Weg met roest en vliegroest

4641

Ranex Rustbuster wint aan populariteit: steeds meer beroepsgroepen ontdekken het gemak van het roestverdrijvende middel, dat inmiddels verkrijgbaar is in diverse Europese landen. Het dealernetwerk is gegroeid naar 60 dealers. Vliegroest en vaste roest kunnen in een handomdraai worden verwijderd.

Het middel is eenvoudig toepasbaar in alle industrieën waar roest, roestslijpsel, vliegroest en kalkaanslag een probleem vormen. Het is mogelijk om zonder schuren of stralen toch eenvoudig een roestvrij oppervlak te verkrijgen.

Schilders en schoonmaakbedrijven ontdekken hoe eenvoudig en effectief Ranex Rustbuster te gebruiken is. Vaak wordt in de scheepsbouw tot het laatste moment nog gewerkt en geslepen. Vliegroest en deeltjes metaal die via de lucht op de lak komen, zijn altijd een probleem geweest: de deeltjes hechten zich in de lak en veroorzaken roestplekken. Schoonmaakbedrijven en schilders hebben met Ranex Rustbuster de oplossing in handen om dit probleem eenvoudig aan te pakken. De vloeistof wordt met een borstel of verfspuit aangebracht op de roest en na zo’n 30 minuten is de vliegroest en het slijpsel volledig opgelost.

Gunstig ijzerfosfaat
“Eenvoudig en effectief, dat is het bijzondere aan Ranex Rustbuster. Het is voor vele toepassingen geschikt”, vertelt Gerbrig Weerstand, woordvoerster van Ranex Rustbuster in Sneek. “Naast het verwijderen van vliegroest is het product geschikt voor het verwijderen van zware roest. De stof die na een droogtijd van 24 uur overblijft, is een gunstig ijzerfosfaat en dat is een inactieve stof. Dit biedt zelfs zes weken lang bescherming tegen roest aan het staal. Daarnaast hechten de nieuwe verfsystemen uitstekend op het behandelde staal. Je kunt de vloeistof probleemloos gebruiken op gelcoat van polyester schepen, maar ook op RVS, chroom en koper, veroorzaakt de roest- en kalkoplosser geen enkel probleem. Het resultaat is een prachtig roestvrij oppervlak.”

Roestspikkels
Henry Span, eigenaar van Span Schilderwerken, gebruikt Ranex Rustbuster steeds vaker. “Vliegroest verwijderen was vroeger een grote klus, nu doen we dat snel en eenvoudig.” Regelmatig schildert Span met zijn team grote schepen en suppliers. Nadat het schip geschilderd is, wordt er vaak nog in de omgeving of aan het schip gewerkt. Het resultaat is altijd hetzelfde: roestspikkels op de verf. “Voordat de schepen afgeleverd worden, lopen wij het verfsysteem na en verwijderen we de vliegroest”, vertelt Span. “We spuiten zo dun mogelijk, gewoon met de verfspuit, Ranex Rustbuster op de romp. Kleine hoekjes en gaatjes doe je met de kwast. Na een paar uur spuit je de romp af met gewoon water; het schip zit weer strak in de lak, maar nu zonder de hinderlijke strepen of roestspikkels”, vertelt Span.

Goede ondergrond
Een andere enthousiaste gebruiker is Bart Hannink, eigenaar van Dynamic Boatservice en Straalbedrijf. Hij gebruikt Ranex Rustbuster vooral na het gritstralen op locatie: “Als je buiten door middel van natstralen stalen schepen straalt, roest het blanke staal van de schepen binnen enkele uren weer. Ik lever extra service naar de klant door het schip met Ranex Rustbuster te behandelen. De klant heeft hierdoor een goede ondergrond voor het schilderen en je hoeft niet direct aan de gang.”  Hannink  werkt tijdens het stralen met een natstraal-installatie. Deze methode voorkomt stofoverlast voor naburige schepen op locatie in jachthavens.

Een bijkomend voordeel van Ranex Rustbuster is dat het soortelijk gewicht 1.2 is en een lage oppervlaktespanning heeft. Het zakt door vocht heen en komt bij de bron waar de roest ontstaat. Door de vloeibaarheid komt het product op moeilijk bereikbare plekken zoals holle buizen, lasnaden, tussen dubbelingen en is daardoor ook geschikt voor het ontroesten van brandstoftanks.