Aluminium tranenplaten: alles wat je moet weten

Iedereen die buiten wel eens op een metalen trap heeft geklommen, kent de tranenplaat. De tranen moeten voorkomen dat je uitglijdt en nog veel sneller naar beneden gaat. De aluminium tranenplaten behoren tot de sterkste in het plaatassortiment van MCB. In een blog op de website van de metaalgroothandel uit Valkenswaard wordt uitgelegd welke soorten er zijn, hoe ze geproduceerd worden en waar op gelet moet worden bij de verwerking.

 

MCB onderscheidt diverse tranenplaten, afhankelijk van de vorm en het aantal tranen naast elkaar. Zo worden in het blog, de 1-traansplaat (ook wel propellerplaat of diamantplaat genoemd vanwege de vorm van de traan), de 2-traansplaat (in gebeitste en ongebeitste uitvoering), de 5-traansplaat (ook in gebeitste en ongebeitste uitvoering) en de gerstekorrelplaat (ook rijstekorrelplaat genoemd en beschikbaar in verschillende patroonvormen) genoemd.

Daarnaast gaat MCB in het blog in op de legeringen die worden gebruikt in de aluminium tranenplaten. Op de webpagina is te lezen dat in 95% van de gevallen in West-Europa de legering EN AW 5754 wordt toegepast in aluminium tranenplaten, terwijl in de Zuid-Europese landen vaak EN AW 1050 wordt toegepast. De 1-traans toepassing wordt vooral in Amerika geproduceerd, in EN AW 6061 of in een 3000 legering die dan vaak als hoogglanzend wordt toegepast. Aluminium tranenplaten zijn genormeerd in NEN EN 1386. Hierin liggen de verschillende types tranenplaat vast, maar ook de mechanische waarden, aanbevolen buigradii, toleranties op traanhoogte en afmetingen van de platen, alsmede de toleranties op vlakheid en overhoekse afwijkingen. De niet-uithardbare legeringen zoals de EN AW 5754 hebben bijna altijd de toestandsaanduiding H114. In de minder sterke legeringen zoals EN AW 1050 is de aanduiding vaak H244 en bij EN AW 3003 H224. Het is in de EN 5754 ook mogelijk te kiezen voor een toestand met nog hogere mechanische waarden, de H224, echter kan niet elke fabriek dit produceren. In de uithardbare legeringen ( EN AW 6082 en EN AW 6061) is de toestandsaanduiding vaak T4 of T6.

Productie en bewerking
Tevens wordt vermeld hoe de tranenplaten worden geproduceerd. De walsrollen waarmee de tranenplaten vervaardigd worden, zijn gefreesd met het patroon van de tranen. Om de platen te kunnen produceren is veel kracht nodig, vandaar dat de meeste tranenplaten als warmband worden vervaardigd. Slechts de dunnere dikten van 1,5 en 2 mm kunnen koud worden vervaardigd. Het patroon van de tranen en de afmetingen hiervan zijn genormaliseerd. De walsrollen moeten regelmatig worden nageslepen, waardoor de diameter van de walsrol steeds iets kleiner wordt. Dit beïnvloedt de vorm van de traan: de lengte en breedte van de traan worden langzaam iets kleiner, naarmate de walsrol vaker is nageslepen. Omdat de fabrieken meerdere walsrollen hebben, is het goed mogelijk dat platen tussen verschillende charges verschillende traanafmetingen hebben. Aluminium tranenplaten kunnen worden verwerkt op een guillotineschaar of een platenzaag. MCB geeft aan dat het voordeel van een platenzaag is dat de zijkanten mooi recht zijn. Verder worden de tranenplaten geleverd in een zetkwaliteit, waarbij de aanbevolen radii gehanteerd moeten worden als ze worden gebogen op de kantbank. De ondermatrijs zorgt wel voor een aftekening op de tranenplaat. Als men dit wil voorkomen, kan hier rubber tussen geplaatst worden. Uitgaande van bovenstaande informatie over de afmetingen van de tranen, is het belangrijk dat – afhankelijk van de toepassing – gekozen wordt voor één afmeting uit één fabriekscharge. Hiermee wordt voorkomen dat er verschillende traanafmetingen ontstaan in het werk. Ook wordt vaak gedacht dat bij het leggen van bijvoorbeeld een vloer de tranen van de ene in de andere plaat moeten doorlopen, dit is echter niet het geval. De enige manier om de tranen te laten doorlopen is steeds de lengte aan te passen per plaat. Hierdoor kan bij de zijkant van de plaat de traan doorlopen. Dit kan alleen wel een probleem opleveren in de totale lengte van het project, dit wordt langer.

Beitsen of niet beitsen?
Tenslotte gaat MCB nog in op de verschillen tussen beitsen of niet beitsen. Ongebeitste tranenplaten blinken méér dan gebeitste. Door het beitsen wordt de plaat namelijk mat en komt de kleur overeen met geanodiseerd materiaal. Dit was vroeger vooral in de carrosseriebouw een vereiste, omdat vaak met geanodiseerde profielen gewerkt werd. In combinatie met gebeitste platen vormde dit dan één geheel. Beitsen werd vroeger ook wel toegepast om olierestanten en kleurverschillen in het oppervlak te verwijderen. De oppervlaktekwaliteit van de niet-gebeitste platen is de laatste decennia aanmerkelijk verbeterd. Regelmatig worden tranenplaten geanodiseerd. Daarvoor kunnen het beste
niet-gebeitste tranenplaten gehanteerd worden en het is belangrijk dat het materiaal uit één fabriekscharge komt. Hiermee worden problemen met kleurverschillen na naturel anodiseren voorkomen. Bovendien zijn gebeitste tranenplaten duurder dan ongebeitste en is beitsen een voorbehandeling voor het anodiseren die altijd moet plaatsvinden, ook als de platen al gebeitst worden aangeleverd bij de anodiseerbedrijf.

Bedrijvengids

Ook interessant voor jou

Materialen

Distributeurs pakken rol in omschakeling naar groen staal

10-07 Zo brengt Kloeckner Metals Netherlands tegenwoordig de CO2-uitstoot in kaart voor de door de…

Transport en Logistiek

Opslag voor lange materialen bespaart 30.000 liter diesel per jaar

20-06 PBS is een dienstverlener op het gebied van oppervlakteveredeling. De onderneming voorziet stalen en…

3D

Safran gaat grote aluminium onderdelen 3D-printen met SLM

11-04 Safran is een internationale hoogtechnologische groep die actief is in de luchtvaart-, defensie- en…

Materialen

MCB is uw partner voor de verspaning

03-04 “Variatie in materiaaleigenschappen en -kwaliteit kan leiden tot beschadigingen van gereedschap en eindproduct en…

Materialen

MCB wordt eigenaar van de Belgische staaldistributiegroep Saey

29-03 Saey is een belangrijke staaldistributeur (met vestigingen in Kuurne, Heule en Zwijnaarde),  die zich…

Bedrijf en Economie

MCB sluit zich aan bij IMVO-convenant Metaalsector

15-02 Door deelname aan het convenant wil het bedrijf de acties die het al onderneemt…

Materialen

Autofabrikanten kiezen voor slimme materiaalmix van staal en aluminium

12-01 De zelfdragende carrosserieconstructie van staal is wereldwijd het meest gebruikte type carrosseriebouw, maar staat…

Materialen

Mega aluminiumklus voor Aldowa

23-11 Deze tunnel is een onderdeel van de 11 kilometer lange verbindingsweg tussen de A16…

Metaalnieuws inBeeld

21/03/2024

TechniShow 2024 - The Final Review

16/03/2024

Sfeerimpressie dag 3 en 4 op de TechniShow 2024

16/03/2024

54U Media op de ESEF Maakindustrie 2024

16/03/2024

54U Media, de uitgever in de Metaal sprak op de TechniShow met Anco Euser van Widenhorn BV