Producent plukt nog niet de vruchten van Industrie 4.0

Producenten maken nog geen gebruik van de basisprincipes van Industrie 4.0, zoals onderlinge operabiliteit, transparantie en decentralisatie, om dichter bij klanten, leveranciers en distributeurs te komen. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Oracle.

Uit het onderzoek onder 700 managers van productiebedrijven in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Nederland, Zwitserland, China en de Verenigde Arabische Emiraten blijkt dat slechts een derde van de producenten Industrie 4.0-technologieën heeft ingezet om een einde te maken aan datasilo’s binnen de complete waardeketen. Slechts 40 procent heeft een open uitwisseling van data met leveranciers en distributeurs. Voor beslissingsprocessen heeft minder dan de helft klantdata geïntegreerd, en heeft slechts 45 procent leveranciers- en distributeursdata geïntegreerd.

Hoewel de meerderheid van de producenten wereldwijd geïnvesteerd heeft in Industrie 4.0-programma’s, heeft maar 17 procent zijn bedrijfsmodel hierop aangepast. Slechts een kwart van de producenten heeft hierdoor meer inzicht gekregen in hoe klanten hun producten aanschaffen en gebruiken. Net iets meer dan de helft gebruikt klantdata voor input voor het ontwerpen en maken van nieuwe producten.
Het onderzoek liet wel bemoedigende eerste resultaten zien van producenten die intern een digitale aanpak hebben gecreëerd – 82 procent van de ondervraagden die data intern geïntegreerd hadden, profiteerde hiervan.

Peter Fleischmann, Senior Sales Director Finance & Supply Chain bij Oracle: “Er is nog een lange weg te gaan voordat investeringen in Industrie 4.0 oplossingen hun langverwachte impact van de transformatie hebben. Het wegnemen van interne silo’s is een goed begin, maar die digitale aanpak moet zich verder uitbreiden, buiten de organisatie en door de complete waardeketen. Het gebruik van goede, onderling verbonden cloudsystemen is voor producenten de makkelijkste manier om data van leveranciers en distributeurs veilig te integreren, en om klant- en sensordata beter in te zetten om de impact van disruptieve krachten te managen.”

Voor wat betreft de volgende stappen op weg naar Industrie 4.0, geven producenten werkzaamheden op het gebied van klantgerichtheid de hoogste prioriteit om de komende drie jaar aan te pakken. De helft van hen gaat zich focussen op het wegnemen van datasilo’s en 47 procent geeft aan voor een meer open data-uitwisseling met leveranciers en distributeurs te moeten zorgen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Automatisering

AI blaast industriële productie nieuw leven in

17-01 Kunstmatige intelligentie is onmisbaar geworden bij het bewaken en besturen van machines. Neurale netwerken…

Plaatbewerking

Zonder automatisering had ‘vriendengroep’ Ter Horst Metaaltechniek niet kunnen starten

06-07 Hij had al tientallen jaren ervaring in de metaalbewerking bij andere werkgevers, toen hij…

Automatisering

Maakt automatisering het oog van de vakman overbodig?

27-06 Bij de tweede editie van Tuwi Next op de hoofdvestiging van machineleverancier Tuwi in…

Automatisering

Vision, Robotics & Motion: slimme automatiseringsoplossingen in de maakindustrie

31-05 Het vinden en implementeren van passende oplossingen met vision, robotica en motion is vaak…

Plaatbewerking

Automatisering hét thema op Tuwi Next

09-05 Met het oog op het nijpende personeelstekort en de wens om productieprocessen zo snel…

Toeleveren

Hannover Messe ideale showcase voor Industrie 4.0

17-04 Industrie 4.0 is een overkoepelend merk dat sensorfabrikanten, automatiseringsbedrijven, roboticabouwers, softwareproducenten en gebruikers groepeert.…

Verspanen

Tech Demoweek heeft nu echt de deuren geopend. Dit zijn de highlights.

15-03 De redactie van MetaalNieuws bracht op de eerste dag van de Tech Demoweek een…

Verspanen

Maximale kwaliteit en duurzaam succes met automatisering en digitalisering

23-11 Deze ontwikkeling heeft zijn weg gevonden naar de eigen productie van de Duitse fabrikant…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV