Verkoop nieuwe trucks hoogtepunt voorbij

Na topjaar 2018 neemt de verkoop van nieuwe trucks in 2019 en 2020 af. Ook de verkoop van trailers daalt. Dit blijkt uit de nieuwe Assetvisie trucks en trailers van het ING Economisch Bureau.

Enerzijds wordt de vraag beperkt doordat er de afgelopen jaren veel is geïnvesteerd in uitbreiding van het wagenpark. Anderzijds zorgen economische vertraging en druk op de winst voor minder uitbundig investeren. Bedrijven beperken investeringsplannen ook als gevolg van het tekort aan chauffeurs.

Nadat de afzet nog een impuls krijgt door invoering van de ‘smart tachograaf’ in juni, laten investeerders in trucks het gas los. Truckfabrikant DAF schroefde de productie in aanloop al terug van het recordniveau van 254 naar 225 trucks per dag. Naar verwachting daalt het aantal Nederlandse registraties van nieuwe trucks in 2019 met 3% naar 15.500 en in 2020 met 11% naar 14.000. Dit is nog wel ruim boven het 10-jarig gemiddelde van rond de 13.000. Wegtransporteurs zijn minder optimistisch door economische vertraging en lastig door te berekenen stijging van loon- en brandstofkosten. Michiel Bremmers, Assetmanager transport bij ING Lease: ‘Na een aantal jaren van flink bovengemiddelde afzet verwachten we een normalisatie, de branche maakt een pas op de plaats.”

Chauffeurstekort
Naast de recente uitbreiding en minder rooskleurige vooruitzichten is het opgelopen chauffeurstekort een vaak genoemde reden om investeringsplannen bij te stellen. Transporteurs willen eerst de mensen werven en dan pas het materieel.

Zero emissie stadsvervoer
Verandering van toekomstige stedelijke distributie beïnvloedt de investeringen in trucks ook. De ambitie van het ontwerp klimaatakkoord is om 30 tot 40 Nederlandse steden vanaf 2025 emissie loos te bevoorraden. Elektrische trucks worden nu getest en komen binnen enkele jaren breed op de markt, maar zijn er nu nog niet. Terwijl er nog onduidelijkheid is over prijs en inzetbaarheid zijn ondernemers terughoudender met investeringen van trucks die hier ingezet worden, ook al zijn Euro VI-dieseltrucks nog een tijdje toegestaan.

Nieuwe trailers
De afzet van trailers pakt na recordjaar 2018 eveneens lager uit. Naar verwachting daalt het aantal Nederlandse registraties van nieuwe trailers in met 2% naar 15.500 en 18% in 2020. Ook hier is dat nog steeds ruim boven het 10-jarig gemiddelde van 10.800.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Toeleveren

DAF start assemblagefabriek e-trucks

30-01 In deze nieuwe assemblagefabriek start dit voorjaar de productie van de nieuwe generatie DAF…

Transport en Logistiek

Multifunctionele truck met kraan voor Jan van Dam

30-11 “Deze truck kan ook gebruikt worden als hoogwerker”, zegt Stef van Dam. “Daarnaast is…

MetaalNieuws Extra IM

Hoe kun je zware lasten vervoeren op de werkplek?

16-06 Items kunnen bovendien vallen of beschadigd worden als ze onjuist worden behandeld. Het is…

Transport en Logistiek

Trumpf en Jungheinrich partners in intralogistiek

11-01 Trumpf en Jungheinrich gaan nauw samenwerken op het gebied van intralogistieke oplossingen in de…

Toeleveren

Nieuwe vrachtwagen geeft Hop Machines meer mogelijkheden

30-11 Hop Machines in Wilbertoord heeft een nieuwe Scania vrachtwagencombinatie (730 pk) aangeschaft. Hierdoor kan…

Transport en Logistiek

Dashcams op 35 voertuigen Jan van Dam

08-06 35 Voertuigen van het wagenpark van Jan van Dam Machine Transport uit Oudewater worden…

Bedrijf en Economie

Productie auto’s en trucks komt mondjesmaat weer op gang

06-05 Na een productieloze periode van 6 weken heeft VDL Nedcar in Born deze week…

Bedrijf en Economie

Snel herstel Chinese logistieke ketens

08-04 Twee derde van de Chinese fabrikanten, (r)etailers en logistieke dienstverleners zijn al op 80…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV