SafanDarley biedt oplossingen

0
179

Klanten zoeken tegenwoordig geen machine, maar een oplossing. Een oplossing waarmee ze de projecten die ze onderhanden hebben kunnen uitvoeren, maar die tegelijk flexibel genoeg is om ook de projecten daarna – die ze nu nog niet kennen – uit te kunnen voeren. SafanDarley, producent van kantbanken en scharen, past zich aan deze veranderende klantvraag aan. “We zijn op weg van machinebouwer naar solution provider”, zegt algemeen directeur Maarten Coerman.

Hij is goedgehumeurd na een druk najaar met kort achter elkaar de belangrijke internationale vakbeurzen Euroblech in Hannover en Fabtech in Amerika. Druk maar succesvol: “In Noord-Amerika doen we het sowieso al erg goed, maar ook op de Euroblech hebben we dit jaar meer machines verkocht dan de vorige keer. We hebben er dubbel zoveel omzet behaald als begroot.”

Verrast
Maarten Coerman is ruim een jaar geleden in dienst getreden bij SafanDarley. Hij is afkomstig uit de grafische wereld. Dat is een krimpende markt, het aantal drukkerijen is flink afgenomen. Hoe anders is dat in de plaatbewerking. “Ik ben verbaasd over het aantal kantbanken dat er in Nederland staat en verrast door de breedte van de plaatwerkbranche: dat gaat van de lokale dorpssmid op de hoek tot internationaal opererende groepen.” Zo’n situatie biedt uiteraard volop perspectief voor een kantbankenproducent, maar tegelijkertijd is de concurrentie moordend. Er zijn veel aanbieders op de markt, waaronder een aantal marktleiders die een compleet pakket voor plaatbewerking aanbieden. Daarin moet SafanDarley zijn plek vinden. “Wij maken geen lasers en ponsnibbelmachines. We zijn een specialist in buigen en knippen, die in dat stukje van de markt meerwaarde biedt. Gelukkig zijn er heel veel plaatbewerkers die niet meewillen in dat totaalpakket van die grote spelers. Bovendien hebben wij natuurlijk onze eigen, specifieke kracht. Zo bieden de grote spelers bijvoorbeeld op het gebied van buigsimulatie best mooie oplossingen, maar die zijn niet zo verfijnd als die wij als buigspecialist bieden. Je kunt met onze simulatie-oplossing ook kantbanken simuleren van andere merken. Ook dat is iets wat veel plaatbewerkers aanspreekt.” Coerman geeft nog een voorbeeld: “Op de Euroblech hadden we een aparte hoek op de stand ingericht met FCC, de Zweedse producent van Autopol buigsimulatiesoftware die we een aantal jaren geleden hebben overgenomen. Daar hebben we diverse nieuwe functies laten zien, onder andere Batch & Remote. Hiermee trek je bijvoorbeeld een product dat bestaat uit vijf plaatdelen uit elkaar, programmeert elk deel, bepaalt de ideale volgorde en zet het programma voor die vijf delen klaar aan de hand van die buigvolgorde. Na het doorrekenen van de diverse buigbewerkingen – dat kan in de nacht zijn – is het systeem klaar met de volgorde voor die dag. Dat vindt de klant belangrijke functionaliteit omdat aan de ene kant veel voorbereidingstijd op kantoor wordt bespaard en aan de andere kant overdag zoveel mogelijk productietijd aan de kantbank wordt gewonnen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.”

SafanDarley biedt oplossingen
Met Autopol kan SafanDarley de klanten ook bedienen met uitgekiende software-oplossingen.

Techniek blijft belangrijk
Bij SafanDarley hebben de machines (de producten) altijd centraal gestaan. Het bedrijf heeft naam gemaakt in de plaatwerkwereld als uitvinder van de servo-elektrische kantbank, de E-Brake. Die uitvinding was helemaal gebaseerd op techniek, iets wat nog steeds belangrijk is. SafanDarley blijft zich doorontwikkelen op machinegebied. Zo werd op de Euroblech de kantbank van de toekomst getoond, een concept van een nieuwe generatie E-Brake met een vernieuwde aandrijving. De bekende servo-elektronische aandrijving op basis van het eigen ontwikkelde dual drive katrolprincipe is verder doorontwikkeld wat heeft geleid tot een nieuw machineconcept, uitgevoerd met een C-frame, terwijl de achteraanslag over de gehele werklengte te gebruiken is.

SafanDarley biedt oplossingen

Klant staat centraal
Maar het gaat niet meer alleen om de machine. “We zijn veel meer bezig met het ontwikkelen van een totaalpakket voor de klant”, aldus Coerman. “Bij onze ontwikkeling van machinebouwer naar solution provider staat dan ook niet langer het product maar de klant centraal. Dat is nu leidend. Het betekent dat we niet meer met een brochure de wereld in trekken, maar bepalen wat onze doelgroepen zijn en hoe we die maximaal kunnen bedienen; niet alleen met machines, ook met software-, automatiserings- en service-oplossingen. Zo zien klanten ons niet meer als een leverancier maar als een partner die meedenkt en -helpt het proces te optimaliseren.”

Procesoptimalisatie
Want om dat laatste draait het momenteel allemaal. Zeker in Nederland. “Het proces is hier leidend. Daarmee lopen we internationaal echt voorop. Dat komt natuurlijk door onze kleine series. Daarmee moet je gewoon flexibel zijn en daarom is het handig alles van te voren te regelen. We zijn met deze manier van denken verder dan in Duitsland, maar ook daar is het in opkomst. De series zijn in Duitsland weliswaar groter, maar ook daar is het steeds moeilijker om vakmensen te vinden. Ook daar grijpen ze alles aan om de machine productief te laten zijn.”

