Messingproducent LDM vernieuwt intern transportvloot

Met de komst van zeven nieuwe Hyster trucks is de intern transportvloot van LDM de komende jaren verzekerd van optimale inzetbaarheid. Zo zijn alle trucks opgebouwd met specifieke voorzetapparatuur en voldoen ze aan de veiligheidseisen van LDM (Lips Drunen Metaal). De keuze voor Heffiq en Hyster past dan ook geheel binnen de duurzame bedrijfsfilosofie van de messingproducent.

De nieuwe trucks leveren een grote bijdrage aan het proces om staf uit diverse messing legeringen te creëren. Zo worden de trucks ingezet bij het laden en lossen van halffabricaten en het vullen van de ovens met loodzware schrootsnippers. “Per week wordt er 600.000 kg messingstaf geproduceerd’’, vertelt Peter van Ingen, directeur operations. “Met uitzondering van het weekend staan de ovens in de gieterij 24 uur per dag aan.”

Keuze Heffiq /Hyster
LDM heeft een werkgroep opgericht om de juiste partner te vinden voor haar intern transport. Verschillende wegingsfactoren hebben geleid tot een samenwerking met Heffiq. ‘’Uiteindelijk is de keuze van de chauffeurs doorslaggevend ”, vertelt Van Ingen. ‘’Zij werken ten slotte 8 uur per dag met deze trucks”. Na jarenlang heftrucks geleased te hebben heeft LDM besloten om dit keer tot aanschaf over te gaan. ‘’Wij hebben hierbij gekozen voor een all-in onderhoudscontract om de up-time van onze vloot te garanderen’’, aldus Van Ingen.

Elektrotrucks
Naast een verbrandingstruck zijn er vijf elektrische heftrucks en een elektrische pallettruck afgenomen bij Heffiq. Bijzonder is met name de krachtige J5.5XN. Deze 5.5-tonner is de zwaarste elektrotruck binnen het Hyster assortiment. De pallettruck wordt gebruikt om de batterijen van de trucks zijwaarts te wisselen. De keuze voor elektrische trucks was snel gemaakt. ‘’Elektrotrucks kunnen altijd binnen in onze fabriek rijden”, legt Van Ingen uit. ‘’Bovendien rijd ik zelf ook een hybride auto, omdat ik het verantwoord vind”. Hieruit blijkt dat duurzaamheid belangrijk is bij LDM.

Voorzetapparatuur op maat
Vanwege de zware en specifieke inzet zijn alle trucks voorzien van tailor-made voorzetapparatuur. Zo is een aantal trucks voorzien van voorzetapparatuur met de mogelijkheid om 360⁰ te roteren en zijn er enkele voorzien van sideshift met verstelbare vorken. ‘’De producten die we maken zijn soms wel 6 meter lang waardoor verstelbare vorken een must zijn’’, aldus Van Ingen.

Cooltruck
De speciale 4.5-tons Cooltruck wordt ingezet in de grondstoffenhal. Deze diesel hefttruck is voorbereid op zware en stoffige omstandigheden en voorzien van extra koeling. De truck is aan de onderkant volledig gesloten om het binnendringen van vuil te voorkomen.

Veiligheid voorop
Alle trucks zijn voorzien van het Hyster tracker systeem. Dit brengt realtime statistieken in kaart zoals urenstanden en operationele kosten. Een belangrijke meerwaarde biedt het systeem bij botsingen of ongevallen, waardoor incidenten of gevolgschade makkelijker inzichtelijk worden. ‘’Het allerbelangrijkste bij ons is veiligheid”, legt Van Ingen uit. “Als er schade of letsel optreedt, kan de oorzaak eenvoudig achterhaald worden”. Met gecertificeerde chauffeurs en twee opleiders binnen het bedrijf, wordt de veiligheid binnen LDM zo goed mogelijk gewaarborgd.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

Samenwerking AnMa TECH en Runwell Energy Services

17-11 André Nijnatten, oprichter/eigenaar van AnMa TECH: “Deze  samenwerking is een ‘win-win’ voor beide partijen. […]

Plaatbewerking

LVD, Q-Fin, Valk Welding en Kumatech: vier partners – één geautomatiseerde fabriek

17-11 Het was al de derde keer dat de vier partners de handen ineensloegen. De […]

Toeleveren

Circonfix realiseert modulair en circulair toiletgebouw op Schiphol

17-11 Skellet kruisprofiel Circonfix leverde de complete framing, met het circulaire en modulaire Skellet staalbouwsysteem. […]

Bedrijf en Economie

Digital twin ontwikkelt zich tot intelligente partner

17-11 De technologie staat niet stil en nieuwe ontwikkelingen maken digital twins steeds intelligenter en […]

Bedrijf en Economie

CNV start cao-gesprekken Metaal en Techniek met fruitmand en looneis van 5%

17-11 “We hebben uitgebreid gepeild waar medewerkers behoefte aan hebben”, zegt CNV-onderhandelaar Johann Honders. “Salaris […]

Verspanen

RoboJob scoort met nieuwe automatiseringsoplossing Tower EVO

17-11 Snelle internationale adoptie De eerste installatie van de Tower EVO staat gepland voor maart volgend […]

Bedrijf en Economie

Bestellingen Duitse werktuigmachines hebben dal bereikt

17-11 Defensie, luchtvaart en medische sector investeren “Wij gaan ervan uit dat het dal op […]

Verspanen

Verspanende industrie steeds afhankelijker van ASML

12-11 Dat blijkt uit het nieuwe rapport Kansen voor de Keten | Verspanen in Nederland, […]

Metaalnieuws inBeeld

13/10/2025

Slimme oplossingen voor efficiënte productie

30/10/2024

VIDEO: dit was Euroblech 2024

24/10/2024

Q-Fin wint EuroBLECH Award in categorie oppervlaktetechnologie

28/10/2024

WiCAM introduceert nieuwe buigmodule op historische plek