Nieuwe generatie van warmwalsen

0

De nieuwe deklaag AS Pro vermindert de nadelige opname van waterstof tijdens de gloeifase bij het warmwalsen van staal aanzienlijk. Dit is vooral interessant bij de productie van staal voor de automobielindustrie. Want dit resulteert in een betere componenten- en proceszekerheid bij warmgewalste structuurdelen voor de auto. Dus in meer in veiligheid voor de inzittenden. Staalproducent thyssenkrupp presenteerde de nieuwe deklaag als de nieuwe generatie van warmwalsen op de Blechexpo.

AS Pro adresseert een al heel lang bij het warmwalsen bestaande uitdaging. De afkorting AS staat voor een aluminium en siliconen coating, die warmgewalste onderdelen beschermt tegen aanslag en corrosie. In het warmwalsproces van zulke met AS gecoate mangaan-borium stalen is er tijdens de gloeifase in de oven een kritisch punt waarbij het komt tot oppervlaktereacties met waterdamp, omdat het aluminium reageert met de zuurstof van de waterdamp. Hierbij ontstaat ook waterstof, die op grond van de hoge temperaturen door de deklaag in het materiaal diffuseert. In combinatie met hoge vastheden en hoge spanningen in het component kan het tot een waterstof verbrossing komen. Tegenmaatregelen die tot dusverre worden genomen zijn enerzijds het bijsturen van de ovenatmosfeer door een dauwpuntregeling of een gloeifase achteraf. Beide methoden kosten veel energie en veroorzaken hoge kosten.

Magnesium bijvoegen
De oplossing voor het opheffen van de waterstof verbrossing vonden de deskundigen van thyssen krupp Steel in een gewijzigd legeringsconcept van de deklaag. AS Pro wordt, als een standaard AS-coating in de moderne coatings-installaties van de onderneming doorlopend bijgevoegd. Hier wordt nu in het smeltbad naast aluminium en silicium een gerichte hoeveelheid magnesium bijgevoegd. De verbeterde legering toont zijn werking in het navolgende gloeiproces. Kijkt men op atomair niveau, dan is nu aan het oppervlak van het materiaal een magnesiumoxide ontstaan, die duidelijk minder diffusabele waterstof produceert dan een standard coating. thyssenkrupp valideerde deze bevindingen in talrijke proeven op de productie-installaties. De resultaten zijn overtuigend: na het warmwalsen bevatten de bouwdelen een tot 40 procent lager waterstofgehalte. Bij flexibel gewalst materiaal is zelfs nog een vermindering van de waterstofopname tot wel 70 procent mogelijk.

Kostenvoordelen
Voor de autoproducenten zijn betrouwbare processen bij de productie van onderdelen een doorslaggevende factor. Elke extra correctie kost tijd en geld. Met de nieuwe coating AS Pro biedt thyssenkrupp Steel de producenten een innovatie aan op een gevoelige punt van het productieproces van warmgewalste onderdelen. André Matusczyk, CEO van de Business Unit Automotive bij thyssenkrupp Steel. “Dankzij met AS Pro gecoate warmgewalste stalen komt een einde aan de energie en tijd slurpende extra maatregelen die normaalgesproken in het warmwalsproces nodig zijn. Daarmee kunnen de klanten hun processen verder optimalieren en hebben ze bovendien kostenvoordelen.”