Offline programmeren
De dringende wens processen te optimaliseren zorgt er ook voor dat het offline programmeren van kantbanken, dat in Nederland best een lange aanloopperiode nodig heeft gehad, nu echt in de lift zit. “Veel van onze klanten kiezen hier nu voor. Misschien niet direct voor het hele pakket, maar dat hoeft ook niet. Ook hiermee zijn we modulair. Je kunt rustig beginnen met een basispakket en dat uitbreiden. Hier zit ook extra waarde van ons. We kunnen advies en service bieden op dat gebied. De markt is momenteel zo oververhit dat advies en service er snel bij inschieten. Wij willen dat voorkomen door de klant centraal te stellen en snel te reageren op zijn vragen.” De klant centraal stellen betekent ook dat er regelmatig contact met hem moet zijn. SafanDarley zoekt dat contact dan ook veel meer dan voorheen. “Een ‘euvel’ van onze machines is dat ze weinig onderhoud nodig hebben. Dat betekende dat we weinig contact met de klant hadden. In onze nieuwe visie benaderen we de klant proactief. We bieden hem upgrades en extra functionaliteit voor zijn machine aan.”

Premium en Ultra machines
Een uitvloeisel van de nieuwe visie is ook dat SafanDarley nu nadrukkelijk twee productlijnen in de markt zet: de basislijn Premium en de high-end productlijn Ultra, waarbij de standaardversie van de Ultra extra functionaliteiten heeft ten opzichte van de Premium uitvoeringen, zoals een CNC-gestuurde bomberingstafel waardoor verschillende belastingssituaties automatisch worden gecompenseerd. Daarnaast zijn er tal van andere opties mogelijk op de Ultra’s. SafanDarley heeft twee productielijnen in Lochem: allereerst een assemblagelijn met takttijden van 4 uur, waarna de machineframes telkens een station opschuiven tot ze compleet zijn opgebouwd. Hier worden voornamelijk de Premium machines gebouwd, standaard machines voor de bovenkant van de markt. Daarnaast is er de opbouw van de ‘specials’, de Ultra machines met veel opties (3D-achteraanslag, hoekmeetsysteem, automatisering, buighulpen) of een lange werklengte om de klant optimaal bedienen qua flexibiliteit. De machinecapaciteit is momenteel vol bezet. “De kortste productietijd kunnen we realiseren op onze assemblagelijn waar we hoofdzakelijk de Premium modellijn maken”, zegt Coerman. “Onze levertijd hiervoor is ongeveer twaalf weken. Daarmee zijn we bijzonder en dit is momenteel een concurrentievoordeel. We zouden de levertijden nog wel verder willen verkorten en werken er dan ook aan om onze productie verder te optimaliseren om de output te vergroten. Maar hier zijn we momenteel vooral afhankelijk van onze leveranciers. Een aantal delen voor onze machines produceren we zelf, maar 70 procent van de onderdelen en componenten wordt aangeleverd met nu vaak langere levertijden.”

SafanDarley biedt oplossingen
De machines in de high-end productlijn Ultra hebben in de standaardversie extra functionaliteiten ten opzichte van de Premium uitvoeringen, zoals een CNC-gestuurde bomberingstafel.

Sterke groei
SafanDarley is in het eerste deel van dit jaar hard gegroeid. Om die groei op te kunnen vangen is het aantal personeelsleden met ruim 10 procent gegroeid. In Lochem en de nevenvestiging in Eijsden werken nu 215 mensen. Daarnaast staan er ook nog eens zeker tien vacatures die lastig vervuld kunnen worden, met name voor softwarespecialisten en elektrotechnici. “We hebben een chronisch tekort aan software-ontwikkelcapaciteit. Daarom zijn we blij met onze dochter in Zweden, waar tien mensen alleen maar bezig zijn met software. Maar ook hier moet je slim zijn. Ook onze software ontwikkelen we modulair. Zo kan de software voor de aansturing van de robot op de R-Brake bijvoorbeeld ook worden gebruikt op onze Mini-Cell. Daar moeten we meer naar toe.”

SafanDarley biedt oplossingen
De E-Brake 35T Mini Cell voor het buigen van kleiner plaatwerk.

Automatisering van de keten
SafanDarley zet sterk in op automatisering, dat is wat de klant vraagt. Op de Euroblech werden de vernieuwde R-Brake 130T (kantbank en robot in één systeem geïntegreerd), de E-Brake 35T Mini Cell voor het buigen van kleiner plaatwerk en de semi-automatische E-Brake iTC met automatische gereedschapswisselaar, een flexibele oplossing voor het produceren van kleine series, getoond. Om de razendsnelle ontwikkelingen te kunnen bijbenen wordt samengewerkt met externe partners voor robotisering en automatisering. Partners die bijvoorbeeld sterk zijn op AGV’s en cobots. “Veel klanten hebben interesse in cobotfunctionaliteit”, weet Coerman. “Cobots die eenvoudige handelingen van mensen overnemen, zoals het afleggen van plaatmateriaal op een centrale plek, waar de robot bij de kantbank het kan afpakken. Dat zien we als een grote ontwikkeling in ons vakgebied. Bij het buigen zelf hebben we inmiddels zo’n hoge efficiencygraad bereikt dat de logistiek van grotere invloed wordt dan het buigen. We hebben intelligente software, die bepaalt hoe vaak en welke gereedschappen je moet wisselen. Maar als de man bij de volledig geprogrammeerde en ingestelde kantbank vervolgens moet wachten op zijn materiaal, dan heeft dat allemaal niet zo veel zin. Dat vraagt om automatisering van de keten. Over de concepten daarvoor zijn we volop met klanten in gesprek.”