij toch alleen maar geld? In theorie wel ja, maar als alles sneller en beter wordt uitgevoerd én jij meer tijd hebt om je bedrijf te laten groeien, dan zal dit vroeg of laat resulteren in meer winst.

In-house werkzaamheden opnemen i.p.v. uitbesteden

Aan de andere kant kan het ook winst opleveren om sommige dingen in-house te doen. Mocht je bijvoorbeeld vaak 3D metaalprints uitbesteden, dan kan het een goed idee zijn om in-house een 3D metaalprinter te installeren. Tot enkele jaren geleden waren deze onbetaalbaar, maar inmiddels zijn ze een kost die op een paar jaar kan worden afgeschreven. Als je iedere keer delen van een tool moet laten produceren door een extern bedrijf, kost dit niet alleen veel, maar vraagt dit ook veel geduld – wie weet krijg je je onderdeel pas 3 weken later. Kijk dus zeker eens kritisch naar je processen: kan er winst worden behaald door bijvoorbeeld een extra machine aan te schaffen?

Veel succes met het groeien met je bedrijf!

Tags

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Bedrijf en Economie

Online incassoservice om verder oplopende betalingstermijnen te verkorten

22-05 De betalingstermijn van B2B-facturen is in 2018 met 5 dagen toegenomen ten opzichte van…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV