Vooruitzichten internationale staal- en metaalindustrie verslechteren

Door het onzekere economische klimaat zijn de vooruitzichten van de internationale staal- en metaalindustrie in het afgelopen jaar sterk verslechterd. Zo loopt de productie in de wereldwijde machinesector, één van de belangrijkste afnemende sectoren, vertraging op en zal hierin in 2020 naar verwachting geen verandering komen. Dat concludeert Atradius in de Market Monitor voor de staal- en metaalindustrie waarin zij de vooruitzichten van deze sector in kaart brengt.

In het rapport is te lezen dat ook de automotive sector voor grote uitdagingen staat en wordt getroffen door een dalende vraag in China. Verder worstelt de staalindustrie met hoge grondstofprijzen, terwijl de prijzen van staal vooral in Europa blijven dalen. Dit is met name een gevolg van de Amerikaanse invoerheffingen op staal, waardoor producenten uit China, Rusland en Turkije hun uitvoer naar de EU hebben verlegd. Ook hebben staalproducenten in Europa te maken met zeer strikte milieueisen, wat de concurrentiepositie met producenten in Azië verzwakt. Deze optelsom zet de toch al krappe marges stevig onder druk.

Prognoses bijgesteld
In tegenstelling tot veel andere landen heeft de Nederlandse metaal- en staalindustrie in 2018 en de eerste helft van 2019 goed gepresteerd, gedreven door de economische groei en de stabiele vraag vanuit de bouwsector. De winstgevendheid van metaal- en staalbedrijven was hoog en winstmarges zijn de afgelopen twaalf maanden gestegen. Atradius benadrukt echter dat er reële risico’s op de loer liggen. Zo heeft de vraag naar metaal en staal uit de auto-industrie een daling ingezet, mede door de opkomst van e-mobiliteit wat ten koste gaat van de verkoop van auto’s met verbrandingsmotoren. Bovendien kunnen de stikstofmaatregelen zeer ingrijpende gevolgen hebben voor de bouw, één van de belangrijkste afnemers van de metaal- en staalsector. “Hoewel de staal- en metaalindustrie slechts 1,1 procent van het Nederlandse bbp vertegenwoordigt, is deze sector een belangrijke toeleverancier van de bouw, auto- en machinesector”, vertelt Edwin Kuhlman, hoofd acceptatie bij Atradius. “De staal- en metaalindustrie is dan ook erg afhankelijk van de prestaties van de bouwsector. Dat brengt risico’s met zich mee”, “De stikstofcrisis, gecombineerd met de PFAS-problematiek, werpt een schaduw over het groeiperspectief van de bouw in de nabije toekomst. Dit gaat uiteraard gevolgen hebben voor de toeleveranciers uit de staal- en metaalindustrie. Doordat ook de prestaties van de automotive industrie, vooral in Duitsland, hun weerslag hebben op toeleveranciers, hebben wij onze prognoses voor de sector naar beneden bijgesteld.”

Krimp Duitse auto-industrie zet door
De betalingsrisico’s in de Duitse metaal- en staalindustrie zijn onveranderd hoog. Naar verwachting zal het aantal faillissementen en betalingsachterstanden blijven stijgen en veel bedrijven gaan over tot een uitbreiding van betalingstermijnen. Beide segmenten hebben te lijden onder een dalende vraag in de auto-industrie en machinebouw in combinatie met stijgende grondstofprijzen. Zo wordt de Duitse auto-industrie zwaar getroffen door dalende verkopen in China – vooral veroorzaakt door het wegvallen van subsidies op elektrische auto’s – de gevolgen van Amerikaanse importheffingen en onzekerheid over de handelsrelaties tussen de EU en de Verenigde Staten. De Duitse staalsector wordt geconfronteerd met lagere staalprijzen door de extra instroom van staal naar de EU dat anders naar de VS was gegaan. Met het oog op deze ontwikkelingen heeft Atradius de vooruitzichten voor de Duitse metaal- en staalsector van ‘Redelijk’ naar ‘Zwak’ bijgesteld.

Sterke winstdaling in Chinese staalindustrie
In 2019 zijn de winsten in de Chinese staalindustrie sterk gedaald en Atradius verwacht dat de winstmarges zullen blijven afnemen. Zo ondervindt de Chinese staalindustrie de gevolgen van de stijgende prijzen van ijzererts, terwijl in het afgelopen jaar tegelijkertijd sprake is geweest van sterk schommelende verkoopprijzen. Sinds het tweede kwartaal van 2019 zijn deze prijzen vanwege de stagnerende binnenlandse vraag opnieuw gedaald. Deze zullen waarschijnlijk een nieuw dieptepunt bereiken in de tweede helft van het jaar. De vooruitzichten voor de Chinese staal- en metaalsector zijn onveranderd slecht en Atradius verwacht dat het aantal wanbetalingen en faillissementen in 2020 verder zal toenemen.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Staalimporten dempen prijsstijgingen

12-07 De koopgraagte van veel staalhandelaren, service centers en verbruikers is in juni behoorlijk afgenomen,…

Materialen

Reesink Staal heet nu Eriksen Staal

01-07 De voormalige Royal Reesink-divisie staat sinds 2018 op eigen benen als onderdeel van Copiam…

Materialen

3D-wapeningconfigurator laat aannemer productiemachine aansturen

28-06 De website bood al de mogelijkheid om betonstaal op maat te calculeren en samen…

Materialen

Ferus Smit brengt productie staalpakketten in eigen huis

28-06 Ferus Smit is al meer dan 100 jaar actief in de scheepsbouw. Het familiebedrijf…

Materialen

Overspannen staalmarkt gevaar voor herstel en groei maakindustrie

23-06 “Metaalunie is niet principieel tegenstander van Europees ‘anti-dumping’ beleid. Het is van belang de…

Materialen

Verlenging importheffingen is tegenvaller voor staalverbruikers

16-06 Tot verrassing van velen maakte de EU-Commissie medio juni bekend de sinds 2018 geldende…

Materialen

SSAB en Volvo werken aan auto’s van fossielvrij staal

28-04 Volvo wil in 2050 een klimaatneutraal bedrijf zijn. Dit betekent niet alleen dat de…

Materialen

Staalprijzen stijgen verder, tenzij…

16-04 “Het tekort aan materiaal in combinatie met extreem lange levertijden en de waanzinnig hoog…

Metaalnieuws inBeeld

15/06/2021

Morris Solutions, Retrofit beste optie voor kantbank WIFO Anema

19/02/2021

Voorbeschouwing Thema Plaatbewerking 23-02-2021

05/11/2020

Vakopleiding Techniek kweekt enthousiasme voor modern CNC verspanen

21/10/2020

Enorme productiviteits verbeteringen met Magistor duikfrees

X