Technologiegestuurde duurzaamheid trekt jong talent aan

Een recent onderzoek uitgevoerd door KPMG laat zien dat de nieuwe generatie op zoek is naar meer verantwoordelijkere werkgevers. De conclusie van het onderzoek luidt dat een derde van de zogenaamde ‘Gen-Z’ — diegenen die zijn geboren tussen 1997 en 2010 — een baan zouden weigeren als hen de duurzaamheidsprestaties van een bedrijf niet aan staan. Daarmee is het duidelijk dat een aantrekkelijk salaris en loopbaanperspectief niet langer de enige kenmerken zijn van een droomfunctie.

De nieuwe generatie is op zoek is naar werkgevers die inzetten op milieu-, sociale- en bestuurlijke (ESG) prestaties. (foto: Sandvik)

KPMG’s onderzoek biedt een grimmig inzicht in de talentmarkt. Volgens het onderzoek, is het voor 55% van diegenen met een leeftijd tussen de 25-34 jaar het meest waarschijnlijk dat ze waarde hechten aan milieu-, sociale- en bestuurlijke (ESG) inzet van hun werkgever, waarbij 51% van de 18-24 jarigen hier ook mee instemt. Bij het zoeken naar een nieuwe functie, zei één op de vijf respondenten dat ze een baan hadden afgewezen omdat de ESG-inzet van het bedrijf niet in lijn was met hun waarden, en dat neemt toe tot één op de drie voor 18–24-jarigen.

Maar hoe kunnen organisaties in de maakindustrie, een sector die nog bezig is om duurzamere praktijken te adopteren, een nieuwe generatie talent aantrekken? Hier doet Patrik Eurenius, Hoofd duurzaamheid en EHS bij Sandvik Coromant onderzoek.

In het rapport Sustainable Manufacturing: From Vision to Action rapport uit 2021, stelde Deloitte: “Er staan significante veranderingen aan te komen in de maakindustrie en dat maakt het noodzakelijk om groter te denken. Diegenen die niet zijn voorbereid kunnen wellicht op achterstand raken.” Het rapport voorspelt ook dat groeiende trends, zoals de verschuiving naar slimme fabrieken en gedigitaliseerde toevoernetwerken, zullen versnellen. Robuuste ESG-strategieën worden een integraal onderdeel van zowel van het bedrijfsresultaat als de tevredenheid van de werkgever, maar kan de sector slagen op beide vlakken?

Duidelijkheid is van essentieel belang

Betekenisvolle duurzaamheidsdoelstellingen vragen om transparantie op de wijze waarin ze worden gecommuniceerd. Bij het communiceren van een duurzaamheidsbeleid, lopen bedrijven het gevaar van greenwashing — wanneer een bedrijf tijd en geld besteedt aan het zichzelf in de markt zetten als milieuvriendelijk, in plaats van de impact op het milieu daadwerkelijk te  minimaliseren. Het is daarom belangrijk dat een organisatie niet alleen zijn doelen communiceert, maar ook duidelijk is over wat men doet om deze doelstellingen te halen.

Er is geen ‘pasklare universele benadering voor de duurzaamheidstransformatie. Het is onwaarschijnlijk dat een detailhandel en een werkplaats dezelfde behoeften en strategieën zouden hebben. Ideaal gesproken zouden duurzaamheidsinspanningen gericht moeten zijn op verbeteringen van de bedrijfsfuncties die direct gerelateerd zijn aan de positie van de organisatie in de markt. Bij Sandvik Coromant bijvoorbeeld is de levensader het ontwikkelen van innovaties op het gebied van het verspanen van metaal.

“Omdat ons bedrijf zo zwaar leunt op de verkoop van doelmatige, geavanceerde gereedschappen, realiseerden we ons dat we dit gebied duurzamer moesten maken. Al enkele jaren biedt Sandvik Coromant een veerkrachtig hardmetaal recyclingsprogramma aan dat klanten in de gelegenheid stelt hun verbruikte gereedschappen terug te verkopen aan Sandvik Coromant zodat ze kunnen worden gerecycled.

We bieden onze klanten ook een reconditioneringsservice voor onze gereedschappen, zodat versleten, maar nog steeds bruikbare gereedschappen kunnen worden hersteld tot hun oorspronkelijke conditie. Deze beide diensten passen in ons duurzaamheidsdoel om 90% circulair te zijn in 2030. Uiteindelijk zal het op één lijn brengen van duurzaamheidsdoelstellingen met ons kernactiviteitenmodel hun integriteit waarborgen, waarbij een verbindingslijn wordt gelegd tussen wie je bent en wat je doet”, aldus Eurenius.

De wetenschap van duurzaam ondernemen

Het hebben van een consistente duurzaamheidsstrategie is belangrijk — maar er is ook een noodzaak om dat verhaal met bewijs te onderbouwen. Met name voor diegene die werkzaam zijn in de wetenschap, technologie, productie en engineering, is het feit dat wetenschap je grondgedachte ondersteunt een essentieel vertrouwenskenmerk dat ook weer aantrekkelijk kan zijn voor toekomstige medewerkers die een gedetailleerde bewering die met bewijs wordt ondersteund kunnen waarderen. Er zijn diverse door wetenschap onderbouwde modellen die een organisatie kan volgen om nog meer geloofwaardigheid te geven aan haar duurzaamheidsverhaal.

Dat zijn onder andere het “Science Based Targets initiative” (SBTi), een wereldwijd samenwerkingsverband tussen CDP, het United Nations Global Compact, World Resources Institute (WRI) en het Wereld Natuur Fonds (WNF). SBTi, dat zich ontwikkelt als een wereldwijde organisatie voor het definiëren van standaarden voor reductie van bedrijfsemissies, fungeert als de belangrijkste partner voor de Bedrijfsambitie voor de 1,5°C campagne.

Diegenen die zich committeren aan de SBTi, moeten doelen stellen die tenminste een periode van vijf en maximaal vijftien jaar beslaan en minimaal consistent moeten zijn met het niveau van CO2 reductie welke nodig is om de wereldwijde temperatuurtoename onder de 2°C te houden vergeleken met de pre-industriële temperaturen, alhoewel bedrijven worden aangemoedigd om een traject van 1,5°C na te streven.

Door op wetenschap gebaseerde doelen aan te wijzen, biedt bewijs dat een bedrijf handelt om haar duurzaamheidsscore te verbeteren. Een feit is dat uit een enquête van SBTi bleek dat 79% van de bedrijfsleiders een versterking van de merkreputatie rapporteerde als een van de meest significante zakelijke voordelen die het aanhouden van SBTi had opgeleverd. Op dit moment hebben meer dan 5.000 bedrijven, die meer dan een derde van de wereldmarktkapitalisatie vertegenwoordigen zich aangesloten bij de SBTi.

Sandvik, inclusief Sandvik Coromant, heeft zich aangemeld in 2022. Als onderdeel van haar milieu-ambities, werkt Sandvik Coromant aan de halvering van de CO2 emissies van haar eigen activiteiten en werkt ze actief samen met stakeholders, partners en leveranciers om de totale CO2-voetafdruk van de organisatie te helpen reduceren.

Een mooiere toekomst

Jongere generaties, zoals Gen Z en millennials, zijn opgegroeid in een tijd van toenemende bewustheid omtrent de impact die onze activiteiten hebben op de planeet. Zij zullen eerder prioriteit geven aan duurzaamheid en hebben de wens om een verschil te willen maken. Uiteindelijk worden duurzame bedrijven gezien als vooruitstrevend en met een aanpassingsvermogen voor de uitdagingen van de toekomst — en wie zou er niet willen werken bij een bedrijf dat deze waarden vertegenwoordigt?

Het heeft voordelen voor beide partijen. Bedrijven die duidelijk en consistent zijn en duidelijke duurzaamheidsscores hebben zullen de volgende generatie van groener talent aantrekken, zoals het onderzoek van KPMG suggereert. Tegelijkertijd zullen bedrijven die talent aantrekken dat van nature meer geïntereseerd is in duurzame bedrijfsvoering, profiteren van een team van betrokken, doordrongen medewerkers.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Verspanen

Nieuw draaisoorten voor bewerken HRSA

03-04 Bij het draaien van vliegtuigmotorcomponenten zijn de oppervlaktevereisten hoog, maar volgens Sandvik Coromant niet…

Verspanen

Grootste kotterbaar ter wereld

13-02 Het gigantische draaibankgereedschap wordt gebruikt voor het produceren van nauwkeurige metalen componenten voor een…

Verspanen

Heavy-duty volhardmetalen vingerfrezen

29-03 Deze nieuwe generatie hardmetaalsoorten zijn voorzien van de Zertivo 2.0 coating, welke hoge productiviteit…

Verspanen

Complexe kenmerken draaien met één gereedschap

08-03 In de afgelopen jaren is er sprake van een enorme ontwikkeling op het gebied…

Verspanen

Efficiënt verspanen is sturen op data

30-11 Met behulp van data uit het productieproces wordt het mogelijk om beslissingen op basis…

Verspanen

Lucht- en ruimtevaartindustrie kan niet meer om digitalisering heen

08-06 De aerospacesector heeft te maken met unieke productie-uitdagingen. De complexiteit van de vormen en…

Verspanen

Betere bewakings- en besturingssystemen essentieel voor automotive

18-05 Talloze grote spelers in de automotive wereld implementeren gedigitaliseerde processen voor het verbeteren van…

Verspanen

Sneller en efficiënter boren in staal

07-03 De geavanceerde PM-geometrie biedt boren met hoge prestaties in ISO P staalsoorten terwijl de…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV